Foruten et kanskje noe knotede navn er Megane R.S. Trophy-R
en imponerende bil, og faktisk den aller raskeste bilen Renault noensinne har
tilbydd sine kunder. Modellen har riktignok den samme 1.8-liters motoren på 300
hestekrefter som sitter i Trophy-modellen, men med hjelp av Renault Sport har R-versjonen
blitt enda et hakk råere. Og det takket være litt av en slankekur.
på karbonfelger og gitt den et eksosanlegg i titan. Totalt har slankekuren redusert
bilens vekt med 130 kilo, men de har ikke nøyd seg med bare det. For de har også oppgradert oppheng, understell og bremser, flikket
på aerodynamikken for enda bedre luftflyt og satt på noen skikkelige bøllete Bridgestone-dekk
spesielt laget til Renault Sport. Ut av alt dette har det altså kommet den raskeste bilen Renault noensinne har tilbydd kundene, og det beviste de 5. april. Da hadde de nemlig tatt turen til Nordschleife på Nürburgring,
og der dundret Megane R.S. Trophy-R rundt den 20,6 kilometer lange banen på 7:40,10
minutter. Dette er svært raskt, og faktisk ny rekord for forhjulsdrevne
serieproduserte biler. Nürburgring har i år gjort om på rekordstrekket, som nå
måler den fulle 20,832 kilometers runden. Denne gjorde Megane R.S. Trophy-R på
7:45,389, som altså er den offisielle referansetiden. Vi har selvsagt en video fra rekordrunden, og som du kan se
går det virkelig unna med denne bilen:
verdens tøffeste racerbane. I 2008 satte en Megane II R.S. R26.R en rekord med 8:17
minutter, og i 2011 tok versjonen Megane III R.S. 265 Trophy rekorden rundt den
20,6 kilometer lange banen med 8:07,97. Så dukket de opp med en Megane III 275 R.S. Trophy-R, og for
første gang i historien brøt en forhjulsdrevet bil 8-minutters-grensen ‒ den
ble klokket inn til 7:54,36 i 2014. Renault sier at de skal lage 500 R-versjoner, og den kommer
til salgs senere i 2019. Les også:
- Model 3 knusende solid i krasjtest
- Viktig Renault-modell får lang hybrid-rekkevidde
- Her er den nye BMW X6