Annonse
Hjem Nyheter Audi Q5 blir ladbar

Audi Q5 blir ladbar

Det er ikke lenge Audi «sjokkerte» med å bringe dieselen tilbake i SQ5. Nå kommer også motsetningen i Q5-familien, en ladbar beninhybrid.

Audis Q5-SUV er bilen for de store anledningene. I 2013 gjorde Audi nærmest utenkelig, og plasserte en dieselmotor i en av de mer sportslige S-modellene. Æren tilfalt SQ5.

Denne gjør comeback med dieselmotor i år, men Q5 har mer på lager enn det.

Den tyske produsenten har nemlig på gang en rekke nye ladbare hybrider, og først ut i rekken blir modellen for de store anledningene.

Modellen heter mer konkret Q5 55 2.0 TFSI e, som er både noen avslørende og forvirrende tall og bokstaver.

Saken fortsetter under Annonsen

Q5 er altså modellen, mens 55 viser at denne har en motor mellom 328 og 368 hestekrefter. 2.0 avslører at dette er en 2-liters motor, TFSI betyr at den er turbomatet med direkte innsprøytning og bruker bensin, mens e betyr at den er noe elektrifisert.

Legger vi til quattro bak Q5 55 TFSI e så vet vi at det betyr firehjulsdrift, og da har vi altså fått hele forklaringen bak modellens benevnelse.

Bokstaven e betyr at denne er en plug-in hybrid, altså en ladbar bil. Disse har en ganske så mye bedre rekkevidde kun på strøm enn de rene hybridene, og Q5 e byr på 49 kilometer på ren strøm.

Den kommer med tre driftmoduser, en vanlig hybrid hvor bilen selv bestemmer kraftkilden, en ren elbil-modus og en som holder strømmen i batteripakken uendret.

Bilen har en systemeffekt på 367 hestekrefter, og Audi opplyser at en godt utstyrt Competition-utgave starter på 663.900 kroner. Denne har inkludert ekstrautstyr verd 57.660 kroner, ifølge importøren, og byr i tillegg på eksteriørpakken til S line.

– En kompakt og sportslig SUV som kombinerer lang elektrisk rekkevidde med en topp moderne bensinmotor, er som skapt for Norge. Audi Q5 55 TFSI e quattro viser at Audi virkelig mener alvor med elektrifiseringen. Audi e-tron 55 har fått en overveldende mottakelse, og nå utvider vi vår elektriske portefølje ytterligere, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Konkret så har den en motor turboladet 4-sylindret motor med 252 hk med et dreiemoment på 370 Nm.

Dette kombineres med en elmotor integrert i en 7-trinns automatisk S tronic-girkasse, og quattro ultra-systemet sørger for å overføre kreftene til hjulene. Litium-ion-batteriet på 381 volt har en lagringskapasitet på 14,1 kWh.

Elmotoren byr på 143 hk og et dreiemoment på 350 Nm, og totalt byr dermed hybriden på 367 hk og 500 Nm helt fra 1.250 r/min.

Denne kraften skyver den relativt store bilen fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder, mens toppfarten er på 239 km/t. På ren eldrift kan du kjøre i 135 km/t.

Ladingen er selvsagt en viktig faktor når det kommer til plug-in, og Audi har inkludert et kompakt ladesett til hjemmelading og Mode 3-kabel med type 2-plugg for bruk på offentlige ladestasjoner.

«Det kompakte ladesystemet har kabler både for vanlig husholdningskontakt og for industrikontakter. Med 32 A og 230V fullades batteriet på ca. 2,5 time. På en vanlig husholdsningskontakt (230V) kan batteriet enkelt fullades gjennom natten, med ladetid rundt seks timer», opplyser Audi.

Q5 55 TFSI e blir den første modellen som kombinerer firehjulsdriftteknologien quattro ultra med en elektrisk motor, og flere er altså ventet i tiden framover.

Dette systemet er ganske så spennende, og benytter seg av data samlet fra sensorer, kjøreparametere og hva føreren gjør, og kan dermed beregne behovet for firehjulsdrift kontinuerlig. Den bruker altså kun quattro når det behøves, og ved lave belastninger og tilstrekkelig friksjon økes derimot effektiviteten ved å kople ut bakhjulene.

Alt dette resulterer i en imponerende forbruk og utslipp. Bensinforbruket ved blandet kjøring er på oppgitt til 0,24-0,21 liter på mila, mens CO2-utslippet ved blandet kjøring er på 53-46 g/km.

– Vi vet at mange har gledet seg til en ladbar utgave av Audi Q5. Den prisen og de egenskapene som vi nå kan offentliggjøre, gjør at vi forventer stor interesse for denne bilen når vi åpner for bestilling om få uker, sier Sinervo.

De regner med at de første kundeleveringene starter i 3. kvartal.

Her er flere bilder:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,215FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker