Det er fort gjort å glemme at Renault faktisk er et av de
mestvinnende formel 1-lagene i historien, og har en lang tradisjon med å lage
superraske biler. For i disse elbiltider tenker nok nordmenn fleste på modellen
Zoe når det kommer til det franske merket, og ingen vil hevde at de kan betegnes
som sportsbiler.
på lur. En av disse ble lansert tilbake i 2004, som noe klønete var kalt Renault Mégane Renault Sport. Men heldigvis ble den kjent under en langt enklere benevnelsen ‒ Mégane R.S. Den ble raskt en favoritt hos entusiastene, og kom i en
rekke forskjellige versjoner. Og satte flere offisielle «verdensrekorder» rundt verdens tøffeste
racerbane, Nordsløyfa på Nürburgring. I 2008 satte en Mégane II R.S. R26.R en rekord med 8:17
minutter, og i 2011 tok versjonen Mégane III R.S. 265 Trophy rekorden rundt den
20,6 kilometer lange banen med 8:07,97. Så dukket de opp med en Mégane III 275 R.S. Trophy-R, og for
første gang i historien brøt en forhjulsdrevet bil 8-minutters-grensen ‒ den
ble klokket inn til 7:54,36 i 2014. Og nå har de altså vært og luftet en splitter ny versjon rundt Nordschleife.
lettere versjon av R.S. Trophy som ble lansert tidligere i år. Og med 300 hestekrefter under panseret gikk det virkelig
unna. På strekket som måler 20,6 kilometer ble den klokket inn til 7:40,100, og
dermed ny rekord for forhjulsdrevet produksjonsbiler. Nürburgring har i år gjort om på rekordstrekket, som nå måler
den fulle 20,832 kilometers runden. Denne gjorde Mégane R.S. Trophy-R på 7:45,389,
som altså er den nye referansetiden. Renault skal lage «noe hundre» eksemplarer av
Trophy-R-utgaven, som blir lansert senere i år. Den ble offisielt vist fram
under Monaco Grand Prix i mai, og da med formel 1-førerne Daniel Ricciardo og Nico
Hülkenberg bak rattet. For dette er altså litt av en racer.
- Skal utrede gigant-sammenslåing
- Dramatisk valg for BMW 1-serien
- Hamilton vant Monaco Grand Prix i «Laudas ånd»