Før elbil-tiden var en Jaguar med norsk skilt et ganske så sjeldent syn, selv om den flotte SUV-modellen Jaguar F-Pace gjorde sitt til at det britiske merket ble mer synlig også på norske veier.
Men det var I-Pace som virkelig brøytet vei for den britiske jaguaren, og rett etter at den helelektriske SUV-modellen var introdusert på det norske markedet høsten 2018 føk den rett inn på bestselgerlisten. I oktober det året dundret den inn på 5. plass, og sørget for at Jaguar inntok en historisk 8. plass blant de mest solgte merkene i Norge.
-->
Deretter har salget holdt seg svært så bra, ikke minst takket være Insignia i Oslo. På ett år ble det solgt over 2.600 I-Pace i Norge, og nærmere 20.000 totalt. Og Oslo-forhandleren var like godt frekk nok til å være den som solgte aller flest ‒ i hele verden.
Spoler vi ytterligere et knapt år fram i tid har salget nesten doblet seg i Norge, og I-Pace nummer 5.000 med norske skilt ble registrert i forrige uke.
‒ Vi er kjempestolte av vår populære Jaguar I-Pace. 5.000 registrerte biler i Norge er en stor milepæl for oss, og en dag vi ikke kommer til å glemme med det første, sier Marius Hayler, Country Director i Jaguar Land Rover Norge.
Det må selvsagt feires, og Jaguar gjør det med en versjon spesielt designet for Europa introdusert i slutten av august.
EV320 er ganske så lik den sterkere søsteren EV400 foruten antall hestekrefter, noe som også betyr en rekkevidde 470 kilometer. Spesialmodellen leveres også med ting som Pivi Pro- infotainmentsystemet, PM2.5 luftfiltrering, Clearsight digitalt bakspeil og 3D kamera for enklere parkering.
Dette er den første Limited Edition av I-Pace, og Norge er selvsagt tilgodesett sin andel av disse begrensete bilene som er tilgjengelig til desember.
At Jaguar har truffet ganske så godt med I-Pace viser også en trippel ingen andre modeller kan skryte av.
Elbilen har nemlig hanket inn de to største prisene som finnes, nemlig årets bil i Europa og årets bil i verden. I den sistnevnte kåringen stakk den også av med prisen for årets design og som årets grønne bil, noe ingen andre biler tidligere har klart.
Les også: