En av de eldste elbilmodellene som finnes er Renault Zoe, og nå skal merket gi full gass på elbilsiden. Det resulterer i en elbil av legendariske Renault 5, og denne skal bli rimelig.
Det har vært varierende fart over elbilsatsingene til de store merkene. Noen satte i gang leveringene for rundt 10 år siden, mens andre fortsatt ikke fått ut sin første masseproduserte elbilmodell.
En som var tidlig ute var Renault, som allerede i 2005 viste fram et konsept av en «vanlig» elbil ‒ Zoe City Car Concept.
-->
Men som mange produsenter har fått merke tar det tid å utvikle en helt ny elbil, og vi måtte vente helt til 2012 før de første produksjonsutgavene av den nye helelektriske modellen var klar. Men siden har ikke Renault sett seg tilbake, og Zoe er helt klart en av pionerne i elbilboomen vi opplever nå.
Det betyr at det ligger litt ekstra ansvar på Renault når det kommer til elektrifisert satsing, og det akter også det franske merket å ta.
Renault-gruppen har nå meislet ut en ny plan som ifølge dem selv skal gi den grønneste miksen i de europeiske markedet allerede i 2025. Da skal 65 prosent av kjøretøyene som selges skal være elektriske eller elektrifiserte, og helt opp mot 90 prosent elektriske Renault-biler i 2030.
Det skal de gjøre ved å inngå en rekke partnerskap, som deriblant skal gi en ny gigafabrikk som skal utvikle rimeligere batterier med lite karbon. Og nettopp kostanden er et nøkkelelement, for Renault vil ha produksjonsprisen for elbiler ned.
Nå er ikke dette en ukjent strategi, og Tesla-sjef Elon Musk lovet allerede tilbake i 2013 at merket skulle komme med rimelige biler for de store massene. Men dette er åpenbart vanskeligere enn Musk hadde trodd, og den rimeligste Model 3 starter nå på 40.000 dollar i USA ‒ det dobbelt av det en for eksempel Toyota Corolla koster «over there».
Men Renault-gruppen tror de klarer å presse batterikostandene ganske så betraktelig allerede de neste årene, i tillegg til at de skal elbilene enda mer effektive. Det siste er et nøkkelpunkt for billige elbiler, for jo mindre batterier en elbil trenger for å nå samme rekkevidde som de med litt større, jo billigere blir produksjonen. Altså kostand per kilometer.
Franskmennene har også store planer knyttet til e-motorene som de skal utvikle selv, og disse skal lages uten noen sjeldne jord-materialer og brukes både i elbiler og hybrider. De jobber også med andre typer motorer, og målet er kort sagt at de skal bli mer effektive og enda rimeligere å produsere.
Så hva vil dette bety for forbrukerne?
Gruppen har to plattformer som høster erfaring av 10 års elbilproduksjon, CMF-EV og CMF-BEV.
CMF-EV skal brukes til biler i C- og D-segmentet, og her ser Renault-gruppen for seg oppgitte rekkevidder opp mot 580 kilometer og et veldig lavt energiforbruk. Andre viktige ting blir en enda mer perfekt vektfordeling og et lavt tyngdepunkt, og den nye MéganE er et eksempel på biler fra denne plattformen.
Et hakk ned, altså i B-segmentet, finner vi bilen laget på CMF-BEV. Dette er de rimelige elbilene Renault snakker om, og denne nye plattformen skal redusere kostandene med opptil -33 prosent sammenlignet med dagens generasjon av Zoe. Denne har en norsk veiledende pris på 284.900 kroner, så den kommende Renault 5 kan ende opp til å koste under 200.000 kroner.
På BEV-plattformen snakker Renault om rekkevidder opp mot 400 kilometer.
Renault 5 i helelektrisk drakt er altså en moderne tolkning av den legendariske modellen som kom allerede i 1972, og blir en av 10 nye elbiler fra Renault-gruppen fram til 2025 ‒ hvorav minst sju skal komme fra Renault selv.
Her er den som er som kjent R5 i ny og helelektrisk utgave:
Og morsomt nok har Renault nok et ikon under utvikling, men vil ikke si noe annet enn den foreløpig heter «4ever». Med et slikt navn skal den muligens hylle Renault 4, en liten bil som kom helt tilbake i 1961.
De kommer som kjent også med en helelektrisk Mégane-utgave, mens det tidligere er bekreftet at Alpine skal lage en bil sammen med Lotus.
Den ser nok mange fram til, og kanskje blir det en elektrisk utgave av flotte Alpine A110? Det er jo lov å håpe, for slik ser den ut:
Les også: