Mens vi venter på at de trådløse laderne også skal komme til elbilene, så er jo en laderobot et veldig godt alternativ. Det har iallfall Hyundai-gruppen tenkt.
Denne gruppen er over snittet interessert i hva bileierne etterspør, og prøver deretter å lage mest mulig praktiske biler. Det har blant annet resultert i Hyundai Ioniq 5, årets bil i verden, og Kia EV6, årets bil i Europa.
-->
Et felt som altså kan forbedres når det kommer til elbiler er ladingen, som jo kan være spesielt krevende om det er mørkt eller man har nedsatt bevegelighet. Eller når snøstormen pisker eller regner flommer ned.
For enn så lenge må man selv feste ladekabelen til bilen.
Men det fine med Hyundai-gruppen er at den er så diger at den også består av en egen robotavdeling. Jepp.
Robotics Lab utvikler altså roboter som skal gjøre livet enklere, og har allerede viste fram en rekke slike prosjekter. Og de har nå fått et oppdrag fra konsernet om å forenkle ladingen av elbilen.
Dette er ikke noe nytt, og slike automatiske laderoboter har til og med sin egen benevnelse ‒ ACR ‒ Automatic Charging Robot.
Gjengen hos Robotics Lab har vært så seriøse at de like godt har bygd seg en skreddersydd ladestasjon ved forsknings- og utviklingssenteret (FoU), og har dermed underveis i utviklingen fått muligheten til å evaluere og gjøre eventuelle forbedringer på roboten.
Dermed har de klart å løse de fleste utfordringene, og kommet opp med en laderobot som både er stabil, nøyaktig og tåler utvendig klima som for eksempel snø og regn.
Resultatet er ganske så imponerende.
I en video starter det hele med at en Hyundai Ioniq 6 parkerer seg selv ved en ladeplass, og deretter kommer det ruslende, eller mer riktig rullende, en liten robot.
Den etablerer raskt kontakt med bilen, og deretter åpnes ladeporten, og gjennom et kamera treffer den eksakt på kontakten når kabelen skal kobles til bilen.
Og når det tilfeldigvis kommer et pakkebud forbi, så slår roboten like godt av en prat. Nå er ikke vi altfor stiv i koreansk, men vi regner med at det var en hyggelig samtale.
Når bilen er fulladet pakker den sammen og ruller av gårde, muligens til neste oppdrag.
Slik ser den lille ladehjelperen ut:
‒ ACR vil bidra til å gjøre lading enklere og mer praktisk, spesielt i mørke omgivelser. Det vil også forbedre tilgjengeligheten, spesielt for personer med mobilitetsbarrierer, ettersom ladekabler blir tykkere og tyngre for å muliggjøre høyhastighetslading, sier Dong Jin Hyun, leder av Robotics Lab, Hyundai Motor Group.
‒ Vi vil fortsette å utvikle ACR for økt sikkerhet og mer bekvemmelighet, slik at alle elbilkunder snart kan dra nytte av å bruke den på ladestasjoner.
Så ja, Hyundai planlegger åpenbart å rulle den ut kommersielt.
I tillegg til at en automatisk laderobot vil forenkle selve laderprosessen betraktelig, er det også et annet stort pluss en slik baner vei for. De første bilene som kan parkere helt av seg selv, altså selv kjøre ned i parkeringshuset og gjøre jobben, er allerede på plass.
Kombinerer man automatisk parkering med automatisk lading har man et vinnerkonsept, og dette vil også effektivisere ladeoperasjonen ettersom roboten kan rulle fra bil til bil og fylle disse opp.
Hyundai-gruppen sier at ACR nå skal vises under Seoul Mobility Show som starter 31. mars, og som du kan se ut av videoen er den allerede et helt fungerende konsept.
Les også: