I fjor skjedde det store ting i Stuttgart. Mercedes hadde nemlig klar en ny generasjon av den ultimate modellen, S-klasse. Flaggskipet er selvsagt stappet med nye løsninger, og er så smart at den faktisk kan lære seg vanene til de om bord. Et eksempel på luksusen kan vi nevne forsetene, for de foran må selvsagt sitte komfortabelt. Og Mercedes ingeniører hadde like godt montert inn 19(!) motorer i forsetene under utviklingen, og selvsagt også funnet plass til massasjefunksjon. Faktisk 10 programmer for bare dette.
- Tofarget lakkfinish. Det er mulig å gjøre det eksklusive utseendet til Mercedes-Maybach S-klasse enda mer eksklusivt med en todelt lakk, og her tilbyr Mercedes-Maybach 10 forskjellige fargekombinasjoner. Og ettersom dette er selve definisjonen på en Mercedes-Maybach S-klasse bør dette være på plass.
- Mercedes-Maybach tilbyr selvsagt komfortdører, men skal du ha de elektrisk drevne komfortdørene bak så koster det ekstra. Og slike må man selvsagt ha. For her kan altså dørene åpnes og lukkes av seg selv, til og med når bilen står i bakker. I kombinasjon med MBUX Interiørassistent bak, kan lukkingen av de automatiske komfortdørene til og med startes eller stoppes med en håndbevegelse.
- Dette er en diger bil med 18 centimeter lengre akselavstand enn vanlig S-klasse, og da bør man helst kunne manøvrere den også i trange gater. Inn kommer bakakselstyring, som også er på ekstralisten.
- Mercedes er svært opptatt av lys, og på toppen av dette berget finner vi den revolusjonerende lyktteknologien kalt Digital Light. Her er det for eksempel mulig med projisering av retningslinjer eller advarselssymboler på veibanen. Slike lys må man ha!
- Vi kan selvsagt ikke glemme lyset på innsiden heller. Maybach tilbyr adaptiv belysning hvor lysstyrken og fargetemperaturen til interiørbelysningen kan justeres i flere trinn. LED-spotlightene kan selvsagt justeres, både hvor lyset skal peke og hvor stort område det skal lyse opp. Og dette er et varp når det kommer til pris.
- MBUX Interior Assist for de bak er heller ikke inkludert, og dette er helt klart et must for direktørene som sitter der bak. Her vil hodestøttene justere seg automatisk, mens intuitive håndbevegelser kan brukes til å kontrollere den bakre rullegardinen i det panoramiske skyvetaket. Dette er tilgjengelig sammen med MBUX Interior Assist for de som sitter foran, og det koster også.
- Noen annet knyttet til infotainment er noe som er kalt MBUX high-end Rear Seat Entertainment-system. Her kan passasjerene bak også nyte den fulle MBUX-opplevelsen med direkte tilgang til bilfunksjonene. Det er for eksempel mulig å se filmer og få tilgang til internettinnhold på de to fullintegrerte 11,6-tommers høyoppløsningsskjermene. Nok en ting som må på plass i en slik bil.
- Og kronen på verket er selvsagt de sølvbelagte champagneglassene som er det ultimate luksusbeviset. Disse er selvsagt skreddersydd for Maybach S-klasse, og kommer også med matchene koppholdere i midtkonsollen slik at de dyrene dråpene ikke går til spille. Vi trenger vel ikke en gang å si at dette selvsagt må på plass.