Norge har et ambisiøst mål om at ingen skal miste live i trafikkulykker, og det er fortsatt en lang vei dit. Men gode og målrettede tiltak har allerede gjort Norge til det mest trafikksikre landet i verden, og vi er på god vei til å sette en svært så gledelig ny rekord i 2021.
I mars omkom fem personer i fire møteulykker, og totalt viser tall fra Statens vegvesen at 14 personer har omkommet på norske veier i årets tre første måneder.
-->
‒ Ser man kvartalet under ett, er det en markant nedgang i dødsofre på veien, med 10 færre enn på samme tid i fjor. Ved starten av påsken er det gledelig å se denne nedgangen, sier leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.
‒ Men når vi ser på typen ulykker, så er det for mange møteulykker. Det at 10 av 14 døde i møteulykker er mye.
Disse 10 mistet livet i åtte forskjellige møteulykker, hvor to av ulykkene i Troms og Finnmark krevde to liv hver.
Vegvesenet sier at det er normalt at det er flere møteulykker i de tre vintermånedene, men at 71 prosent er langt høyere enn tidligere. Snittet for januar-mars for de sju foregående årene er 54 prosent.
‒ Selv om ulykkene ikke er dybdeanalysert enda, og vi ikke kjenner årsakene til at ulykkene skjedde, er det sannsynlig at føreforholdene kan ha hatt betydning i flere av ulykkene. Dette underbygger oppfordringen om å tilpasse farten etter forholdene, og aldri kjøre over fartsgrensa, sier Ranes, og understreker at dette er spesielt viktig der det fortsatt er vinterføre.
Vanligvis er det en stor overvekt av menn som mister livet i trafikken, men slik har det ikke være under de tre første månedene i 2021.
‒ Nedgangen i år er først og fremst at det er langt færre menn som har mistet livet i trafikken enn tidligere. Jeg tror dette er første gang vi ser at det er like mange kvinner som menn som har mistet livet i trafikken etter årets tre første måneder, sier Christoffer Solstad Steen, senior kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
Sju kvinner og sju menn omkom på veiene i januar-mars, og ifølge Trygg Trafikk ligger andelen menn normalt på mellom 70- og 80 prosent. Tre av de fem som har mistet livet i mars var kvinner.
‒ Det er 12 færre menn som har mistet livet så langt i år enn i fjor, og det er positivt med en slik betydelig nedgang. Jeg har ingen god forklaring på denne endringen. Selv om det sannsynligvis baserer seg på tilfeldigheter, må vi håpe at denne utviklingen vil fortsette ut året, sier Steen.
I 2020 ble det for aller første gang registrert under 100 omkomne i trafikken med 95 trafikkdrepte, og den positive utviklingen fortsetter altså inn i 2021.
De hardest rammede så langt i 2021 er Troms og Finnmark og Viken med henholdsvis fire og tre drepte, mens Vestfold og Telemark, Møre og Romsdal og Trøndelag har to omkomne i hvert fylke. Innlandet og Vestland har begge én død i trafikken, mens det ikke har vært en eneste dødsulykke hverken i Nordland, Rogaland, Oslo eller Agder.
I 2019 mistet for første gang ingen barn livet i trafikken, men dessverre omkom det to barn i trafikken i 2020 og i forrige måned omkom det ei jente i trafikken.
‒ Et dødsfall i trafikken er like tragisk og unødvendig uavhengig av hvem som rammes, sier Steen hos Trygg Trafikk.
‒ Likevel er det noe ekstra tungt og meningsløst når et barn mister livet i trafikken. Dessverre har dette rammet en familie i Troms og Finnmark. Jeg tror alle som er opptatt av trafikksikkerhet og alle foreldre føler med disse akkurat nå. Et av våre kjerneområder er trygghet for barn i trafikken og det er kanskje noe av det mest betydningsfulle vi jobber med i Trygg Trafikk, legger han til.
Selv om 2020 markerte et rekordlavt antall døde, var det en kjøretøygruppe som hadde negativ utvikling ‒ nemlig motorsyklistene. 20 omkom da på MC, fire flere enn året før. Ifølge Vegvesenet har antall dødsulykker på MC hatt en økende trend siden 2011.
April markerer starten på årets MC-sesong i store deler av landet, og kun fire dager ut i måneden omkom en 25 år gammel mann i en MC-ulykke på Romerike.
Statens vegvesen både ber bilførere og motorsyklister om å være spesielt oppmerksomme i tiden fremover.
‒ Kjører du motorsykkel må du gjøre deg godt synlig for andre. En motorsykkel er lett å overse, og bilister må derfor være ekstra oppmerksomme, sier Guro Ranes.
‒ Vi vet at uoppmerksomhet er en medvirkende faktor i mange ulykker.
Hun oppfordrer derfor de reisende til å ha oppmerksomheten på veien, holde fartsgrensen og å kjøre rusfritt.
Les også: