Jaguar I-Pace slo 21 tyske biler og totalt 59 andre konkurrenter og hentet hjem prestigetroféet som årets bil i Tyskland.
Det finnes som kjent mange «årets bil»-kåringer, og vi fokuserer normalt på de to viktigste som er World Car of the Year (WCOTY) og European Car of the Year (ECOTY). Her har Volvo forsynt seg grovt, og er de siste prisvinnerne både hos WCOTY (XC60) og ECOTY (XC40).
Men det finnes en rekke andre også, og en av de mer interessante er den tyske prisen German Car of The Year, forkortet GCOTY. For her skal altså de utenlandske bilene måle muskler med tyskernes egne favoritter.
14 motorjournalister fra diverse tyske aviser og magasiner testet i år hele 60 biler, og av disse kom 21 fra Tyskland. Og her kjempet både elbiler, hydrogenbiler og tradisjonelle biler side-om-side, så vi snakker om et bredt utvalg av biler.
De barberte feltet raskt ned til en finale bestående av fem biler, og modeller som Tesla Model 3, BMW X3, Mercedes CLS, Porsche Cayenne, Lexus ES, Toyota Land Cruiser, Volkswagen T-Roc og Volvo XC40 måtte allerede da bite i gresset.
Men det måtte ikke Audi A6, Hyundai Nexo, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volkswagen Touareg ‒ de fem i finalen.
Kampen sto altså mellom en elbil i I-Pace, en hydrogenbil i Nexo og tre «vanlige» modeller. En brite, en franskmann og en sørkoreaner skulle måles opp mot to tyskere.
Nå har de kjørt den siste testrunden, og resultatet er ganske så oppsiktsvekkende. Tyskerne måtte nemlig se seg slått.
For de 14 journalistene brydde seg (heldigvis) ikke om hjemmebanen, og kåret den nye elbilen Jaguar I-Pace til årets bil i Tyskland.
‒ Jaguar I-Pace er ikke bare den første premium elektriske bilen fra en etablert produsent, men på en kompromissløs måte benytter den seg også av fordelene med arkitekturen til en elektrisk bil, sier talsperson og jurymedlem Jens Meiners.
‒ Ytelsen er imponerende, og designen og de praktiske funksjonene står virkelig fram, og derfor ble I-Pace til slutt vinneren i en sterk konkurranse.
Juryen evaluerte design, ytelse, kjøreopplevelse, kjøreegenskaper, framtidig levedyktighet og den generelle relevansen for hver modell både på veien og på bane.
Jaguar smilte selvsagt etter utdelingen.
‒ Vi er ekstremt stolte over å motta denne hederen fra de tyske mediene for vår første helelektriske bil, Jaguar I-Pace. Å få en slik pris i hjemlandet til mange premiummerker henger høyt, sier Ralf Speth, administrerende direktør hos Jaguar Land Rover.
Vi nevnte et par andre høythengende priser litt tidligere. Men det er også en annen spesiell pris som fortjener litt søkelys.
Nemlig kvinnenes egne «årets bil» ‒ Women’s World Car of the Year Award (WWCOTY). Her er det 21 kvinner fra 12 land som kommer sammen for å finne den beste, og i fjor gikk prisen til Hyundai Ioniq som kommer både som elbil, hybrid og plug-in hybrid. I år blir vinneren annonsert 12. november, og en av finalistene der er faktisk den nye kongen i Tyskland, Jaguar I-Pace.
Så 2018 kan bli litt av et år for Jaguar Land Rover, som i mars fikk verdens vakreste bil da Range Rover Velar gikk helt til topps i designkåringen til «World Cars Award».
Slik ser det ut når verdens vakreste bil møter verdens vakreste natur (ja, selvfølgelig Norge):
- Les også: Velar, verdens vakreste
- Les også: Volvo XC60 årets bil
- Les også: «Uhørt» vinner av årets sportsbil