Di Derre kunne like godt sunget «merker som kommer og merker
som går» i sin hitlåt fra 1994, for slike er det mange av. En som skilte seg veldig ut og som det var verd å heie på
var tyske Wiesmann, som viste sin første retromodell tilbake i 1993.
var den fantastiske Wiesmann MF3. Denne var en britisk-inspirert roadster så
det holdt, og det hjalp selvsagt på at de hadde plassert den ikonisk S54-motoren
fra BMW under panseret. Denne spyttet ut 343 hestekrefter, og 0-100 km/t gikk unna
på solide 4,9 sekunder. Modellen ble den aller mest suksessfulle, og ble produsert i
hele 18 år. Deretter fulgte roadstermodellene MF4 og MF-S og GT-bilene MF4 og MF4-S, og til slutt roadsteren MF5 og GT-modellen MF5. Og for noen biler dette var. Sjekk for eksempel ut denne Wiesmann MF4, som her er
avbildet under lanseringen av modellen under Genève Motor Show i 2009. For en bil!
Stuttgart Motor Show, og det var det siste vi så til det spennende tyske merket. Denne bilen må vi imidlertid sjekke ut litt nærmere, for det
er viktig for resten av historien som nå innledes med et helt nytt kapittel. Se på denne da!
spesielt med tanke på at Wiesmann kun satte sammen 43 eksemplarer av Roadster
MF5 V10. Så har du en slik i garasjen bør du passe skikkelig godt på den. MF5 danner nå grunnlaget for et sensasjonelt comeback. Wiesmann sier at de har begynt på et nytt prosjekt, som foreløpig
har fått kodenavnet Gecko ‒ navngitt etter merkets logo. Dette skal være en moderne vri på MF5, så dette blir så
spennende at vi nesten ikke kan vente på å se hva gjengen har klart å sette
sammen. Foreløpig har de kun pirret oss med noen tildekte bilder,
men det er i det minste mulig å få et overblikk rundt den kommende modellen. Her er de bildene som foreløpig er offentliggjort. Wiesmann sier at de viderefører det ikoniske design-DNA’et
som fansen kjenner fra de tidligere modellene, og fortsatt er det BMW som
gjelder under panseret. Denne gang den 8-sylindret TwinPower Turbo som BMW M
har utviklet, så den kommer til å røre skikkelig på seg. Bilen har en 50:50 vektfordeling, og er som vanlig
bakhjulstrukket. De tar også i bruk en helt ny plattform for denne, så de vil
også kunne ta i bruk de aller nyeste lettvekt-teknikkene og teknologien når de
setter sammen den nye modellen. Wiesmann sier ingenting om hvor mange de skal lage, men om
du er en fan og vil være på den sikre siden er det kanskje greit å sette deg på
ventelista med en gang. Den åpnet nemlig i dag. Her er en teaser-video, og vi lover å komme med en ny sak så
fort de første ordentlige bildene foreligger. For dette gleder vi oss til! Les også:
- Bil(d)ene fra Frankfurt
- Tidenes elbil-konsept intervjuet designsjefen
- MG gjør comeback med elektrisk SUV