Renault Mégane med fersk rekord

Renault er nok ikke det første merket vi tenker på når det kommer til rekorder rundt Nürburgrings Nordschleife, men det bør vi kanskje gjøre. Se video.


Det er fort gjort å glemme at Renault faktisk er et av de
mestvinnende formel 1-lagene i historien, og har en lang tradisjon med å lage
superraske biler.

For i disse elbiltider tenker nok nordmenn fleste på modellen
Zoe når det kommer til det franske merket, og ingen vil hevde at de kan betegnes
som sportsbiler.

-->
Men med et formel 1-lag i porteføljen har de selvsagt også sportsbiler
på lur.

En av disse ble lansert tilbake i 2004, som noe klønete var kalt Renault Mégane Renault Sport. Men heldigvis ble den kjent under en langt enklere benevnelsen ‒ Mégane R.S.

Den ble raskt en favoritt hos entusiastene, og kom i en
rekke forskjellige versjoner.

Og satte flere offisielle «verdensrekorder» rundt verdens tøffeste
racerbane, Nordsløyfa på Nürburgring.

I 2008 satte en Mégane II R.S. R26.R en rekord med 8:17
minutter, og i 2011 tok versjonen Mégane III R.S. 265 Trophy rekorden rundt den
20,6 kilometer lange banen med 8:07,97.

Så dukket de opp med en Mégane III 275 R.S. Trophy-R, og for
første gang i historien brøt en forhjulsdrevet bil 8-minutters-grensen ‒ den
ble klokket inn til 7:54,36 i 2014.

Og nå har de altså vært og luftet en splitter ny versjon rundt Nordschleife.

Denne gang den nye Mégane R.S. Trophy-R, en 130 kilos
lettere versjon av R.S. Trophy som ble lansert tidligere i år.

Og med 300 hestekrefter under panseret gikk det virkelig
unna. På strekket som måler 20,6 kilometer ble den klokket inn til 7:40,100, og
dermed ny rekord for forhjulsdrevet produksjonsbiler.

Nürburgring har i år gjort om på rekordstrekket, som nå måler
den fulle 20,832 kilometers runden. Denne gjorde Mégane R.S. Trophy-R på 7:45,389,
som altså er den nye referansetiden.

Renault skal lage «noe hundre» eksemplarer av
Trophy-R-utgaven, som blir lansert senere i år. Den ble offisielt vist fram
under Monaco Grand Prix i mai, og da med formel 1-førerne Daniel Ricciardo og Nico
Hülkenberg bak rattet.

For dette er altså litt av en racer.

Det kan du selv se, så bli med på rekordrunden her:

Les også:

Les mer om:

Nyheter