Det går ikke en uke uten at det VG’s forside skriker «ny strømrekord», og i sør er disse så ute av kontroll at selv ikke ekspertene tør å spå hvor dette vil ende.
Mens politikerne selv prøver å skyve skylden for denne megaskandalen over på alle andre, slik som været, krigen eller andre geopolitiske ting, sitter befolkningen igjen med svarteper ‒ en stadig stigende regning.
-->
Det går ekstra hardt utover de som til daglig tilbakelegger mange mil bak rattet på en strømbil og lader hjemme, for elbilene kan sluke titalls med kWh per lading. Da blir det fort dyrt.
Men heldigvis har de som er ansvarlig for at vi har havnet i denne situasjonen, politikerne, kommet med det første plasteret som iallfall stopper den største blødningen.
‒ Uten strømstøtte hadde ladingen av elbilen blitt rådyr, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I likhet med pumpepriser som føk til værs er NAF også bekymret for hva strømprisen vil gjøre med bilistenes økonomi, og har regnet på hva det nå koster å lade opp elbilen.
De har gjort beregningene med dagens prisnivå på fem forskjellige elbilmodeller, og disse viser at staten betaler tre av fire kroner for elbilladingen når den gjøre hjemme.
‒ Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier Sødal.
Det viser altså utregningene som du kan se litt lenger nede.
Å lade opp en BMW iX med et svært batteri på 105,2 kWh vil uten strømstøtten koste 851 kroner, men om den lades hjemme vil prisen falle til 224 kroner takket være denne.
NAF har også dobbelt strømprisen til 12 kroner og sett på hva det betyr, og da vil det i så fall koste 1.640 kroner å fylle batteriet til iX xDrive50 uten strømstøtte. Med denne vil prisen falle til 303 kroner.
‒ Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din, sier Sødal, og legger til:
‒ Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din.
Men det er et par ting å tenke på.
Mange lader bilen på jobben, og politikerne har fortsatt til gode å komme opp med skikkelige støtteordninger for disse. Det betyr at det kan bli skikkelig dyrt for bedriften om mange lader sine biler der.
Det andre er at en ny strømstøtte også kan inkludere en dynamisk støtte som går direkte på hvor mye husholdningene bruker, og settes det for eksempel et tak på 1.000 kWh vil en BMW iX som brukes ofte sluke mye av denne kvoten.
Dette koster det å lade elbilen fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 6 kroner per kWh:
Dette koster det å lade elbilen fra 0 til 100 prosent med en spotpris på 12 kroner per kWh:
Fakta:Prisene er inkludert moms, elavgift og nettleie, med unntak av kapasitetsleddet i nettleien som ikke beregnes etter hvor mange kWh du bruker. NAF har ikke lagt på noe påslag hos strømselskapet.NAF har brukt en gjennomsnittlig nettleie på 40 øre per kWh, men husk at dette vil variere avhengig av hvilket nettselskap du har. Prisene med strømstøtte er regnet ut med 90 prosent dekning av prisen over 70 øre, som trer i kraft fra 1. september. Strømstøtten regnes ut fra gjennomsnittlig spotpris per måned.Les også: