HjemBiltesterLangtest av nye Renault Zoe

Langtest av nye Renault Zoe

Nybiltester ble godt kjent med nye Renault Zoe over jul og nyttår – 18 dager totalt med bilen var rett og slett ganske så trivelig!

Første gang vi fikk teste nye Renault Zoe var på Sardinia, så om du ikke har sett på den testen er nok det en god start, for vi skal prøve å ikke repetere alt for mye derfra.

- Annonse -

Selv om jeg ikke skal bruke så mye tid på designet, så må jeg få lov til å si at jeg har mer sans for designet på nye Zoe enn jeg hadde for designet på den forrige.

I videoklippet over her snakker jeg litt om Raydiall transformatorboksen, litt om det jeg liker og undrer meg over med Zoe, også er det forbrukstesting med og uten bruk av ECO-funksjonen, samt litt opplæring i hvordan du skal kunne sitte varmt og godt i bilen under lading på vinteren.

Raydiall transformatoren var veldig hendig, den lar deg lade med vanlig stikkontakt, eller type 2 selv om du ikke har 400V anlegg hjemme, eller sånn fancy jordingssystem som Renault Zoe krever for å lade direkte med type-2 kabel.

Det hadde jo naturligvis ikke jeg hjemme hos meg, så med vanlig type 2-kabel fikk jeg ikke ladet.

- Annonse -

Jeg døpte denne Raydiall transformatoren til «støvsugeren» – ikke på grunn av at den samlet opp noe støv, den bare hørtes litt ut som en, men veldig kjekk å ha, for elbil er nå tross alt mest praktisk og billigst å lade hjemme.

Dersom jeg skulle kjøpt/leaset en Zoe ville jeg nok fiksa på anlegget hjemme så jeg slapp støvsugeren sånn til vanlig.

Litt lading ble testet, her fra Ionity på Ringdalsskogen der man betaler 80 kroner fram til 30. januar uansett hvor lenge og hvor mye man lader.

Fra 31. januar blir det litt andre priser for lading hos Ionity, som de fleste med et snev av elbilinteresse bør ha fått med seg.

- Annonse -

Jeg startet ladingen med 18 prosent på batteriet, og etter en time hadde jeg altså fått på nesten 32 kWt, og hadde kommet opp til 87 prosent SOC (state of charge).

Det var noen som lurte på om jeg kunne teste lading med kald bil i mange minus, men vi hadde ikke mange minus noen av de dagene jeg hadde bilen.

På 43 minutter med bil som hadde fått stå i ro et par dager fikk denne 50kW laderen stappa på rett over 19 kWt.

Lite poeng å lade langt over 80 prosent på grunn av at hastigheten på ladingen reduseres mer og mer.

Tredje lading på hurtiglader var på vei tilbake til Oslo, og da ser vi at «kaldladingen» ikke var så treg kontra denne som jo var med varm bil etter nesten 2 timers kjøring.

Igjen på Ionity-laderen på Ringdalsskogen, for den ligger så kjekt til i forhold til turen Grimstad-Oslo. 19,268 kWt fikk den inn på bilen i løpet av 40 minutter.

Jeg hadde ikke trengt å lade så lenge for å komme fram, men det var litt for å få et resultat man kunne sammenligne «kald-ladingen» med.

Så var det forbrukstesting. Denne testen er også med i videoklippet litt lenger opp her.

Kjørte en løype fra Grimstad til Ikea og på E18 tilbake igjen. Strekning er ca. 73,3 km.

Bilen var ikke spesielt kald før start, og fikk da et snittforbruk på 16 kWt/100km.

SOC gikk fra 85 prosent til 55 prosent – altså 30 prosent brukt opp. Så kan jo de som er brilliante i prosentregning sikkert finne ut at rekkevidden med et slikt forbruk om man kjører fra 100 til 0 prosent er på ca. 244 km.

Utetemperatur var 6 grader + og det var litt regn i luft og vått på bakken.

Dro rett ut på samme runde, men eneste forskjell var at nå ble ECO-modus satt på.

Strekningen var naturlig nok fortsatt på 73,3 km og denne runda ble forbruket på 15,5 kWt/100km.

SOC sank fra 55 prosent til 26 prosent – noe som skulle tilsi en rekkevidde på omlag 252 km med dette forbruket.

Jeg har en mistanke om at noe av denne forbruksnedgangen også skyldes litt varmere driftssystemer i bilen, og ikke bare ECO-funksjonen.

På den 281 km lange turen fra Grimstad til Oslo holdt jeg meg noen prosent over fartsgrensen på grunn av feilvisning på speedometeret når fartsgrensen var lavere enn 110.

Der fartsgrensen var 110 så la jeg cruisekontrollen akkurat på 110. Jeg så forbruket gå over 40kW i enkelte oppoverbakker i 110-sona, men snittforbruket ble på 17,7 kWt/100km.

På denne turen brukte jeg ut fra SOC 121 prosent. Hvilket skulle tilsi en rekkevidde på 232 km.

Været var fint, men saltet veibane gir bløt veibane. Temperaturen var mellom -2 (Brokelandsheia) og +6 grader (lavlandet) på turen.

Jeg liker meget godt det nye interiøret i nye Zoe, usigelig mye triveligere i lengden enn i den forrige.

Fint at man har fått trådløs lading for mobiler som kan den slags.

Jeg skulle gjerne kunnet senke førersetet 3-4 cm mer enn jeg kan, ikke fordi jeg har problemer med hodeplassen, men fordi jeg føler at hodet mitt kommer litt langt opp i forhold til frontruta.

Setet er ellers nærmest overraskende ok å sitte i, selv på langtur.

Komforten er også god i forhold til at vi befinner oss i denne bilklassen med små biler her.

Enten man er passasjer eller man er sjåfør, så er det et noe solid felt som vindusviskerne ikke tar på toppen av frontruta, og det er ikke så stas om man er litt lang.

Måtte nok hatt på litt «Liquidnano» (eller tilsvarende) på ruta her om jeg skulle hatt denne bilen.

Plasseringen av knappen for rattvarme som nå er til venstre for rattet og litt langt ned, kunne jeg nok ønsket meg ved siden av knappen for setevarme, for den er langt mer praktisk plassert i midtkonsollen.

Og det er en «ledig plass» der også! Bare nevner det Renault.

Et litt fikst dørhåndtak for bakdøra, som det tok en stund før 8-åringen i huset behersket, men alt går med litt pedagogisk læring.

De nye lysene er jeg veldig glad i, for de gir skikkelig bra lys. Vi snakker ikke LED-matrix her, men meget gode LED-lys er det.

Kan ikke si at jeg syntes bagasjerommet var lite, men jeg tror kanskje ikke jeg ville hatt alle kabler baki der om det var min egen bil.

I det daglige trenger man jo ikke å ha dem der, rekkevidden gjør jo at man ikke lader mer enn 1-2 netter i uka hjemme. Så kan man heller ta med det man føler for av kabler på langtur.

Jeg har 3 barn på 14, 10 og 8 – og baksetet ble noe trangt for dem i bredden. Man kan skvise dem inn på korte turer, men det er ikke optimalt for 3 på langtur i det baksetet her.

Det er 2xUSB baki der, slik at de som sitter bak kan få ladet det de trenger å lade.

Når man starter bilen kan man velge mellom ulike brukere, det betyr at de som er sjåfører i heimen kan sette opp infotainmentdisplayet slik de selv ønsker det. Veldig kjekt!

Også mange som setter pris på Apple CarPlay eller Android Auto.

Renault Zoe er den aller første bilen jeg har testet der navigasjonssystemet har fått med seg at nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal er åpnet.

Det skjedde før sommeren 2019, og for meg er det lettere ubegripelig at den slags skal ta så mange måneder for andre bilmerker. Her er det en glipp i systemene en plass når det gjelder navigasjonsoppdateringer, selv for de som får oppdateringer trådløst.

Men skryt til Renault her altså!

Det blåste litt kaldt på nyttårsaften, da var det godt at Zoe blir raskt varm! Fin varmestue før og etter fyrverkeriet!

Så hva blir konklusjonen her?

Vel, den reflekterte konklusjon blir det jo til syvende og sist du som må ta, men jeg synes nye Zoe er svært mange hakk bedre og mer praktisk enn forrige Zoe.

Den er optimal på lokalkjøring, men nå som den kan lades litt hurtigere enn før, så åpner det større muligheter for trivelige langturer med den også.

Rekkevidden kom ikke så veldig i nærheten av reklamens 395 km, men WLTP-målestandarden er jo ikke det samme som virkelighet.

Renault selv sier at rekkevidden er om lag 250 km på vinterstid, og det stemmer jo ganske bra med våre erfaringer, selv om rekkevidde avhenger av mange faktorer og ikke er en «eksakt» vitenskap.

Ladehastigheten på 50 kW klarte jeg heller ikke å oppnå, men kom da over 43 kW, så kan mattegeniene regne seg til hva som blir snitt-ladehastighet ut fra mine lade-eksempler.

Jeg vil definere Renault Zoe som en god elbil i sin klasse, og selv om det kanskje ikke er alt som er helt gull med den riktig enda, så tror jeg nok at svært mange av de som velger seg denne blir veldig glad i den.

Takk til Trond S. Simonsen som forklarte meg hvordan man kan lade og holde seg varm inne i Renault Zoe under lading når det er kaldt ute.

Framgangsmåten er i videoklippet litt lenger oppe i saken her, og det er Trond sin nye Zoe som er brukt i den forklaringen.

Sjekk Nybiltester for flere tester

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her