Det er en rekke bilmerker på plass i formel 1, inkludert Alfa Romeo, Aston Martin, Alpine og Ferrari.
Og selvsagt Mercedes.
-->
Fordelen med å være på plass i verdens raskeste motorsport er at bilmerkene har en unik plattform der de kan utvikle nye løsninger som også kan finne veien videre til vanlige biler. Og den muligheten benytter Mercedes seg nå av.
De har tatt den hybride løsningen fra formel 1 og løftet den inn i den vanvittige AMG GT 63 S E Performance gjennom noe som heter E Performance, hvor konseptet er en elmotor og et batteri på bakakslingen.
Og det er altså kun den ene motoren. Den andre er en 4-liters V8 biturbo, og resultatet blir en bil med langt over 800 hestekrefter.
‒ Ved å elektrifisere drivlinjen leverer AMG GT 63 S E Performance vanvittig heftige ytelser, noe som gjør den til den kraftigste serieproduserte bilen fra Affalterbach noensinne, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
Mer eksakt leverer det hybride drivverket 843 hk og et dreiemoment på 1.470 Nm, noe som åpner for 0-100 km/t på kun 2,9 sekunder. 0-200 km/t er ikke ille den heller, og det går unna på under 10 sekunder.
Kjøreegenskapene er ivaretatt av et fullt variabel AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk, mens toppfarten er satt til 316 km/t.
Ettersom hybridsystemet er inspirert av formel 1 er ikke dette en tradisjonell ladehybrid, så her snakker ikke Mercedes om en bil som kan rulle mange mil via ren elektrisk kraft. Her er det kraft framfor rekkevidde som gjelder, men det er likevel imponerende greier.
Høyytelsesbatteriet har en kapasitet på 6,1 kWh, leverer 70 kW (94 hk) kontinuerlig effekt og har en toppeffekt på 150 kW (201 hk) i 10 sekunder. Den lave vekten på bare 89 kilo tillater en høy energitetthet på 1,7 kW/kg.
Dette er ifølge Mercedes dobbelt så mye som konvensjonelle batterier uten direkte kjøling av celler, og den kan lades med en fart på 3,7 kW. Avhengig av kjøremodus kan mer enn 100 kW fores inn i batteriet via regenerering.
Den elektriske rekkevidden er for øvrig 12 kilometer.
AMG GT 63 S E Performance er nå så nær at den kan bestilles, og er forventet inn til Norge i løpet av 2. kvartal.
Det betyr også at prisen er klar, og det koster selvsagt litt for de som vil kjøre det råeste fra Affalterbach.
Den norske prisen lyder på 2.547.000 kroner, og da må du også betale for leveringen på toppen av dette.
Og for den prisen får du altså denne bilen, en Mercedes-AMG GT 63 S E Performance:
Les også: