Hamilton vant Monaco Grand Prix i «Laudas ånd»

Og Oliver Solberg tok sin aller første EM-seier i «pappas» bil.


Det skjedde store ting på motorsportfronten i helga.

Formel 1-runden i fyrstedømmet er kanskje det mest
prestigefylte på kalenderen, men banen rundt havnen i Monte Carlo er trang og
byr normalt ikke på mange forbikjøringer. Så det gjelder å ha en god
startposisjon, og ikke minst en god start.

Begge delene hadde den regjerende verdensmesteren, Lewis
Hamilton.

Han var raskest under lørdagens kvalifisering, og tok også
starten foran Mercedes-lagkamerat Valtteri Bottas og Red Bull-fører Max Verstappen
under søndagens løp.

Dermed var mye av jobben gjort for briten, som ifølge han
selv slet voldsomt med oppbrukte dekk mot slutten.

‒ Jeg trengte et mirakel, sa Hamilton selv om de siste
rundene.

Men før det hadde hjemmefører Charles Leclerc skapt leven
bak i feltet.

Ferrari og føreren rotet det helt til for seg selv under kvalifisering,
som sendte Monaco-fødte Leclerc helt ned til 15. startspor ‒ etter å ha vært
raskest på oppvarmingen noen timer før.

Han satte i gang med å plukke plasseringer rundt den trange
og vanskelige banen, og det endte som det måtte. På 9. runde var han på 12.
plass, og prøvde å passere Renault-fører Nico Hulkenberg i en sving. Han
touchet borti i Renaulten med bakdekket, og snurret halvveis før han kom seg
videre.

Men dekket punkterte og skadet bilen under, og det var så mange
deler som fløy utover banen at sikkerhetsbilen måtte ut slik at banen kunne
feies.

Førerne kastet seg da inn i piten for å skifte dekk, og da
ble det enda mer dramatikk.

Bottas og Verstappen var side-om-side ut av piten, og det
endte med at Mercedesen så vidt var borti barrieren da Verstappen presset seg
foran. Det skulle koste nederlenderen pallplassen.

Leclerc måtte til slutt bryte etter dekkskadene, og
posisjonen mellom de første holdt seg utover løpet ‒ Hamilton, Verstappen, Ferraris
Sebastian Vettel og Bottas.

Det var også stillingen i mål, men Verstappen fikk klasket fem sekunder straff på sluttiden etter episoden med Bottas ‒ og falt dermed ned fra 2. til 4. plass.

Hamilton økte ledelsen i VM. (Foto: Mercedes)

Hamilton vant dermed løpet 2,6 sekunder Vettel, med finske
Bottas 3,1 sekunder bak.

Søndagens løp var ekstra spesielt etter at formel 1-legenden
Niki Lauda gikk bort mandagen før, og Mercedes og Hamilton var også raske til å
hylle den gamle mesteren.

‒ Dette er definitivt det hardeste løpet jeg har kjørt, sa Lewis med tanke på de utslitte dekkene.

‒ Men uansett måtte jeg kjempe videre i Laudas ånd. Jeg vet at han så ned og tok av seg hatten. Jeg prøvde å holde fokus og gjøre han stolt, sa briten.

Lewis Hamiltomm hedret Niki Lauda med en rød caps etter søndagens seier. (Foto: Mercedes)

Den regjerende mesteren leder nå VM med 17 poeng ned til
lagkamerat Bottas, mens Vettel er nummer tre 55 poeng bak VM-lederen.

Det er kun kjørt seks av 21 VM-runder så langt denne sesongen.

Søndagens seier var Hamiltons 77. i karrieren, og den 3. i Monaco Grand Prix.

På en annen formel 1-bane, Silverstone i England, kjempet
Andreas Bakkerud om seieren mot svenske Timmy Hansen i rallycross-VM.

Duoen hadde de beste startposisjonene under søndagens
finale, og Bakkerud tok også ledelsen på den første runden. Men seieren sitter
dessverre langt inne for den blide bergenseren, og han mistet seieren da den
svenske Peugeot-føreren tok jokerrunden et par runder før den norske
Audi-føreren.

Hansen smatt forbi på den nest siste runden, og vant dermed
World RX GB foran Bakkerud og svenske Anton Marklund.

Bakkeruds siste seier kom under den siste runden i Argentina
i 2016, og har deretter notert seg for hele sju 2. plasser i den ypperste
rallycross-klassen.

I sammendraget leder Timmy Hansen med 88 poeng, lillebror
Kevin Hansen er nummer to med 84 poeng, og Bakkerud 3. mann med 77 poeng.

Det er kjørt fire av 10 VM-runder i WRX.

Men det ble norsk motorsportjubel i helga, men da på et litt
lavere nivå.

Oliver Solberg debuterte nemlig i FIA ERC,
europamesterskapet i rally. Rally Liepaja i Latvia ble en kamp mellom unge Solberg
og russiske Alexey Lukyanuk som er regjerende mester, men den norske 17-åringen
var stort sett hakket raskere gjennom hele rallyet.

Og drømmedebuten var et faktum da han rullet over målstreken på den 13. fartsprøven, totalt 22,7 sekunder foran sin russiske konkurrent.

Petter Solbergs sønn Oliver tok sin første EM-seier, og jublet som pappa Petter i glansdagene. (Foto: VW)

Det neste bladet Solberg fikk sitt rallygjennombrud i en Volkswagen Polo GTI R5, som familien kjenner veldig godt.

For pappa Petter har nemlig vært med på å testkjøre akkurat den bilen under utviklingen, og var også den første som viste den fram da han gjorde et sensasjonelt comeback i rallysporten i fjor.

Og vi mener virkelig akkurat den bilen.

‒ Vår bil har chassisnummer 1, og i fjor kjørte faren min
den i Rally Spania for første gang, sa Oliver.

‒ For meg betyr det veldig mye at han lar meg kjøre den nå.

Tommelen opp for Oliver Solberg. (Foto: VW)

Egentlig er ikke Solberg gammel nok til delta i rally-EM,
men kunne under runden i Latvia «øvelseskjøre» mellom fartsprøvene og dermed også
delta på helgens runde.

Med seieren har Norge fått en ny førerstjerne med navn
Solberg, nemlig Petter Solbergs sønn Oliver.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport