NAF og Motor har gjort unna årets sommerutgave av rekkeviddetesten kalt El Prix, denne hvor de tester de aller fleste nye elbilene som har kommet på markedet. Denne gang besto startfeltet av 27 nye elbiler.
Dette er altså en test under normal bruk og skal dermed måle litt mer praktisk rekkevidde for elbilene, og testen starter i Oslo med kurs for Gjøvik, før elbilene deretter fortsetter videre nordover E6 til Hjerkinn.- Lucid Air: 832 kilometer
- Tesla Model 3: 729 kilometer
- BMW iX: 695 kilometer
- Polestar 3: 667 kilometer
- Audi A6: 655 kilometer
- Tesla Model Y: 653 kilometer
- Polestar 4: 624 kilometer
- Ford Capri: 615 kilometer
For NAF, og selvsagt forbrukeren, er kanskje det viktigste hvor nær elbilene er oppgitt rekkevidde, for som kjent er WLTP kun et veiledende tall.
Og den gode nyheten er at godt over halvparten passerte sine oppgitte rekkevidder, og det til tross for langt fra optimale forhold. 15 av 27 passerte WLTP-rekkevidden, og fire av de som ikke nådde WLTP-tallet var mindre enn -2 prosent unna dette. Så marginalt dårligere.
Ettersom prosent avvik er viktigst for NAF er det ikke Lucid Air som kåres til vinneren av denne testen, men faktisk beholder Tesla tittelen. Folkebilen Model Y passerte nemlig det oppgitte tallet med 11 prosent – WLTP-tallet for testbilen lyder på 586 kilometer, og den stoppet altså ikke før 653 kilometer.
– Det er utrolig bra under de værforholdene vi hadde. Også Tesla Model 3 kjørte veldig langt med et historisk lavt strømforbruk, sier Sødal.
Med godt over halvparten av feltet over WLTP-rekkevidden slår NAF fast at bilene nå presterer bedre mot den oppgitte rekkevidden enn tidligere. Feltet snittet på 1 prosent over, mens da fjorårets sommerutgave av El Prix kjørt i lignende forhold ga et snitt på -11,2 prosent. Så en positiv endring på hele 12 prosentpoeng.
– Utviklingen mot bedre rekkevidde, lavere forbruk og stadig raskere lading går fort, slår Sødal fast.
– Standarden for hva som er bra nok løftes hele tiden.
NAF sier at mange biler imponerte under årets sommertest, og trekker fram Peugeot E-2008. Under vinterens test mistet denne mye rekkevidden, men slo nå tilbake med å rulle 5 prosent lenger enn oppgitt. De trekker også fram biler som Opel Grandland, Volkswagen ID.7, BYD Tang og Polestar 4 som gledelige overrasker som rullet lenger enn oppgitt rekkevidde.
Slik endte sommeren El Prix justert etter prosentmessig avvik i forhold til oppgitt rekkevidde:
Les også:
- Volvo med et belte som tilpasser seg situasjonen
- Kia med en «ekte» el-rullestolbil
- Tesla bakpå i selvkjøringstest