Retro-sportsbilen er klar for produksjon

Selveste Jenson Button er en av de som står bak Radford Lotus Type 62-2, og nå har den tidligere formel 1-verdensmesteren gitt den sitt godkjent-stempel.


Bil-nostalgikerne er inne i en god periode. For det er en rekke prosjekter som blåser liv i gamle legendariske legender, og en slik er racerbilen Lotus 62 som herjet på 1960-tallet.

En annen britisk legende er Radford, et selskap som gjorde raske biler enda mer eksepsjonelle.

-->
Legende-statusen sikret de seg da de var en del av det opprinnelige prosjektet som endte i den suverene Ford GT40. Det var denne bilen som endelig klart å dytte Ferrari ned fra Le Mans-tronen i 1966.

Men dessverre forsvant karosseribyggerne fra radaren, men helt glemt ble de ikke.

To som husker Radford er tidligere formel 1-verdensmester Jenson Button og mekaniker-stjernen Ant Anstead, kjent fra Wheeler Dealers-serien som sendes på norsk TV.

Sammen med blant andre den kjente bildesigneren Mark Stubbs har de blåst nytt liv i Radford, og i det første prosjektet har de like godt tatt utgangspunkt i en Lotus Type 62.

Ut av dette har det kommer en retroinspirert Radford Type 62-2, og de har nå kommet så langt i utviklingen at Button har gjort unna de siste pre-produksjonstestene av bilen.

‒ Å endelig kjøre type 62-2 for første gang var selvsagt et veldig spesielt øyeblikk, og jeg føler meg allerede hjemme i cockpiten! slår Button fast.

‒ Bilen føltes bra, godt balansert i svinger med høy og lav hastighet og den fungerte feilfritt hele dagen, noe som er den perfekte basen for månedene med oppsettjusteringer som vil følge. Vi vil at denne bilen er en ren kjørebil som både respekterer DNA-et til Lotus, men som også leverer luksusen til en Radford.

Button har selvsagt vært involvert i utviklingen av den analoge sportsbilen, så denne har altså signaturen til en ekte F1-verdensmester.

Kanskje ikke overraskende med tanke på navnet, skal Radford kun produsere 62 eksemplarer av Type 62-2 ‒ hvor noen også er Type 62-2 John Player Special (JPS) utstyrt med et spesielt utvendig design.

Radford sier at de første kundene kan forvente seg levering i 2. kvartal til neste år, så den er ikke altfor langt unna.

Button testet en prototype av Type 62-2 John Player Special, og denne hadde en elektronisk begrenset toppfart på 300 km/t og klarte 0-100 km/t på 2,9 sekunder.

De målte også 0-200 km/t, og denne føk unna på lynraske 8,4 sekunder.

Og det er ikke noe rart. For bilen er utstyrt med en midtplassert 3.5-liters V6 med over 600 hestekrefter, og bilens tørrvekt er under 1.000 kilo. Og da skjønner vi at det går unna når gasspedalen trampes i bånn.

Den 2-seters coupé-modellen er basert på Lotus-teknologi, men alt er rekonstruert og forbedret, inkludert oppgraderte stempler, veivstang og kamaksler, justerbart spiralfjæroppheng og en 6-trinns manuell girkasse. Karosseriet og interiøret i karbonfiber sitter på et ultralett aluminiumchassis, i tråd med Lotus-filosofien om å «forenkle og gå for letthet».

Clive Chapman, administrerende direktør for Classic Team Lotus og sønn av Lotus-grunnlegger Colin Chapman, var også på plass under den avsluttende testøkten til Button.

‒ Å se denne moderne Radford Lotus Type 62-2 i aksjon på Hethel-banen i dag har vært veldig spesielt, sier han.

‒ Måten den har tatt ånden og arven til den originale Type 62, kombinert den med det ikoniske JPS-designet, og gjenopplivet den for dagens moderne sportsbilentusiaster, er en beundringsverdig prestasjon.

Og Radford har et ess i ermet om de skulle slite med salget av Type 62-2, noe vi tviler på at de vil. Men uansett, alle eierne får en mulighet til å sette seg bak rattet sammen med Jenson Button, som vil demonstrere hvordan sjåfører kan få mest mulig ut av Radford på racerbane.

At det blir en opplevelse i seg selv, viser bildene av Button og en Radford Lotus Type 62-2 som lufter seg rundt banen i det som er den siste testen før produksjonen settes i gang.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene