Hjem Nyheter Discovery Sport blir snart ladbar

Discovery Sport blir snart ladbar

Land Rover Discovery Sport kommer nå i fornyet utgave, og snart tar den også steget over i hybridverden.

Land Rover har bestemt seg for å gjøre ting enkelt, og på samme tid litt vanskelig, med modellnavnene på bilene sine.

De puttet bilene i to hovedgrupper − Range Rover og Land Rover − og navnet de deretter.

For Range Rovers del kommer bilene som grunnmodellen Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar og Range Rover Evoque.

Ganske greit.

Saken fortsetter under Annonsen

For Land Rover er det litt mer trøblete, ettersom de har kalt modellene Land Rover Discovery og Land Rover Discovery Sport.

Det er lett å tro at dette er en og samme modell, spesielt ettersom de ser ganske så lik ut også, men de befinner seg i to forskjellige klasser.

Land Rover Discovery, en av de virkelige veteranene blant SUV-modellene som kom i 1989, måler nærmere 5 meter og er en stor SUV.

Discovery Sport er en relativ ny modell som kom i 2014, og selv om de to bilene ligner på hverandre befinner den seg i den langt mer kompakte klassen med sine 4,59 lengdemeter.

Den runder altså fem år, noe som også betyr at det er på tide med en oppgradering.

Dette kommer raskt til syne på utsiden, hvor den nye Sport-modellen får ny grill, nye støtfangere og LED-lykter både foran og bak, altså typiske oppgraderinger for modeller med noen år på baken.

Men på innsiden har Jaguar Land Rover (JLR) virkelig gått seriøst til verks.

I likhet med Range Rover Evoque får nå også Discovery Sport det nye Touch Pro infotainment-systemet med berøringsskjermer, og dette åpner blant annet for Apple Car Play, trådløs lading og nettsoner via 4G.

Her en video som viser innsiden:

Den norske importøren opplyser også at den oppgraderte modellen får en enda mer premiumfølelse ved bruk av bedre materialer, nye seter og opptil 24 forskjellige kombinasjonsmuligheter for setet – så det er bare å beregne en uke med testing før du finner den perfekte sittestillingen.

Sport kommer nå med det JLR kaller Terrain Response 2 som standard, hvor føreren kan velge mellom fire kjøremoduser (komfort, sand, gress-grus-snø, søle og hjulspor). Men det trenger ikke å bli komplisert av den grunn.

Bilen kan nemlig settes i en automodus, og bilen velger automatisk kjøremodus ut fra terrenget.

En annen nyhet er det JLR kaller for ClearSight Ground View, og er også en smart greie. Via kamera får man en 180 graders visning under fronten av bilen, nyttig når man skal manøvrere i trange parkeringshus eller i terrenget. Ground View er en videreføring av Transport Bonnet-teknologien som ble forhåndsvist av Land Rover i 2014.

En annen oppgradert modell med både Terrain Response 2 og ClearSight Ground View er Range Rover Evoque, som nå kommer som mildhybrid.

Og ikke overraskende får også Discovery Sport en slik mildhybrid.

Her er det snakk om et 48-volts-system som lagrer energi som normalt går tapt ved oppbremsing i et batteri, og denne brukes til å støtte forbrenningsmotoren under akselerasjon.

Under oppbremsing og ved hastigheter under 17 km/t slås motoren av for å minimere utslippene.

Nye Sport får også oppdaterte bensin- og dieselmotorer.

Og – nok en gang i likhet ned Evoque − skal også Sport komme som ladbar hybrid senere i år, og da med en elektrisk rekkevidde som skal ligge en plass rundt 50 kilometer.

Den er det nok mange som kan tenke seg.

Land Rover Discovery Sport lanseres i Norge på sensommeren, og norske priser er ikke klare ennå.

Her er flere bilder:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse