Lang rekkevidde for ny DS-hybrid

Prisene på den kommende ladbar hybriden DS 7 Crossback E-Tense har vært klare noen uker, og nå bekreftes også den elektriske rekkevidden.


De fleste har kanskje ikke noe veldig stort forhold til DS
foruten en gammel traver ved navn Citroën DS (kalt padda), men så er det jo er ganske nytt merke også.

PSA som eier Peugeot og Citroën bestemte seg for noen år
siden å skille ut DS som et eget merke, akkurat som Seat nå har gjort med Cupra
og Toyota tidligere har gjort med Lexus.

Men det er all grunn til å ta merket på alvor.

De har nemlig ett ess i ermet som ikke alle konkurrentene
kan vise til, nemlig en voldsom erfaring rundt elektrifiserte drivverk.

Dette har de fått etter å ha deltatt i den nye prestigeserien for elektriske formel-biler kalt formel E, der DS deltatt med lag siden 2015.

Så langt i inneværende sesong leder DS mesterskapet både for
førerne og lagene, og 9 av 13 runder er nå gjennomført.

Så da PSA som de fleste andre bestemte seg for å vri fokus
over på elektrifiserte biler, pekte de raskt på DS som skulle fronte denne
utviklingen. PSA-gruppen har tidligere sagt at dette skal resultere i sju
elbiler innen utgangen av 2020.

DS selv skal stå bak noen, og viste i fjor høst fram elbilen DS 3 Crossback E-Tense.

Men satsingen resulterer også i ladbare hybrider, og en av disse er DS 7 Crossback E-Tense.

Dette er altså en hybridversjon av DS Crossback som kom i
2017, og for noen uker siden fikk vi også vite prisen på E-Tense-modellen ‒ 570.000
kroner for toppmodellen Grand Chic som er den eneste som blir tatt inn til Norge.

Nå har DS også fått WLTP-godkjente tall for modellen, noe
som betyr konkret forbruk og elektrisk rekkevidde.

Som ventet bikker den 50 kilometer, og mer eksakt skal den
kunne rulle 58 kilometer kun ved bruk av strøm. Forbruket i testsyklusen er
oppgitt til 0,14 liter per mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 31 gram.

‒ Vi ser fram til å tilby en sterk firehjulstrekker med
oppsiktsvekkende elektrisk rekkevidde og lavt forbruk. Her får kunden det beste
fra to verdener og kan virkelig utnytte teknologien til det maksimale, sier Thomas
Christensen, direktør DS Automobiles Norge hos Bertel O. Steen.

Hybriden har en bensinmotor på 200 hestekrefter kombinert med en elmotor foran med 110 hestekrefter og en tilsvarende elmotor bak. DS 7 Crossback E-Tense kommer også med en ny 8-trinns automatgirkasse som PSA har kalt e-EAT8.

Bilen har alltid firehjulsdrift, uavhengig av batteristatus.

Den totale systemeffekten er på 300 hestekrefter og et dreiemoment på 450 Nm, så dette er en sterk bil som bruker 6,5 sekunder fra 0 til 100 km/t.

Importøren forventer at bilen ankommer Norge i 4. kvartal, og
understreker at den kan leveres med hengerfeste.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter