Bilentusiastene nikker godkjennende når navnet Alfa Romeo 33 Stradale kommer opp. Dette er nemlig en av de første superbilene i verden, og kan best beskrives som et vakkert beist.
Benevnelsen Stradale hinter om hva dette er, for det er italiensk for gatelovlig. Alfa måtte nemlig understreke at superbilen lansert i 1967 kunne kjøres på vanlige veier, for denne var lynrask opp til 100 km/t.
-->
Nå får superbilen en ny vår, for Alfa Romeo har bestemt å lage en versjon basert på 33 Stradale. I likhet med den originale skal den kun komme i noe få eksemplarer, og den er også lynrask.
Den nye er både håndbygget, vakker, moderne og supereksklusiv, så den haker av de fleste boksene. Og ja, supersterk. Den er nemlig mulig å få med V6 twin-turbo motor med 620 hk eller et elektrisk drivverk med 750 hester.
Pris? Den trenger du ikke å bekymre deg om, og grunnen skal du få vite senere. For først må vi sjekke ut hva dette er for noe.
‒ Med den nye 33 Stradale ønsket vi å skape en bil som levde opp til historien vår, støttet merkevaren vår og ønsket å gjøre de mange «Alfisti»-fansen stolte, forklarer administrerende direktør, Jean-Philippe Imparato.
‒ Dette har kun vært mulig takket være ekspertisen, hardt arbeid og lidenskapen til teamet vårt og fordi vi i ledelsen har støttet prosjektet og har en klar ambisjon om å skrive nye kapitler for merkets framtid i med total respekt for dets unike historie. Dette er Alfa Romeos første spesialbygde bil siden 1969, og jeg kan love at det ikke blir den siste.
Ok, en spesialversjon. Faktisk så mye at hvert av de 33 eksemplarene som Alfa skal lage settes sammen i samarbeid med kundene.
Alfa kaller dette for «Bottega», som enkelt og greit betyr at bilene er skreddersydde. Bottega er altså Alfa Romeos nye «coach-build»-avdeling og holder til i Sala del Consiglio-museet i Arese i Milano, hvor designet av den originale 33 Stradale ble godkjent tilbake i 1967.
I tillegg kan Alfa Romeo også håndlage spesialproduksjoner, og dermed åpne for nye muligheter for både detaljer og individualisering.
Det hele fungerer slik at kunden pent må stille opp hos en slags komité, og der må han eller henne bli enig med denne før jobben kan starte. Ingen av de 33 bilene blir altså like.
Nye 33 Stradale er designet av Alfas designstudio Centro Stile, og er altså inspirert av forgjengeren fra 1967. De grunnleggende designlinjene og myke muskulære formene er felles for de to generasjonene, men overflatene til den nye Alfa har blitt mer dramatiske og moderne, opplyser italienerne.
Nå trengte de heldigvis ikke å justere designet veldig mye med tanke på aerodynamikk, så bilen ligner ganske mye på den gamle ispedd en masse nye løsninger når det kommer til lys og slike ting. Og ja, den nye grillen er også på plass, og spesielle dører.
På innsiden kan kundene velge mellom to ulike interiører ‒ Tributo som hyller originalen og Alfa Corse som fokuserer på et sportslig uttrykk.
Begge interiørene er minimalistiske og Alfa har støvsuget den for forstyrrende elementer, og morsomt nok er det gode, gamle mekaniske brytere både i midtkonsollen og taket. Ja, ifølge Alfa inspirert av en fly-cockpit.
Det bør heller ikke stå på kjøreegenskapene, for knapt en eneste ny bil i verden kan skryte av en testpilot og rådgiver på nivå med 33 Stradale. Alfa Romeo har nemlig hanket inn den finske Formel 1-føreren Valtteri Bottas, som har luftet den på den legendariske Balocco-banen i Italia.
Bilen har en H-ramme i aluminium og en monocoque-ramme i karbon, som sammen skal gi en perfekt kombinasjon av lav vekt, vridningsstabilitet og sikkerhet.
Bensinmotoren er en ny versjon av den kjente 3-liters V6 twin-turbo-motoren fra de raske Quadrifoglio-versjonene, og har her over 620 hk og en toppfart på 333 km/t. Ja, selvsagt 333 km/t.
33 Stradale er også utstyrt med en 8-trinns DCT-girkasse, har bakhjulsdrift og elektronisk begrenset sklidifferensial.
Den elektriske versjonen, for ja, bilen skal være en moderne tolkning og Alfa skal bli et helelektrisk merke, har 750 hk, en toppfart på over 310 km/t og en estimert WLTP-rekkevidde på 450 kilometer gjennom et batteri på 102 kWh. Det er også ladeløsningen som er basert på 800 volt teknologi.
Både bensin- og elversjonen når 100 km/t på under 3 sekunder, og bruker, igjen selvsagt, 33 meter på å bremse fra 100 km/t og ned til 0. Alfa Romeo har klart dette ved å integrere et bremse-for-wire-system som gir både kontrollert bremsetrykk og åpner for enda mer følelse med bremsepedalen.
De fire hjulene har ventilerte og perforerte karbon-keramiske bremser fra Brembo med 6-stemplede aluminium monoblokk-kalipere foran og fire-stempel bak, forklarer merket.
Den Alfa Romeo-utviklede 2-armede hjulopphenget med aktive støtdempere og semi-virtuell styring på begge aksler gjør at bilen kan levere ultrapresist styring og sublim kontroll i alle situasjoner, og som åpner for kjøring på alle typer underlag, forklarer de videre.
For at dette skal bli best mulig er det to kjøremoduser, Strada (vei) og Pista (racerbane).
Det skal altså kun settes sammen 33 eksemplarer, og siden det her med pris ikke er så viktig ‒ alle bilene er nemlig allerede solgt.
Alfa Romeo er eid av Stellantis, og dette konsernet har for lengst kastet seg på retrotrenden og flere av merkene har allerede vist fram nytolkninger av gamle legender. Så det er mer moro i vente fra Stellantis-merkene.
De færreste av disse når opp til legende-nivået som Alfa Romeo 33 Stradale innehar, og her er bilder av den nye versjonen som også baner vei for elbiler som bærer Alfa-merket.
Les også: