Ting var enklere før i tiden. Ta for eksempel Skoda Octavia.
Riktignok tilbydde det tsjekkiske merket et par motoralternativer da den kom i 1996, og Skoda ga den også litt forskjellige navn i ulike markeder (nei, vi sa ikke at ting kun var enkelt).
-->
Men skulle du kjøpe deg en Octavia kunne du bare troppe opp hos forhandleren, og uten altfor mye om og men fikk du nøklene til den bilen du faktisk var på jakt etter.
Slik funker det ikke i dag.
Det nærmest vrimler av versjoner, og du skal jaggu holde tungen rett i munnen om du skal ende opp med akkurat den versjonen du egentlig skulle kjøpe.
For sjekk dagens Octavia-familie:
Standardversjonen heter fortsatt kun Octavia, du har stasjonsvognen Octavia Combi, det er naturgassversjonen Octavia G-Tec, Skoda tilbyr også den ladbare hybriden Octavia iV og mildhybriden Octavia e-Tec, mens den røffe i familien er kalt Octavia Scout.
På toppen, bokstavelig talt, kommer de to mer sportslige versjonene, RS og RS iV. Ja, man kan bli svimmel av mindre!
Skoda viste fram en ny utgave av familiesjefen Octavia RS i fjor, og følger nå opp med en versjon som skal ta denne modellversjonen inn i framtiden.
Og nettopp RS-utgaven viser hvor komplisert det har blitt, for denne kommer nå både som en ren bensinbil med en 2-liters TSI-motor med 245 hk, en dieselutgave med en 2-liters TDI-motor med 200 hk og en ladbar hybrid som kombinerer kreftene til en 1.4-liters bensinmotor og en elmotor. Denne kan i likhet med bensinutgaven by på 245 hk, og har nok elektrisk kraft til å rulle i 60 kilometer.
Skoda syns at den ladbare hybriden skiller seg såpass ut fra søstrene at den har fått sin egen benevnelse, RS iV, og blir dermed det åttende medlemmet av Octavia-familien.
Modellen som opprinnelig ble lansert som et enkelt valg for familien har altså blitt litt av en storfamilie, og ta høyde for at du må bruke litt mer enn ett minutt når du skal kjøpe deg en ny Octavia. For det trenger du.
Her er en video som viser hele den store familien: