HjemNyheterAudi Q5 blir ladbar

Audi Q5 blir ladbar

Det er ikke lenge Audi «sjokkerte» med å bringe dieselen tilbake i SQ5. Nå kommer også motsetningen i Q5-familien, en ladbar beninhybrid.

Audis Q5-SUV er bilen for de store anledningene. I 2013 gjorde Audi nærmest utenkelig, og plasserte en dieselmotor i en av de mer sportslige S-modellene. Æren tilfalt SQ5.

- Annonse -

Denne gjør comeback med dieselmotor i år, men Q5 har mer på lager enn det.

Den tyske produsenten har nemlig på gang en rekke nye ladbare hybrider, og først ut i rekken blir modellen for de store anledningene.

Modellen heter mer konkret Q5 55 2.0 TFSI e, som er både noen avslørende og forvirrende tall og bokstaver.

Q5 er altså modellen, mens 55 viser at denne har en motor mellom 328 og 368 hestekrefter. 2.0 avslører at dette er en 2-liters motor, TFSI betyr at den er turbomatet med direkte innsprøytning og bruker bensin, mens e betyr at den er noe elektrifisert.

- Annonse -

Legger vi til quattro bak Q5 55 TFSI e så vet vi at det betyr firehjulsdrift, og da har vi altså fått hele forklaringen bak modellens benevnelse.

Bokstaven e betyr at denne er en plug-in hybrid, altså en ladbar bil. Disse har en ganske så mye bedre rekkevidde kun på strøm enn de rene hybridene, og Q5 e byr på 49 kilometer på ren strøm.

Den kommer med tre driftmoduser, en vanlig hybrid hvor bilen selv bestemmer kraftkilden, en ren elbil-modus og en som holder strømmen i batteripakken uendret.

Bilen har en systemeffekt på 367 hestekrefter, og Audi opplyser at en godt utstyrt Competition-utgave starter på 663.900 kroner. Denne har inkludert ekstrautstyr verd 57.660 kroner, ifølge importøren, og byr i tillegg på eksteriørpakken til S line.

- Annonse -

– En kompakt og sportslig SUV som kombinerer lang elektrisk rekkevidde med en topp moderne bensinmotor, er som skapt for Norge. Audi Q5 55 TFSI e quattro viser at Audi virkelig mener alvor med elektrifiseringen. Audi e-tron 55 har fått en overveldende mottakelse, og nå utvider vi vår elektriske portefølje ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Konkret så har den en motor turboladet 4-sylindret motor med 252 hk med et dreiemoment på 370 Nm.

Dette kombineres med en elmotor integrert i en 7-trinns automatisk S tronic-girkasse, og quattro ultra-systemet sørger for å overføre kreftene til hjulene. Litium-ion-batteriet på 381 volt har en lagringskapasitet på 14,1 kWh.

Elmotoren byr på 143 hk og et dreiemoment på 350 Nm, og totalt byr dermed hybriden på 367 hk og 500 Nm helt fra 1.250 r/min.

Denne kraften skyver den relativt store bilen fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder, mens toppfarten er på 239 km/t. På ren eldrift kan du kjøre i 135 km/t.

Ladingen er selvsagt en viktig faktor når det kommer til plug-in, og Audi har inkludert et kompakt ladesett til hjemmelading og Mode 3-kabel med type 2-plugg for bruk på offentlige ladestasjoner.

«Det kompakte ladesystemet har kabler både for vanlig husholdningskontakt og for industrikontakter. Med 32 A og 230V fullades batteriet på ca. 2,5 time. På en vanlig husholdsningskontakt (230V) kan batteriet enkelt fullades gjennom natten, med ladetid rundt seks timer», opplyser Audi.

Q5 55 TFSI e blir den første modellen som kombinerer firehjulsdriftteknologien quattro ultra med en elektrisk motor, og flere er altså ventet i tiden framover.

Dette systemet er ganske så spennende, og benytter seg av data samlet fra sensorer, kjøreparametere og hva føreren gjør, og kan dermed beregne behovet for firehjulsdrift kontinuerlig. Den bruker altså kun quattro når det behøves, og ved lave belastninger og tilstrekkelig friksjon økes derimot effektiviteten ved å kople ut bakhjulene.

Alt dette resulterer i en imponerende forbruk og utslipp. Bensinforbruket ved blandet kjøring er på oppgitt til 0,24-0,21 liter på mila, mens CO2-utslippet ved blandet kjøring er på 53-46 g/km.

– Vi vet at mange har gledet seg til en ladbar utgave av Audi Q5. Den prisen og de egenskapene som vi nå kan offentliggjøre, gjør at vi forventer stor interesse for denne bilen når vi åpner for bestilling om få uker, sier Sinervo.

De regner med at de første kundeleveringene starter i 3. kvartal.

Her er flere bilder:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her