Renault med hydrogendrevet varebiler

Lengre rekkevidde og kortere fylletid sammenlignet med de rene elbilene, sier Renault selv om de to nye hydrogenhybridene i nyttekjøretøy-segmentet.


Renault er ikke en av personbilprodusentene som har syslet
med hydrogenbiler, men de har siden 2014 hatt et hydrogenprosjekt sammen med Symbio
hjemmehørende under Michelin-gruppen.

Sammen har de testet og utviklet hydrogenløsninger ment for elektriske nyttekjøretøy, mer bestemt for Renault Kangoo Z.E. og den større Renault Master Z.E.

-->
Nå melder den franske produsenten at de er klar med
modellene, og at Kangoo-versjonen kommer allerede i år mens Master-varianten skal
lanseres i 2020.

Renault som også står bak den populære elbilen Zoe kom
allerede i 2011 med den elektriske versjonen av varebilen Kangoo kalt Z.E.
(Zero Emission), og denne har i dag en rekkevidde på 230 kilometer.

Denne øker betraktelig om man legger til hydrogenløsninger som rekkeviddeforlanger, noe altså Renault nå gjør.

Og Kangoo Z.E. Hydrogen slår dermed denne ganske så betraktelig, og kan by på 370 kilometer uten stans.

Master er den store varebilen til Renault, og denne kom i ny
elektrisk Z.E.-utgave i 2017.

Master Z.E. har en rekkevidde på 120 kilometer, mens Master Z.E. Hydrogen vil strekke dette ut til 350 kilometer ‒ altså nesten en tredobling av rekkevidden.

Symbio har under den fire år lange testperiode levert ut en
rekke hydrogendrevne Kangoo-biler, og utvikler hydrogenpakker kalt StackPack som
består av brenselsceller og andre nøkkelkomponenter.

Selskapet forventer en stor vekst av hydrogenkjøretøy spesielt
i Kina, Sør-Korea, California og Japan i årene som kommer, og planlegger en
produksjon av 20.000 StackPack i 2025 og hele 200.000 i 2030.

Symbio ble kjøpt opp av Michelin i 2014, men tidligere i år
kjøpte selskapet Faurecia seg inn og eier nå 50 prosent.

Dette er et digert fransk selskap som blant annet utvikler cockpit-løsninger
for bilprodusentene, og er verdens største produsent på dette området. De
leverer løsninger til en rekke store produsenter, inkludert giganter som
Volkswagen-gruppen, Toyota, Ford, GM og PSA.

Med støtte fra gigantene Michelin og Faurecia forsøker nå
Symbio å bygge opp et unikt økosystem for hydrogensystemet.

For å få til dette smelter de sammen all eksisterende
teknologi fra begge gruppene, og skal utvikle hydrogensystemer som passer inn i
alt fra lette kjøretøy til tunge kjøretøy.

De vil altså legge grunnlaget for hydrogenbiler på alle
tenkelige bruksområder, inkludert nyttekjøretøyer.

Andre som har vist fram konsepter av hydrogendrevne kjøretøy
i dette segmentet er Hyundai med versjon av H350 og Volkswagen med en hydrogenvariant
av Crafter.

Et hakk opp finner vi busser og lastebiler, og det er også planlagt
en rekke nye slike hydrogendrevne kjøretøy i tiden framover.

Per i dag er det også håndfull produsenter som lager hydrogendrevne biler, deriblant Toyota som akkurat viste fram en ny og vakker versjon av Mirai.

Andre som enten har eller planlegger hydrogenbiler inkluderer
produsenter som Honda, Hyundai, Kia, BMW og Mercedes.

Les også:

Les mer om:

Nyheter