Satser 10 milliarder på nye Seat Leon

Her er en ny generasjon av Seat Leon. Og det er grunn til å se litt nærmere på denne, for bakom bilen ligger det investeringer for 10 milliarder kroner.


I går presenterte Seat en helt ny Leon, og ikke overraskende
satser spanjolene knallhardt på denne.

De tre foregående generasjonene har nemlig stått for et slag
på mer enn 2,2 millioner biler, det meste av samtlige Seat-modeller, så den
kompakte folkefavoritten er særs viktig for merket.

Og de nøyer seg ikke bare med å gi 4. generasjon en liten
oppdatering, men klinker til med en ganske så ny bil ‒ både utvendig og innvendig.

For å få den så bra som mulig har Seat altså spyttet inn
rundt 10 milliarder kroner, både i utvikling av selve bilen og for å oppgradere
produksjonslokalene og selve produksjonen.

Alt rundt nye Leon har altså blitt nytt.

Og det er kanskje ikke så rart at Seat og Volkswagen-gruppen er villig til å satse så hardt på denne, for 2019 ble et jubelår uten like med et totalt salg på mer enn 570.000 biler for det spanske merket. Og det gjelder som kjent å smi mens jernet er varmt.

En ny generasjon Leon skal altså føre momentet videre, og
det skal iallfall ikke stå på innsatsen.

Sjekk denne listen:

  • Nytt design: Både utvendig og innvendig er
    designspråket videreført og gjort modellen enda mer moderne.
  • Nye lys: Fulle LED-lykter, baklykter som
    strekker seg over bakenden og ambient lys.
  • Framtidsrettet: Basert på MQB-plattformen
    er den neste Leon klar for framtiden, og er tilkoblet nettskyen, har nye
    førerassistenter og hybridteknologi rett fra startblokken.
  • Sikreste Leon: Kommer med ting som
    prediktiv adaptiv cruise-kontroll og nødassistent, og rammen og chassis er også
    forbedret for å takle kollisjoner enda bedre.
  • Mange drivlinjer: En rekke drivlinjer
    blir tilgjengelig fra start av, bensin (TSI), diesel (TDI), mildhybrid (eTSI)
    og ladbar hybrid (eHybrid).
  • Alltid på nett: Denne er alltid på nett,
    og det inkludere og trådløs Apple CarPlay med nettskybaserte funksjoner som gjør
    det mulig å koble seg til sitt digitale liv. Ja, den støtter også Android Auto,
    men da via kabel.
  • Seat Connect: En ny smarttelefon-app
    åpner for å holde kontakt med bilen.
  • Mer praktisk: Med en større akselavstand (+50mm)
    og en lengde for femdørs (+86mm) og stasjonsvognen (+93mm) gir det bedre
    innvendig rom og bagasjeplass.
  • Lavere og høyere: Til tross for at bilens
    taklinje er lavere har designerne klart å gjøre hodeplassen innvendig bedre.
  • Seks nivåer: Nye Leon kommer i hele seks
    utstyrsnivåer ‒ SE, SE Dynamic, FR, FR Sport, Xcellence, Xcellence Lux.

Hvor moderne den nye Leon blir kan denne videoen rundt
lysteknologi være et godt eksempel på:

Når det gjelder motorene kommer den bensinversjonen med
alternativer som strekker seg fra 110 hk til 190 hk, mens dieselen kommer med
enten 115- eller 150 hk.

Den ladbare hybriden benytter en 1.4-liters TSI og en
elmotor med et batteri på 13 kWh samt en 6-trinns DSG-kasse, og her er effekten
oppgitt til 204 hk. Den elektriske rekkevidden er også av den solide sorten ‒
60 kilometer.

Litt ironisk kan den nye Leon raskt bli en tøff rival for
den kommende Volkswagen Golf 8, men Volkswagen-gruppen er nok uansett fornøyd så
lenge noen velger en av de to bilene.

Seat har altså store forventinger til den nye Leon, og skal
vi måle ut av bildene bør den helt klart leve opp til forventingene.

Se selv:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter