Så hva koster verdens sterkeste SUV?

Om du har gått glipp av det; Dodge har laget verdens sterkeste SUV. Og prisen er overkommelig ‒ i USA.


På grunn av det norske avgiftssystemet har Norge slitt med en stadig eldre bilpark, noe som hadde to store negative konsekvenser ‒ mer utrygge og forurensende biler.

Men takket være en norsk satsing på elbiler i kombinasjon med at andre land også har strammet inn på bilavgiftene, er vi er nå under EU-snittet selv om snittalderen har gått fra 10,5 til 10,7 år. Det er blant annet bedre enn store bilnasjoner som Spania (12,4 år) og Italia (11,3), og selv om vi henger bak både Sverige (9,9) og Danmark (8,8) er vi godt foran Finland (12,1) her i Norden.

Det er en enkel ting som bestemmer snittalderen, og det er om befolkningen har råd til nye biler. Altså inntekt kontra pris (og hvor snille bankene er).

Og elbiler uten store avgifter får positive utslag, sett med norske øyner. Vi får for eksempel verdens billigste Polestar 2, den kommende elbilen fra det svenske merket.

Hvordan dette slår ut viser også en Tesla Model X. I hjemlandet USA starter den på 703.708 kroner (79.990 dollar), noe som faktisk ikke så veldig billigere enn den norske startprisen på 849.990 kroner.

Til sammenligning koster en Ford Explorer 288.248 kroner (32.765 dollar) i USA, mens den norske startprisen lyder på solide 899.400 kroner. Jepp, over 600.000 kroner dyrere.

Så hva koster da en Dodge Durango SRT Hellcat, verdens mest kraftfulle SUV?

Dodge-kjenner drar umiddelbart kjensel på både SRT og Hellcat, og vet dermed at dette er en skikkelig seriøs utgave. Motoren er da også en 6.2-liters Hemi Hellcat, og i likhet med Hellcat-søstrene av Challenger og Charger betyr dette et lass med krefter.

SUV-modellen kan faktisk skilte med 710 hk og et dreiemoment på 875 Nm, og er rett og slett en høyreist sportsbil. 0-100 km/t fyker unna på 3,6 sekunder, mens toppfarten er satt til rundt 290 km/t.

Dodge selv hevder det er verdens raskeste SUV på en kvart mile, og Durango SRT Hellcat bruker da også kun 11,5 sekunder på de 402 meterne drag-stripa består av.

Og det beste av alt, det bør være ganske mange som har råd til denne i USA. Den anbefalte utsalgsprisen er nemlig satt til 80.995 dollar, som i skrivende stund betyr 712.549 kroner. Altså billigere enn en ny Explorer her i Norge. Jøss!

Men denne prisen kan du dessverre bare skyte en pil etter her i Norge, og vi har for moro skyld regnet ut hva det koster å dra denne over dammen og sette på norske skilt. Vi fant CO2-utslippet til denne på en tysk side, så ta det hele med en liten klype salt.

Men det er bare å holde deg fast, for den norske CO2-avgifen for denne lyder på fæle 827.812 kroner ‒ altså 110.000 kroner mer enn det bilen koster i USA.

Egenvekta, som vi også fant på nettet ettersom Dodge selv åpenbart ikke bryr seg så veldig mye om slike ting, gir en avgift på ytterligere 295.196 kroner, så dermed har vi passert millionen i avgifter.

Du lurer kanskje på hk-avgiften også, men den såkalte effektavgiften er fjernet for noen år siden.

Totalt ender den norske prisen faktisk på over to millioner kroner, mer eksakt 2.020.566 kroner med de tallene vi brukte.

Det er ikke like gøy som 712.000, er det?

Dodge har selvsagt flere utgaver av Durango, og SRT-versjonen med en 5.7-liters Hemi V8 med 475 hk har en foreslått utgangspris på 554.195 kroner (62.995 dollar).

Den aller billigste Durango er Durango SXT RWD som har en pris på 279.451 kroner (31.765 dollar), og det er billigere enn selv en ny Fiat 500X her i Norge.

Så ja, avgiftene er litt annerledes i bilnasjonen number one, USA.

Les også:

Les mer om:

Nyheter