Rimac's spinnville elbil har fått navn

Konseptet var kjent som Rimac C_Two, men nå som den elleville elbilen nå nærmer seg har den også fått et «ordentlig» navn.


La oss hoppe rett i det, for det Rimac holder på med er så imponerende at det er like godt å få tallene opp på bordet med en gang.

For hva sier du til 1.914 hestekrefter, et dreiemoment på 2.360 Nm, 0-100 km/t på under 2 sekunder og en toppfart på 412 km/t? Ja, for å sitere Abba ‒ mamma mia!

-->
Det unge kroatiske merket har tatt verden med storm etter at de lanserte det første konseptet av sitt hyperbil-prosjekt i 2011, og dette er kanskje verdens mest berømte bil som aldri har kommet i produksjon. Den het C_One, og ble berømt da den brant opp etter at tidligere Top Gear-profil Richard Hammond dro av veien med den etter målpassering i et bakkeløp i 2017.

Det svindyre uhellet gikk selvsagt verden rundt, og siden har en lang rekke bilprodusenter funnet veien til grunnlegger Mate Rimacs direktørdør. Nå samarbeider de med blant andre Hyundai, Kia, Porsche, Aston Martin, Automobili Pininfarina og Koenigsegg, og disse håper nok å få fatt i noen av de imponerende løsningene Rimac utvikler.

For da C_One brant opp fokusert Rimac på «concept two», C_Two, og de har nå kommet så langt i utviklingen at det er på tide å fjerne den fra konseptstadiet og gi den et skikkelig navn.

Som vi vet elsker disse superbilprodusentene å gi navn etter sterke naturkrefter, og Rimac skiller seg ikke ut. Kroatia ligger utsatt til for korte og sterke stormer som på et blunk kan feie inn fra Middelhavet, og slike lynstormer er så vanlig at de har fått et eget navn ‒ Nevera.

Og det passer jo usedvanlig godt til Rimac's hyperbil, som er kommer, og forsvinner, på et blunk.

Det er så mye imponerende og nytenkende med Rimac Nevera at vi hadde trengt en hel bok for å forklare alt, så la oss heller fokusere på noen få banebrytende ting som kommer med hyperbilen.

Både Porsche og Hyundai Motor Group med sine elbilsatsinger har investert i Rimac, og det er mye på grunn av det elektriske drivverket kroatene utvikler.

Bilen er utstyrt med et H-formet væskekjølet batteri som består av 6.960 celler, og totalt er kapasiteten på voksne 120 kWh. Strukturen på batteriet gjør også sitt til at stivheten i bilens struktur øker, faktisk med 37 prosent for den unike selvbærende rammen i karbonfiber.

På hvert hjul har de montert en magnetmotor, og disse kan drives individuelt. Totalt gir det altså bilen 1.914 hk og 2.360 Nm, rundt det tredobbelte av en «vanlig» superbil.

Elmotorene kan også benytte seg av all dreiemoment fra første øyeblikk, og ifølge Rimac er disse motorene 97 prosent effektive ‒ mot 40 prosent for de mest effektive forbrenningsmotorene.

Resultatet er 0-60 mph (96,5 km/t) på 1,85 sekund, 0-100 mph (161 km/t) på 4,3 sekunder og 0-300 km/t på vanvittige 9,3 sekunder ‒ 2,5 sekunder raskere enn det som konseptet først klarte tilbake i 2018.

For at færrest mulig krefter skal gå til spille har Rimac utviklet en rekke løsninger som skal overføre og overvåke det hele, og dette systemet leser også veien og underlaget og gjør 100 kalkuleringer per sekund.

En slik hyperbil må selvsagt kunne bremse også, og Nevera er da også utstyrt med banebrytende bremseteknologi.

De har laget et system gjennom en kompleks elektro-hydraulisk bremseforsterker som fordeler oppgaven mellom bremsene og den elektriske drivlinjen, noe som gjør bilen i stand til å regenerere bremsekraften på en banebrytende måte, ifølge Rimac. Rent teknisk snakker de om en regenerativ bremsing på 300 kW fra elektriske motorer, men bremsesystemet får selvsagt også hjelp fra vanlige bremser.

Dog vanlige er å ta i, for Nevera er utstyrt med 390 mm Brembo karbonkeramiske bremseskiver og seks-stempelkaliper.

Og bare så det er sagt, Rimac har selvsagt satt inn en egen drift-modus, slik at det er mulig å sladde rundt banen ved at bilen sender enda mer krefter til bakhjulene enn forhjulene.

Men skal man raskest mulig rundt en racerbane bør man helst ikke sladde. Og jaggu byr ikke Nevera også på verdens første kunstig racing-instruktør. Jepp.

De har satt inn kunstig intelligens (AI) som evaluerer rundene, og kommer med råd og tips om hvordan det er mulig å forbedre rundetiden.

Dette er mulig ettersom Rimac Nevera er utstyrt med ikke færre enn 12 ultrasoniske sensorer, 13 kameraer, 6 radarer og den aller siste utgaven av Nvidias imponerende operativsystem kalt Pegasus.

AI-treneren vil gi råd både gjennom tale og visuelle symboler, og er klar til innsats i løpet av 2022 gjennom en trådløs programvareoppdatering.

Og ja, vi snakker selvsagt om det første AI-instruktøren i en bil.

Nå får de altså hjelp til AI-instruktøren fra blant annet Nvidia, men de aller fleste nøkkelkomponentene i Nevera er faktisk utviklet av Rimac selv. Og som vi skjønner må dette koste mer enn svette og tårer, og det ser vi også på prislappen.

Hver av de 150 utgavene Rimac skal sette i sammen av Nevera starter på 2 millioner euro, men da får man altså en 2-seters elektrisk hyperbil som verden aldri har sett maken til.

Nemlig denne:

Les også: