Salget av elektriske scootere og MC’er tar av

Mens det er mange år siden elbilene for alvor begynte åflekse muskler, har det vært stille rundt de motoriserte tohjulingene. Men nå kommerde også.


Det har faktisk blitt noen år siden vi snublet over en
motorsykkel kalt Zero. Denne skilte seg direkte ut fra de andre motorsyklene som
den sto utstilt sammen med, og det var heller ikke noe rart.

Navnet var egentlig avslørende nok.  

-->
Det var en elektrisk tohjuling, noe som i og seg er ganske smart. Dette er jo lette kjøretøy som ikke trenger store batterier, men problemet er batteridesign og rekkevidde.

For tohjulinger er designet for kompakte og bensingjerrige motorer,
som dermed tar liten plass og har en ganske så grei rekkevidde.

Batteripakken som per i dag ikke kan formes etter behov ville
blitt altfor diger om syklene skulle fått noe som var i nærheten, og ingen av
de store MC-produsentene har latt seg friste.

Vel, minus Harley-Davidson, merket vi kanskje oppfatter som
det mest konservative av de store.

Men det amerikanske merket har gjort noe som verken Honda, Suzuki,
Kawasaki, Yamaha eller Ducati har klart, nemlig å komme med en elektriske MC.

De startet allerede i 2014 med å utvikle en helt ny serie kalt Livewire, og denne er nå lansert.

Denne vil bli fulgt opp av to nye modeller, en som er designet for bruk i byen og en allrounder som også passer i terrenget.

Se flere bilder av Livewire i bildeserien helt nederst.

De andre store har selvsagt ikke styrt helt unna de
elektriske versjonene, men foreløpig er de på konseptstadiet.

En som har et litt forvirrende produktkart er BMW, som kom
med elbilen i3 i 2013. De har også scootere og motorsykler, og har faktisk
kommet med en elektrisk scooter ‒ men ikke MC.

De virkelige volumene blant de motoriserte tohjulingene er scooterne,
og den mest legendarisk av dem er jo italienske Vespa.

Og som Harley kjenner de sin besøkelsestid.

Allerede i 2016 presenterte Piaggio, eierne, en elektrisk
versjon av Vespa, og to år senere kunne de endelig presentere den
produksjonsklare modellen.

Slik ser en Vespa Elettrica ut:

Den ser jo ganske så flott ut, Vespa Elettrica. (Foto: Piaggio)

Med de to mest legendariske merkene for henholdsvis scootere
og motorsykler over på den elektriske framtiden, kan vi trygt slå fast at
startskuddet har gått.

Og det viser også salgstallene i Europa.

I 2018 doblet salget av elektriske scootere og motorsykler
seg i forhold til året før, og dette er fulgt opp med en ytterligere oppgang på
47,9 prosent de 12 siste månedene i EU, ifølge tall fra MotorCyclesData.

Totalt er det solgt 41.217 elektriske scootere og
motorsykler mellom september i fjor og august i år, og faktisk er det solgt
utrolige 265 forskjellige merker. Jepp.

De største markedene var Tyskland, Frankrike, Spania, Italia,
Belgia og Polen.

Norge er ikke en del av EU28-tallene, og vi har heller ikke
klart å finne noen tall for Norge. Men også de elektrifiserte tohjulingene har
samme fritak for avgifter som elbiler, så det er ingen grunn til å tro at vi
henger etter resten av Europa.

Heller tvert om.

Det er allerede mulig å få tak i en elektrisk Vespa her i
Norge, og snart kommer også den elektriske Harlyen. Det blir stas!

Her er flere bilder av Harley-Davidson LiveWire:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel