Volkswagen ID.3 er for lengst på plass, mens leveringene av ID.4 starter for fullt denne måneden. Og det tyske merket setter seg store elbil-mål allerede i år.
2020 var et skjæringspunkt for bilmerket Volkswagen, som tok steget inn i den nye elektriske alderen med sin første rene elbilmodell kalt ID.3. Den var en av ni(!) elektrifiserte modeller som Volkswagen kom med i fjor, og det gjorde sitt til at salget av slike biler nådde nye høyder.
Totalt fikk Volkswagen registrert 56.000 ID.3 i 2020, mens de leverte 41.300 eksemplarer av e-Golf i løpet av fjoråret.
-->
I det rene elbil-segmentet får nå ID.3 selskap av SUV-modellen ID.4, og det gir Volkswagen enda større ambisjoner.
Merket forventer nå å levere ut 300.000 biler laget på den helelektriske MEB-plattformen i 2021, i tillegg til 150.000 hybrider. Det er mer enn en dobling fra 2020.
Og året har da også startet bra, selv om koronatiltak preger hverdagen. Salget av elbiler økte med 51 prosent i forhold til samme periode i fjor, og hjemme i Tyskland økte salget med hele 143 prosent.
I strategien fram til 2025 ligger det også en ganske så anselig sum penger, for Volkswagen skal investere ikke mindre enn 160 milliarder kroner i elektrifisering og digitalisering fram til da.
Det konkrete resultatet av dette vil vi altså få se med ID.4, men også gjennom en firehjulsdrevet ID.4 GTX, coupé-modellen ID.5 og ID.6/Crozz for det kinesiske markedet.
‒ På denne måten fremhever vi igjen at Volkswagen-merket er konsernets modulære mester. Rundt 80 prosent av konsernets volum er allerede basert på Volkswagen-teknologi, påpeker Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen-merket.
Her hjemme fikk Volkswagen registrert drøyt 7.000 ID.3 i fjor, og den ble Norges tredje mest solgte bil etter Auri e-tron og Tesla Model 3. Så langt i år er det imidlertid kun registrert noen hundre ID.3, men nå gjør altså Volkswagen Norge seg klar for den neste i ID.-serien, den SUV-inspirerte ID.4.