Rekordfå omkomne på norske veier i 2021

Antall omkomne i norske trafikk fortsetter å gå nedover. I fjor ble det satt nok en rekord.


2020 ble et historisk år når det kommer til trafikkdrepte på norske veier. For aller første gang krøp nemlig antall omkomne under 100, og totalt døde 93 personer i forbindelse med trafikken. Det var en nedgang på 15 personer fra 2019.

Den rekorden er nå slått.

I 2021 omkom 87 personer, ifølge de siste tallene til Statens vegvesen. Det er seks færre enn 2020, og dermed også det laveste tallet siden bilene gjorde sitt inntog.

‒ Vi skal ha gode og trygge veier i Norge. Fortsatt er det dessverre slik at ikke alle kommer seg trygt fram, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

‒ Men vi ser heldigvis en positiv utvikling. I 2021 omkom for første gang i moderne tid under 90 personer i veitrafikken i Norge. Vi kan likevel ikke være fornøyd. Vi skal fortsette satsingen, og holde trykket oppe i trafikksikkerhetsarbeidet, legger han til.

Sju personer mistet livet i desember, noe som er tre færre enn i desember 2020.

– Oppsummeringen gir grunn til optimisme. Men vi har ingen å miste og skal fortsatt jobbe knallhardt for å redusere omfanget av alvorlige trafikkulykker, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Hun slår fast at 2021-tallene er noe over målkurven som er satt som ambisjon, med maksimalt 350 drepte og hardt skadde på norske veier, hvorav maksimalt 50 drepte, innen 2030.

‒ Så langt vi har tall for i 2021, ser vi også en positiv utvikling i antall hardt skadde, sier Hovland.

Statistikken viser at det var flere som døde i ulykker knyttet til personbiler i 2021 enn i 2020, men det var en sterk nedgang blant de myke trafikantene ‒ 10 omkomne mot 19 i 2020.

Det er selvsagt oppløftende tall, men fortsatt 10 for mange.

‒ Jeg minner om at blandet trafikk krever full konsentrasjon fra alle parter, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

– Bilistene er pålagt et tydelig ansvar for å unngå disse ulykkene. Dette krever full oppmerksomhet og lav nok fart der fotgjengere og syklister krysser veien.

‒ Samtidig må fotgjengerne ta hensyn til at mørke, regn og saltede veier gjør det vanskelig å oppdage de som krysser veien. Derfor må de også ta ansvar for sin egen sikkerhet, påpeker han.

69 menn og 18 kvinner omkom i trafikken i fjor, noe som betyr at 80 prosent av de omkomne var menn og 20 prosent kvinner.

Alle fylkene hadde dødsulykker i 2021, hvor storfylket Viken hadde klart flest med sine 24 omkomne.

– Den utviklingen vi ser i nedgangen i antall trafikkdrepte er gledelig. Men samtidig vet vi at for alle de 87 som har omkommet, sitter det pårørende igjen som har opplevd et stort tap. Mine tanker går til disse, sier Nygård.

Norge er fortsatt det tryggeste landet i Europa når det kommer til antall døde i trafikken per innbygger, og Samferdselsdepartementet sier at dette er et resultat av systematisk, bredt faglig og tverrsektorielt samarbeid mellom myndigheter og interesseorganisasjoner.

– Det jobbes målrettet og effektivt med trafikksikkerhet, og det har det blitt gjort i flere tiår. Vi har fått sikrere kjøretøy og mer effektive kontroller, og en satsing på utbygging og utbedring av veinettet har hatt effekt. Dette trykket skal vi bidra til å holde oppe, sier Nygård.

Trafikkdrepte de siste 5 årene:

 2021*2020201920182017
Januar68766
Februar49285
Mars47727
April261385
Mai8710912
Juni79111210
Juli9961010
August1399712
September15210175
Oktober71011910
November5781411
Desember71014613
Totalt87*93108108106

Trafikkdrepte per fylke:

 2021*2020
Viken2420
Oslo26
Innlandet1116
Vestfold og Telemark513
Agder53
Rogaland65
Vestland106
Møre og Romsdal33
Trøndelag86
Nordland39
Troms og Finnmark106
Totalt8793

Trafikkdrepte, alder:

 2021*2020
0-1532
16-241818
25-442221
45-642532
   65+1920

* = Statens vegvesens foreløpige tall pr. 1.januar 2022

Les også:

Les mer om:

Nyheter