Hjem / Nyheter / Rett og slett vakker
Dette er en vakker bil. En svært vakker. (Alle foto: Lamborghini)
Dette er en vakker bil. En svært vakker. (Alle foto: Lamborghini)

Rett og slett vakker

Lamborghini har restaurert en rød Miura som er eid av FIA-sjef Jean Todt, og denne har blitt et smykke uten sidestykke.

Det finnes nesten ikke noen kulere biler enn Lamborghini Miura. Ikke bare har den linjer og muskler som få, men den var også bilen «alle» superbiler har kopiert siden den kom i 1966.

Annonse

Grunnen til det oppsiktsvekkende utsagnet er løsningen med en midtplassert motor bak og kun to kun tilgjengelig. Dette oppsettet var altså Miura først med, og siden den gang har løsningen blitt en slags standard for alle superbilene.

Miura var selv en superbil da den kom, og var faktisk den raskeste produksjonsbilen som var å få tak i 1966.

Men den skulle egentlig aldri vært laget.

Sjefen, Ferruccio Lamborghini, var nemlig ikke begeistret for idéen, og ba heller folkene sine om å fokusere på GT-biler. Slike rene sportsbiler fikk heller Ferrari ta seg av, skal han ha ment.

Heldigvis tok ikke ingeniørene et nei for et nei, så de satte like godt sammen Miura av deler de hadde til overs ‒ og på fritiden.

Annonse

Og resultat ble altså fantastisk.

Modellen ble produsert til 1973, før den havnet i skyggen av den mest legendariske av alle Lamboene ‒ selveste Countach.

En som er så heldig å eie en Miura er lederen for det internasjonale bilsportforbundet (FIA), Jean Todt. Den tidligere sjefen til Michael Schumacher i Ferrari eier en Miura med chassis-nummer #3673 som ble født herrens dag 11. november 1972, og har fått chassis-nummer av en 1968-modell som ble vraket i en krasj.

Dette var ganske så vanlig før i tiden av diverse grunner, som for eksempel å slippe unna avgifter. Ja, folk var sleipe allerede den gang.

Miura #3673 ble levert sent i 1972, og endte opp i Sør-Afrika. Den var lakkert som Rosso Corsa (rød), med en seksjon nederst i gull og med svart interiørskinn.

Det er eksakt hvordan bilen nå ser ut 47 år senere, etter at restaureringsavdelingen Polo Storico har gitt den et helt nytt liv.

Restaureringen tok 13 måneder, og inkluderte en total demontering av bilen og pussing av samtlige komponenter.

Og hva skal vi si om resultatet?

Ord blir fattige, så vi viser heller bildene.

Og legger til at Jean Todt er en heldig jævel!

Her er den vakre Miura SV:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

En av verdens dyreste biler

Dette er en av de dyreste bilene noensinne produsert, Lamborghini Veneno. (Alle foto: Newspress)

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her prøver Audi e-tron seg på et heng som er på 85 prosent. (Alle foto: Audi)

Her kjører Audis elbil opp verdens tøffeste utforbakke

Å kjøre ned verdens villeste utforløype er en utfordring i seg selv. Hva med å …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *