Hva skjer med grepet om man må bråbremse i 300 km/t? Det vil Rimac finne ut av, for sikkerhet står i høysete når de utvikler verdens raskeste bil. Se video.
Rimac-konseptet C_Two nærmer seg nå produksjon, og det er litt av en bil det kroatiske merket har på gang.
Denne elbilen med vanvittige 1.914 hk lover nemlig en toppfart på 412 km/t, 0-100 km/t på under 2 sekunder og 0-100 mph (161 km/t) på 4,3 sekunder. Og det var tilbake i 2018, så hva den faktisk klarer som en ferdigutviklet elektriske hyperbil tre år senere blir spennende å se.
-->
Det får vi snart vite, for nå nærmer bilen som fortsatt går under konseptnavnet C_Two (konsept nr. 2) seg faretruende raskt serieproduksjon. Og det betyr finjusteringer.
Rima er langt framme når det kommer til elektriske drivverk, og har gjennomført en rekke tester spesielt når det kommer til varmeutvikling. Dette er generelt en fiende av sportsbiler, og enda mer krevende når det kommer til superpotente elbiler med sine elektriske drivverk.
Ifølge merket selv har denne jobben vært ganske så formidabel, og sier at simulator-modellen består av opp mot 180 millioner elementer slik at varmen kan bekjempes mest mulig effektivt. Vi får håpe de ikke har trengt å stille inn alle disse manuelt.
Varme er en av tre hovedområder Rimac ser på, i tillegg til effektiviteten og den aktive aerodynamikken.
Sistnevnte er selvsagt svært viktig for sikkerheten, for her gjelder det ikke bare å få bilen til gå fortest mulig rett fram. Den må også sitte klistret fast i underlaget, og må kunne bråbremse selv i 300 km/t uten å miste grepet.
Rimac jobber ut fra fire hovedområder for aerodynamikken, og alt fra den aktive front-splitteren til luftflyten under bilen og den adaptive bremse-bakvingen er viktige ting.
Og for å få dette til, må bilen besøke vindtunnelen etter tusenvis av simuleringer.
Rimac snakker om rundt 120 millioner elementer til simulatormodellen rundt luftflyten, og disse må spille på lag om hver eneste av superbilene skal ha perfekt aerodynamikk.
At den detaljrike simulatoren hjelper er utviklingen et godt bevis på, for fra det opprinnelige konseptet i 2018 til den nær ferdige produksjonsmodellen har aerodynamikken blitt 34 prosent bedre. Rimac har i løpet av denne perioden laget tre konseptversjoner.
I desember tok de fatt på det nest siste steget, og begynte da å produsere såkalte pre-serier hvor det tar rundt åtte uker å sette en bil. Dette er evalueringsversjoner, og når alt er ok setter de i gang med serieproduksjonen.
Hver bil må være perfekt, noe som betyr at de må sjekke hver og en av de 150 eksemplarene de skal levere av C_Two.
Og slik ser det ut når de tester aerodynamikken som også skal gjøre det trygt å banke bremsepedalen ned når farten er 300 km/t.