Annonse
Hjem Nyheter Viktig Renault-modell får lang hybrid-rekkevidde

Viktig Renault-modell får lang hybrid-rekkevidde

Renault knaller nå til med den første ladbare hybrid blant de kompakte crossover-modellene.

Det er all grunn til å ta Renault seriøst når det kommer til å elektrifisere biler. Ikke bare har de elbilen Zoe i sitt sortiment, men de var også med på de fire første sesongene av den relativt ferske formel E-serien.

En av utfordringene i den elektriske versjonen av formel 1 er å få batteristrømmen til å vare løpet ut, for går bilen tom for strøm kommer man seg rett og slett ikke til mål. Og første regel er som kjent å fullføre.

Renault har altså i mange år forsket på hvordan man skal ta vare på energien, og hvordan man skal gjenvinne den best mulig.

En ting er elbiler med større batteripakker, men dette er kanskje til og med enda viktigere i hybrider med svært begrenset batterikapasitet.

Saken fortsetter under Annonsen

Det franske merket har gjennom årene registrert 150 nye patenter rundt den ladbare hybridteknologien, og Renault kaller sitt system for E-Tech Plug-in.

Det systemet har de nå puttet inn i en veldig viktig modell, nemlig crossoveren Captur.

Dette er det litt mer høyreiste Renault-valget i det kompakte markedet, og etter Clio (Europas nest mest solgte bil etter Volkswagen Golf) er Captur den viktigste modellen til Renault. Totalt er det solgt mer enn 1,2 millioner Captur etter at den kom i 2013, og i fjor rullet det 275.000 nye Captur på veiene rundt om i verden.

Kommende Captur blir altså elektrifisert, og vil også komme som ladbar hybrid med en ganske så bra elektrisk rekkevidde. Elmotorene er koblet sammen med en 1.6-liters bensinmotor, og batteriet er på 9,8 kWh.

Ifølge Renault skal den klare 65 kilometer på strøm, og i opp mot 135 km/t skal den klare 45 kilometer. Den kommer med to elmotorer, og starter alltid i elektrisk modus. Systemet er det samme som kommer i den nye Clio E-Tech.

Men hybrid er bare ett av flere drivlinjealternativer, og den kommer også med rene diesel- og bensinmotorer. Det er foreløpig ikke bestemt hvilke alternativer som kommer til Norge, men den ladbare hybriden er nok selvskreven.

De tre bensinmotorene er på henholdsvis 100, 130 og 155 hk, mens dieselmotorene er på 95 og 115 hk.

Nye Captur er altså den høyreiste søsteren til Clio, og arver både design og teknologi fra den kompakte Europa-favoritten.

Andre generasjon er bygd på CMF-B-plattformen som bli introdusert for første gang i 2014, og har 85 prosent nye deler og er både stivere og lettere enn den nåværende generasjonen.

Den har også vokst i lengden med 11 centimeter og måler nå 4,23 meter, mens akselavstanden er drøyd ut med 2 centimeter til 2,63 meter. Bagasjerommet har også est ut, og lyder nå på romslige 536 liter.

Renault har selvsagt videreført de nye og mer moderne linjene introdusert med nye Clio, og den ser rett og slett litt skarpere og friskere ut.

Og i kjent fransk ånd er det mulig å få denne i et abnormt mange forskjellige drakter, og det er mulig å kombinere karosserifarge, takfargen og felger på hele 90 forskjellige måter! Lykke til med det!

Nye Captur får altså i likhet med nye Clio en helt ny innside med en smart cockpit, støtte for smarttelefoner og generelt mer teknologi samt en rekke nye førerassistenter via ADAS-systemet. Dette systemet hjelper til med kjøringen, har nye automatiserte sikkerhetssystemer og hjelper også til med parkeringen.

Her er flere bilder av den nye Renault Captur:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker