Å kåre årets bil i Europa er litt som MGP ‒ det stemmes over grensene. Og for første gang i historien endte to biler opp med samme poengsum.
Det er lett å bli forvirret av alle disse årets bil-kåringene, og her i Europa må vi forholde oss til to offisielle ‒ «årets bil i Europa» og «årets bil i verden».
Førstnevnte som offisielt heter «Car of the Year» og er kjent som COTY har nå gjort unna sin kåring for 2019, og det ble drama helt inn til den siste opptellingen.
Juryen består av 60 biljournalister fra 23 europeiske land, og Norge er representert ved Rune Korsvoll som hører hjemme i NAF-magasinet Motor.
Hva han ga av poeng vet vi ikke, men det vi vet er at juryen raskt fant seg noen favoritter.
Faktisk ble det så jevnt at både Jaguar I-Pace og Alpine A110 endte opp med 250 poeng, i tillegg til at Kia Ceed endte like bak med 247.
Det har aldri tidligere skjedd at to biler helt øverst endte på samme poengsum i COTY-historien, og dette har altså vært en årlig prisutdeling helt siden 1964.
De to toppbilene ble skilt ved å telle antall 1. plasser, og dermed snek I-Pace seg foran A110 og kan skryte av å være årets bil 2019.
I-Pace er dermed den andre elbilen som vinner det prestigetunge tittelen, etter Nissan Leaf som gikk til topps i 2011.
I-Pace, som riktignok har fått kritikk for blant annet rekkevidden, har raskt blitt en stor favoritt blant ekspertene, og har ifølge produsenten selv fått 55 utmerkelser siden den ble introdusert for rundt ett år siden.
Fortsatt er europeiske forbrukere skeptiske til elbiler, så I-Pace kan ikke skryte på seg voldsomme salgstall. Men det er solgt rundt 8.000 helelektriske Jaguarer, og drøyt 20 prosent av disse har havnet på norske veier.
Årets konkurranse var altså rekordjevn, og i tillegg til de tre på pallen endte Ford Focus opp med 235 poeng og var heller ikke langt unna laurbærene.
Også i 2009 var det poengdrama i kampen om tittelen, og da skilte det ett eneste poeng mellom vinneren og 2. plassen. Den gang oppnådde Opel Insignia 321 poeng, mens Ford Fiesta fikk en bitter 2. plass med 320 poeng.
Volvo XC40 var regjerende tittelholder, mens Jaguar aldri tidligere har gått til topps i COYT.
Her er alle vinnerne av årets bil i Europa:
Årstall: | Årets bil Europa: |
2019 | Jaguar I-Pace |
2018 | Volvo XC40 |
2017 | Peugeot 3008 |
2016 | Opel Astra |
2015 | Volkswagen Passat |
2014 | Peugeot 308 |
2013 | Volkswagen Golf |
2012 | Opel Ampera |
2011 | Nissan Leaf |
2010 | Volkswagen Polo |
2009 | Opel Insignia |
2008 | Fiat 500 |
2007 | Ford S-Max |
2006 | Renault Clio |
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renault Megane |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault Megane Scenic |
1996 | Fiat Bravo |
1995 | Fiat Punto |
1994 | Ford Mondeo |
1993 | Nissan Micra |
1992 | Volkswagen Golf |
1991 | Renault Clio |
1990 | Citroën XM |
1989 | Fiat Tipo |
1988 | Peugeot 405 |
1987 | Opel Omega |
1986 | Ford Scorpio |
1985 | Opel Kadett |
1984 | Fiat Uno |
1983 | Audi 100 |
1982 | Renault 9 |
1981 | Ford Escort |
1980 | Lancia Delta |
1979 | Simca-Chrysler Horizon |
1978 | Porsche 928 |
1977 | Rover 3500 |
1976 | Simca 1307-1308 |
1975 | Citroën CX |
1974 | Mercedes 450SE |
1973 | Audi 80 |
1972 | Fiat 127 |
1971 | Citroën GS |
1970 | Fiat 128 |
1969 | Peugeot 504 |
1968 | NSU Ro 80 |
1967 | Fiat 124 |
1966 | Renault 16 |
1965 | Austin 1800 |
1964 | Rover 2000 |
Les også: