Dette er en vakker Aston Martin DB6. Men den er ikke minst en bærekraftig en, og faktisk en av de aller mest slike biler som noensinne er laget. (Fotos: Lunaz)

Vanvittig bærekraftig og elektrisk Aston Martin DB6

Dette er rett og slett historiens mest bærekraftige Aston Martin DB6, og denne listen over «nye» materier må du få med deg.


Tidligere handlet det om å suse bortover landeveien akkompagnert av bruset til en V6-motor, men den tiden er forbi. Nå skal vi suse lydløs bortover landeveien.

Og da helst med en bil som ikke har skadet naturen altfor mye, og her kan en bil opprinnelig lansert så langt tilbake som i 1965 kanskje vise vei. Eller, den gjør faktisk det.

Lunaz, dette britiske merket som tar gamle legender og gjør de om til elbiler, har nemlig laget seg en svært så bærekraftig Aston Martin DB6.

‒ Upcycling er en helhetlig prosess for hele kjøretøyet der bærekraft ikke bare omfatter drivverket med ren luft, men også materialene og finishene som brukes i interiøret, forklarer grunnlegger David Lorenz.

‒ Vi har sett betydelig interesse fra våre kunder for å maksimere vår bruk av bærekraftige alternativer til tradisjonelle lær, finér og stoffer. Dette upcycling-prosjektet gir et fantastisk utstillingsvindu for nye materialer og innovative produkter, som åpner for nye muligheter over hele luksusverdenen. Som denne praktfulle DB6 viser, kan vi lage autentiske, virkelig luksuriøse interiører verdig de mest kjente merkene ved å bruke materialer med minst mulig miljøpåvirkning. Dette er veldig spennende tider for oss, våre kunder og vår bransje.

I de senere årene har det poppet opp mange retroprosjekter som bytter ut forbrenningsmotoren med en elektrisk, og dermed blir disse også lokalt svært så miljøsnille. Men bærekraft inkluderer alt i en bil, og det er altså her denne unike DB6-utgaven skiller seg ut. Voldsomt ut.

Men la oss ta det alle lurer mest på først, nemlig drivverket til denne svært så lekre Aston Martin DB6.

Elmotoren i denne yter 375 hestekrefter, mens rekkevidde er opplyst til ganske hyggelige 410 kilometer. Lunaz tilbyr for øvrig batteripakker fra 80 til 120 kWh for alle bilene de lager, og batteripakkene åpner også for hurtiglading.

Det er ganske imponerende, men det er de andre løsningene som får oss til å heve litt ekstra på øyenbrynene. For dette er ganske så oppsiktsvekkende, så la oss gå gjennom alle disse nye løsningene sammen med Lunaz. Vi advarer mot mange ukjente materialer med vanskelige benevnelser.

Eggeskall og nøtteskall finér

Her er blant annet dashbordflaten, girskifteren og glasshåndtaket utført i et unikt, biologisk nedbrytbart komposittmateriale, brukt som erstatning for oljebasert plast.

Produsert av kasserte egg- og nøtteskall kombinert med et organisk, biologisk nedbrytbart bindemiddel, kan det lages for å nøyaktig gjenskape en rekke naturlige høyluksuriøse materialer, inkludert «marmoren» som brukes i DB6.

Materialet er 100 prosent naturlig og komposterbart.

Biobasert polyuretan (PU)

De forhøyede DB6s dørkort kommer i et biobasert PU-stoff konstruert av en blanding av fornybare plantebaserte materialer, inkludert mais- og tremassebaserte fibre. Den unike matte overflaten har en subtil organisk tekstur med en semi-glansende base.

Dens flerlagskonstruksjon reduserer antallet råmaterialer som kreves, uten å ofre holdbarhet eller enkelt vedlikehold.

Biobasert alternativt skinn

Aksentrørene på tak, seter og dørkort er laget av et bemerkelsesverdig læralternativ laget av eplerester, et biprodukt av cider, juice og kompottproduksjon i drikkevareindustrien.

Den er kombinert med vannbasert polyuretan og en bakside laget av tremasse for å produsere et lett, mykt materiale med utseendet og følelsen av det fineste skinn.

Post-resirkulert fiberstoff

Stoffet som brukes i setets øvre riller og dørkortaksent er en blanding av 66 prosent postindustriell resirkulert bomull, 27 prosent polyester, 6 prosent rayon og 1 prosent nylon, designet spesielt for områder med mye trafikk som er utsatt for intensiv slitasje.

Den er helt fri for «forever chemicals» per- og polyfluoralkylsubstanser (PFA), og inneholder ingen stoffer på «Living Building Challenges» rødliste.

Blandet resirkulert stoff

For de nedre setefløytene valgte Lunaz-designerne et nytt møbelstoff som kombinerer 54 prosent resirkulert polyester med 35 prosent ny ull og 11 prosent nylon for å skape en taktil og visuelt tiltalende «strikket» overflate med et intrikat mønster av chevrons.

Ull og resirkulerte polyesterfibre er nøye justert for å gi utmerket slitestyrke og en skinnende finish.

Resirkulerte tepper

De myke, men svært slitesterke teppene i kabinen og bagasjerommet er laget av en regenerert nylon utvunnet av resirkulert avfallsmateriale som kasserte tepper og fiskenett. Baksiden er laget av 100 prosent resirkulerte polyetylentereftalat (PET) plastflasker.

Lavkarbon skinn

For setestøttene, fløyteaksent, pakkehylle og transmisjonstunnel har Lunaz brukt en Savannah-fargevariant av verdens lavkarbon-skinn, med totale utslipp i produksjonen rundt 30-50 prosent under industristandarden.

Selve skinnet er et biprodukt fra kjøttindustrien og er 100 prosent biologisk nedbrytbart.

Så ja, dette er imponerende greier, og den gamle DB6-helten har blitt en klassiker til etterfølgelse nå som de moderne bilene skal bli enda mer bærekraftig.

‒ Det faktum at teamet vårt har vært i stand til å samle et så bredt spekter av innovative materialer i dette overdådige, taktile og fullstendig harmoniske interiøret er et bevis på deres dyktighet og kreativitet, sier Lorenz.

‒ Det er en eksepsjonell kombinasjon av materialer og metoder som hever bilinteriør utover alt som er tilgjengelig på markedet.

Og det er det vanskelig å være uenig i, og Aston Martin DB6 er ikke lenger bare vakker både innvendig og utvendig, men har nå også fått en bærekraftig sjel.

 

Les også:

Debatt

Les mer om:

Lunaz Aston Martin DB6