Annonse
Hjem Elbiler MG gjør comeback med elektrisk SUV

MG gjør comeback med elektrisk SUV

Britiske MG skal, med litt drahjelp fra Kina, igjen kapre europeiske kunder. Denne gang med en ny rimelig helelektrisk SUV-modell.

Et av de mest ikoniske britiske merkene er MG, som nærmer seg 100 år nå.

Faktisk er man ikke helt sikker på når MG egentlig startet opp, men de fleste er enig om at 1924 er det riktige året.

Nå har aldri MG klart å bli en stor aktør i bilindustrien, og den mest suksessfulle modellen så langt er muligens den flotte MGB som kom i 1962. Dette var en praktisk sportsbil, og det var faktisk også mulig å få en versjon designet av selveste Pininfarina. Oh yeah!

Totalt solgte MG litt over en halv million slike biler før de satte sluttstrek i 1980, noe som greit, men ikke mer.

Saken fortsetter under Annonsen

Det største problemet til MG har vært på eiersiden.

I snitt har MG fått en ny eier hvert tiår, og da blir det som kjent vanskelig å legge store langtidsplaner.

Men dette tok heldigvis slutt i 2005.

Da kom det statseide kinesiske selskapet Nanjing på banen, og i en budkamp med gigantene SAIC ‒ en av de fire store statseide bilprodusentene i Kina ‒ klarte Nanjing å sikre seg MG.

SAIC svarte med å kjøpe opp Nanjing i 2007, og dermed endte det britiske merket opp hos den største kinesiske bilprodusenten.

Og kineserne har som kjent ambisjoner.

I Kina setter myndighetene stadig strengere utslippskrav, og de kinesiske bilprodusentene har for lengst vridd fokus over på elbiler. Men SAIC ser ingen grunn til at de kun skal lage biler for sitt eget marked, og det resulterer nå i en elektrisk MG som fort kan ende opp med å spise markedsandeler i Europa.

For ikke bare satser SAIC på elbiler, de satser også på ny teknologi som skal friste unge eiere.

Dette har ført til en partneravtale med Bosch, en av de ledende selskapene når det kommer til å utvikle selvkjørende teknologi.

Resultatet av dette samarbeidet er blant annet en teknologi kalt MG Pilot L2+ Intelligent Drive System, en selvkjørende løsning som skal inn i framtidige MG-modeller.

L2 står for nivå 2 på den autonome skalaen, og det er der de fleste av dagens mest moderne biler befinner seg.

MG Pilot L2+ byr på ting som adaptiv cruisekontroll (ACC), filbyttevarsler (LDW), automatisk nødbrems inkludert syklister (AEB), kø-assistent (TJA) og integrert cruiseassistent (ICA, kalt Highway Assist base av Bosch).

Bosch-plattformen kommer også med ting som multifunksjonskamera (MPC) og mellomrekkevidde radar (MRR), så lille MG vil være på høyde med mange av de største på den teknologiske biten.

Alt dette får MG ZS EV, offisielt lansert under Frankfurt Motor Show for noen dager siden.

Dette er en elektrisk SUV i det helt nedre prissjiktet, og har en batteripakke på 44,5 kWh. Dette skal gi den en rekkevidde 262 kilometer, mens elmotoren yter 143 hestekrefter med et dreiemoment på 353 Nm.

Og den ser jo ganske ok ut også.

SAIC skal altså satse på Europa med denne modellen, og prisen er allerede klar i Storbritannia. Der koster den rundt 300.000 kroner, men de kjører også en introduksjonspris der hvor prisen er på rundt 230.000 kroner.

Hva den eventuelt kommer til å koste i Norge er ikke kjent.

Faktisk er det litt uklart hvem som får ansvaret for MG i Norge, men tidligere er det sagt at salget skal foregå over nettet.

Så vi får se om MG gjør comeback i Norge mange år etter at den siste bilen ble solgt her, og kanskje klarer de også å kapre noen nye, norske kunder? Det hadde jo vært moro.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker