Audi er medlem av Volkswagen-konsernet, og den familien
inkluderer også Lamborghini. Den italienske oksen lager som kjent sportsbiler,
og byr blant annet på en SUV kalt Urus med en motor på 650 hestekrefter. Dette har selvsagt Audi fått med seg, og da RS-gjengen
skulle utstyre monsteret RS Q8 med en motor «lånte» de like godt denne motoren.
600 hk og et dreiemoment på 800 Nm mellom 2.200 og 4.500 omdreininger, noe som
gir resultater i akselerasjonen. RS Q8 klarer sprinten på 3,8 sekunder, og 0-200 km/t på kvikke
13,7 sekunder. Audi har fornuftig nok begrenset toppfarten for den store
SUV-modellen til 250 km/t, men det er også mulig å låse denne opp med en egen
pakke. Toppfarten blir da solide 305 km/t. At den også takler svinger viste den altså rundt
Nordschleife, hvor den slettet rekorden til Mercedes AMG GLC 63 med over 12
sekunder. – RS Q8 er effektiv og komfortabel for bruk i hverdagen, med
elementer som firehjulsstyring som gjør den store bilen lettkjørt også i trange
situasjoner. Dette er en luksusbil med ekstreme egenskaper, i tillegg til at den
gjør hverdagskjøringen praktisk og behagelig, sier Elin Sinervo, direktør for
Audi Norge i Harald A. Møller. Audi Sport er godt i gang med å fornye RS-modellene, og Audi
Norge har akkurat åpnet for bestillinger av den nye RS 6. Den starter på 1.658.100
kroner. SUV-høvdingen blir enda noen kroner dyrere, og starter på solide 1.806.300 kroner.
serieproduserte SUV. Audi har satt inn et mildhybridsystem i RS Q8, og ifølge Audi
«regenerer dette ved nedbremsing og systemet bidrar dessuten til at
motorkraften kan skrus av i inntil 40 sekunder i kjøresituasjoner hvor den ikke
er påkrevd. Mildhybrid-systemet er også koblet sammen med
kamerasensorene, slik at motoren automatisk starter opp når den fanger opp at
bilen foran øker hastigheten», melder den tyske produsenten. Dette skal altså føre til økt kjørekomfort og mindre forbruk,
og i tillegg kommer motoren med et system som gjør at fire av sylindrene kan
kobles ut under kjøring hvor de ikke har effekt. Quattro-systemet har en 40:60-fordeling mellom front- og
bakakselen, og dette vektes ut fra kjøresituasjonen.
kan stilles inn tilpasset alt fra full komfort til ekstremt dynamisk kjøring. Den lynraske terrengkongen kommer også med 22-tommers hjul
og kraftig hjulbuer, samt noen store luftinntak som viser at dette er noe
spesielt. Sinervo tror RS Q8 blir en interessant bil for mange. – Interessen for RS-modellene våre er stor, og umiddelbart
da vi åpnet for nye RS 6 fikk vi et tosifret antall bestillinger. Vi forventer
god etterspørsel også etter RS Q8, som er noe av det aller råeste produsert av
Audi noensinne, sier hun. Audi Norge har også åpnet for bestilling av den ferske RS Q3
som starter på 958.500 kroner, og snart åpner de også for bestilling RS 7, en
oppdatert utgave av RS 4 og altså RS Q8 – verdens raskeste SUV. Her er flere bilder: Les også: