Annonse
Hjem Nyheter Dramatisk valg for BMW 1-serien

Dramatisk valg for BMW 1-serien

BMW har droppet bakhjulsdriften på sin aller mest kompakte modell, og nå er 1-serien som «alle» andre småbiler ‒ forhjulsdrevet.

Det er en stor grunn til at nesten alle bilene i det kompakte segmentet er forhjulsdrevet ‒ personene som kjøer slike «bybiler» bryr seg nemlig fint lite om hvilken drift bilen har.

Produsentene har for lengst tatt konsekvensen av dette, og du skal lete lenger etter en bakhjulsdrevet kompakt bil nå om dagen.

Unntaket har vært BMW, som med sine sportslige gener jo skal tilby bakhjulstrekk. Noe de altså har gjort gjennom to generasjoner og 15 år.

Men alle ting kommer til en ende, og nå er bakhjuls-epoken for 1-serie over.

Saken fortsetter under Annonsen

Den beslutningen kommer garantert til å skape bølger i BMW-verden, og produsenten gjør sitt for å berolige folket.

De sier nemlig at de har tatt fem år med utvikling av forhjulsdrift rundt diverse BMW-modeller og BMW i-modeller og kanalisert dette inn i løsningen til 1-serien, og at resultatet er en «dynamisk skarphet som ikke finnes i andre forhjulsdrevet biler».

De legger selvsikkert til at den kommende 1-serien setter en ny standard for premium kompakte klasse.

For de som ikke kan tenke seg en forhjulsdrevet 1-serie er det også en løsning, 3. generasjon kommer også med xDrive firehjulstrekk.

1-serien ble introdusert i 2004, og kom i 2. generasjon i 2011. Dette er en viktig modell for den tyske produsenten, og totalt har de produsert 1,3 millioner slike som er spesielt populære i Europa.

En av fordelene med forhjulstrekk er at det kan frigjøre plass bak, og selv om den nye generasjonen faktisk er 4 mm kortere enn forgjengeren har plassen for passasjerene og bagasjerommet vokst. Baksetene byr på 33 mm mer kneplass, 19 mm mer hodehøyde, 13 mm albuerom og 20 liter mer bagasjeplass (380 liter).

Men det skal legges til at selv om bilen er kortere enn utgående modell og måler 4,31 meter, så er den både bredere og høyere. Den nye modellen er 1,79 meter bred og 1,43 meter høy, noe som betyr at den har blitt 34 mm bredere og 13 mm høyere.

Akselavstanden har oppsiktsvekkende nok blitt kortere enn tidligere, og den er nå krympet med 20 mm til 2,67 meter.

Ellers har den selvsagt blitt ny både utvendig og innvendig, med blant annet en ny grill, front og en ny infotainment. Faktisk blir nå mulig å få head-up-display i en 1-serie for første gang, men dette kommer ikke som standard.

Den kommer nå kun som 5-dørs.

Nye 1-serie kommer i fire utstyrsutgaver, hvor versjonene skiller seg både utvendig og innvendig. BMW har kalt standardutgaven for Advantage, så har du Luxury Line, Sport Line og M Sport som du finner bilder av i bildeserien helt nederst. Konkret er dette en M135i xDrive, som sammen med 120d xDrive er de to modellvariantene som kommer med firehjulstrekk.

På motorfronten har BMW fem løsninger fra lansering, to bensin og tre diesel. Disse strekker seg fra 116 hestekrefter i 116d til 306 hk i M135i, og toppversjonen klarer sprinten opp til 100 km/t på 4,8 sekunder (4,7 sek med M Performance-pakken). Toppfarten er begrenset til 250 km/t.

Tyskerne byr også på tre girkasser, en 6-trinns manuell (116d, 118d og 118i), 7-trinns Steptronic (116d og 118i) og 8-trinns Steptronic (118d og 120d Xdrive). På toppen får M135i xDrive en 8-trinns Steptronic Sport.

Det er selvsagt mye ny teknologi, og en ting mange nok setter pris på i trange byer er den nye parkeringsassistenten som kommer som ekstrautstyr. Den nye pakken er kalt Park Distance Control (PDC), og vil automatisk hjelpe til med å manøvrere bilen inn i luker.

Den får også en ganske så kul ryggeassistent. Bilen husker strekningen som er kjørt om farten er under 36 km/t, og kan deretter rygge maksimalt 50 meter tilbake i eksakt den samme linjen som du kjørt fremover.

Nye 1-serie blir vist fram for publikum i juni, og lanseres 28. september.

Her er flere bilder av M135i xDrive:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker