Mange hevder at det var enklere å kjøpe bil i gamledager. For da måtte man ta til takke med bilen i standard versjon, og var man heldig var det kanskje mulig å få tak i litt ekstrautstyr. Men det var maks.
I dag kan det være en hel dags jobb bare å fylle ut feltene som skal føre til den nye bilen, og er man litt uforsiktig blir også bilen ganske så mye dyrere enn det du egentlig skulle bruke på den.
-->
Så ja, det var kanskje enklere i gamledager. Men ikke i de riktige gamle dagene.
Rolls-Royce var av de merkene som var berømte for å kunne innfri de fleste kundeønsker, og designerne og ingeniørene til RR jobbet tett med kundene som ikke bare ønsket spesielle farger og utstyr ‒ men også spesielle former.
Dette var faktisk så vanlig at det også fikk sitt eget begrep, coachbuilding. Så det britiske merket bygget altså spesialbiler for de som ville ha slike.
Men på 1960-tallet gikk RR over til en ny plattform, og med det forsvant også den gamle tradisjonen. Og borte har den vært ‒ helt til nå.
For noen år siden kom luksusmerket med en ny plattform, og de tenkte også på coachbuliding da denne ble planlagt.
Det første resultatet kom for fire år siden, en unik bil kalt Sweptail.
Tidligere i år viste de fram den første bilen laget sammen med to kunder som liker tradisjon. Paret eier nemlig en 1932-modell som ble døpt Rolls-Royce Boat Tail grunnet sin yachtlignende bakende, og denne er selvsagt er perfekt tilstand.
Men de vil gjerne ha en ny Boat Tail også, noe den nye satstingen på coachbuilding altså åpner for.
Og dette er resultatet:
Denne ble altså vist fram via bilder tidligere i år, men har nå også fått sin publikumsdebut. Det skjedde under Concorso d’Eleganza Villa d’Este sist helg, hvor altså noen heldige selv kunne studere den nye Boat Tail fra alle vinkler.
‒ Det er et fantastisk privilegium å vise denne unike Rolls-Royce for verden for første gang, sier Torsten Müller-Ötvös, administrerende direktør i Rolls-Royce.
Det var også under det samme arrangementet i 2017 at Rolls-Royce lanserte den første coachbuilt Rolls-Royce i moderne tid, Sweptail.
‒ Det er et virkelig historisk øyeblikk for merket. Vi leder an en moderne coachbuilding-bevegelse som hever listen for luksusindustrien, hvor hyperpersonalisering gir ubegrensede muligheter, sier Müller-Ötvös.
Vi vet heldigvis ikke prisen, for som vi vet koster i utgangspunktet en Rolls-Royce skjorta og litt til. Så hva en spesialmodell som Boat Tail koster vil vi helst ikke vite, men vi ser mer enn gjerne på bildene av denne helt unike bilen.
For det finnes faktisk kun en slik, og det er denne som ble vist fram under den eksklusive bilutstillingen i Italia sist helg:
Les også: