Lucid Air rullet inn i solnedgangen under årets sommerutgave av El Prix, og det førte til ny rekord. (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen, Motor)

Rekkeviddetest: Tre biler slo den gamle rekorden

Det var på forhånd meldt ny rekord i NAFs store rekkeviddetest kalt El Prix, og det ble det med god margin.


NAF og Motor har gjort unna årets sommerutgave av rekkeviddetesten kalt El Prix, denne hvor de tester de aller fleste nye elbilene som har kommet på markedet. Denne gang besto startfeltet av 27 nye elbiler. 

Dette er altså en test under normal bruk og skal dermed måle litt mer praktisk rekkevidde for elbilene, og testen starter i Oslo med kurs for Gjøvik, før elbilene deretter fortsetter videre nordover E6 til Hjerkinn. 

-->
Rekkeviddekongen før ukens El Prix het Tesla Model S, som i 2023 satte ny rekord da den rullet imponerende 672 kilometer før den stoppet. Alle var enige om at denne kom til å ryke, for det var nemlig en elbil med en oppgitt rekkevidde på 960 kilometer på årets startstrek. 

I tillegg var det seks biler som hadde oppgitte rekkevidder på over 600 kilometer, og en som også passerte 700-grensen. 

Så, litt avhengig av forholdene under testen, var det ventet endringer i toppen av rekkeviddelisten til El Prix. Og det ble det. 

Faktisk var det tre elbiler som passerte rekorden, som nå ikke bare er flyttet opp på 700-tallet, nå befinner den seg nemlig godt over 800-grensen. 

– Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

For ja, det var ikke optimale forhold under årets sommertest, vått og rundt 15 grader, så det spilte selvsagt inn på rekkevidden til testbilene. Men dette skal jo være en test som viser praktisk rekkevidde, og slik junivær er jo ganske normalt for norske bilister. 

Bilen som har en WLTP-rekkevidde på 960 kilometer heter Lucid Air, så den store spenningen var hvor langt denne ville rulle. Normalt holder det med en fører per elbil, men siden Lucid Air ruller så langt var det faktisk to sjåfører som delte på oppgaven. 

Og det var jo greit, for under testen som startet klokken 09 takket den nest siste bilen for seg klokken 21:10, og da hadde Lucid Air fortsatt noen timer igjen på batteriet. 

Da den til slutt måtte gi tapt sto det 832 kilometer på tripptelleren, og Lucid Air slo dermed den gamle rekorden med solid margin. 

– Dette er 160 kilometer lengre enn forrige rekord. Selv om Lucid tapte mye rekkevidde, er det langt bedre enn i tidligere sommertester der flere biler har tapt mer enn 20 prosent rekkevidde i tilsvarende vær, sier Sødal. 

– Bilen hadde også de kjøligste og våteste kjøreforholdene, som helt klart spiller inn på rekkevidden, legger Sødal til, som var den andre føreren på rekordbilen og kjørte den dermed da den stoppet ut i de kjøligere nattetimene. 

Tross litt uheldige forhold klarte også to andre biler å passere den gamle rekorden, og den nest beste imponerte stort. For Tesla Model 3 har «kun» 702 kilometer som oppgitt rekkevidde, men ga seg ikke før den nådde 729 kilometer. Det er altså nærmere 4 prosent over den oppgitte rekkevidden. 

BMW iX med en oppgitt rekkevidde på 668 kilometer var enda mer imponerende, for den rullet rent prosentmessig enda litt lengre enn WLTP-tallet og landet på 695 kilometer. Så ja, irriterende nær 700-grensen. 

Fem andre biler passerte også 600 kilometer, og her er topp 8 oppnådd rekkevidde, og ja, du skal selvsagt også få hele listen basert på hvordan de gjorde det mot oppgitt rekkevidde. 

Topp 8 oppnådd rekkevidde El Prix sommer 2025:

  1. Lucid Air: 832 kilometer
  2. Tesla Model 3: 729 kilometer
  3. BMW iX: 695 kilometer
  4. Polestar 3: 667 kilometer
  5. Audi A6: 655 kilometer
  6. Tesla Model Y: 653 kilometer
  7. Polestar 4: 624 kilometer
  8. Ford Capri: 615 kilometer
I tillegg kan vi nevne av Volkswagen ID.7 Tourer også var irriterende nær 600-grensen, for den gikk tom for saft etter 595 kilometer. 

Om vi ser på den andre enden av listen, de som kjørte kortest, var det Skoda Elroq som stoppet av aller først. Den klarte likevel 420 kilometer, så ganske ok, og det var bare 1 prosent unna den oppgitte rekkevidden på 424 kilometer. Her berges den bilen:

(Foto: Tomm W. Christiansen, NAF)

For NAF, og selvsagt forbrukeren, er kanskje det viktigste hvor nær elbilene er oppgitt rekkevidde, for som kjent er WLTP kun et veiledende tall.

Og den gode nyheten er at godt over halvparten passerte sine oppgitte rekkevidder, og det til tross for langt fra optimale forhold. 15 av 27 passerte WLTP-rekkevidden, og fire av de som ikke nådde WLTP-tallet var mindre enn -2 prosent unna dette. Så marginalt dårligere. 

Ettersom prosent avvik er viktigst for NAF er det ikke Lucid Air som kåres til vinneren av denne testen, men faktisk beholder Tesla tittelen. Folkebilen Model Y passerte nemlig det oppgitte tallet med 11 prosent – WLTP-tallet for testbilen lyder på 586 kilometer, og den stoppet altså ikke før 653 kilometer. 

– Det er utrolig bra under de værforholdene vi hadde. Også Tesla Model 3 kjørte veldig langt med et historisk lavt strømforbruk, sier Sødal.

(Foto: Tomm W. Christiansen, NAF)

Med godt over halvparten av feltet over WLTP-rekkevidden slår NAF fast at bilene nå presterer bedre mot den oppgitte rekkevidden enn tidligere. Feltet snittet på 1 prosent over, mens da fjorårets sommerutgave av El Prix kjørt i lignende forhold ga et snitt på -11,2 prosent. Så en positiv endring på hele 12 prosentpoeng.

– Utviklingen mot bedre rekkevidde, lavere forbruk og stadig raskere lading går fort, slår Sødal fast. 

– Standarden for hva som er bra nok løftes hele tiden.

NAF sier at mange biler imponerte under årets sommertest, og trekker fram Peugeot E-2008. Under vinterens test mistet denne mye rekkevidden, men slo nå tilbake med å rulle 5 prosent lenger enn oppgitt. De trekker også fram biler som Opel Grandland, Volkswagen ID.7, BYD Tang og Polestar 4 som gledelige overrasker som rullet lenger enn oppgitt rekkevidde.

Slik endte sommeren El Prix justert etter prosentmessig avvik i forhold til oppgitt rekkevidde:

(Ill.: NAF)

Les også:

Hva tenker du

Les også