Kia viser fram en utgave av den elektriske varebilen PV5 som er spesialtilpasset rullestoler. En PV5 WAV. (Fotos: Kia)

Kia med en «ekte» el-rullestolbil

Alle skal med, sier Kia, som nå viser en utgave av den fleksible elektriske varebilen PV5 som har WAV bak navnet.


Ok, her er et par forkortelser vi må få unna, PV og WAV. 

Kia har på gang en ny plattform kalt PBV, og dette står for Platform Beyond Vehicle. Det henviser til at disse kjøretøyene er så fleksible at de nesten kan spesialtilpasses ethvert behov, og her viser PV5 at dette en den femte modellen i denne serien. 

-->
WAV kjenner muligens endel til, for dette står for Wheelchair Accessible Vehicle – altså et rullestol-tilpasset kjøretøy. Så ja, vanligvis ombygde varebiler. E-WAV står dermed for elektriske rullestolbiler. 

Med PBV skal Kia altså rulle ut kjøretøy for de fleste behov, og det gjelder altså i høyeste grad de som er bevegelseshemmet. De i rullestol møter selvsagt hindringer de gående aldri tenker på, og dessverre er resultatet ofte at dette demper bevegelsesfriheten. Og slik bør det selvsagt ikke være. 

Så Kia har tenkt å hjelpe til, og viser nå at den ganske så oppsiktsvekkende PV5-bilen også fungerer som en rullestoltilpasset bil. 

– PV5 WAV er mer enn bare et kjøretøy – det er en port til uavhengighet og frihet for mennesker med bevegelsesutfordringer, sier Sangdae Kim, konserndirektør og leder for PBV-divisjonen hos Kia. 

– Ved å integrere banebrytende PBV-teknologi med gjennomtenkt design, baner vi vei for en framtid der alle kan nyte fordelene ved bærekraftig mobilitet. Vårt samarbeid med Motability Operations er et bevis på vårt engasjement for å gjøre denne visjonen til virkelighet, slår han fast.

Normal blir biler bygd om for å tilpasses rullestolbruk, og for å gjøre ting enda litt mer komplisert har moderne elbiler batteripakken under gulvet. Dette vanskeliggjør en ombygging, men her kommer altså Kia med en «nøkkelferdig» elbilutgave.

PV5 er for øvrig satt sammen på en plattform kalt E-GMP.S, og dette er et skateboard-konseptet hvor det er en flat grunnflate som resten av kroppen plasseres på.  

– Vi gleder oss til i framtiden å kunne bringe denne løsningen til Norge, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Norge. 

– Her kommer bilen med rampe ferdig fra fabrikk, og det legges opp til flere løsninger for hvordan man vil ha bilen sin inni. Nå kommer Kia med en ferdig løsning som gjør at alle lettere kan bli med på overgangen til elbil.

Det koreanske merket sier at det er forventet at levealderen bare øker med årene, og dette vil forsterke behovet for rullestolbiler. Og dette i kombinasjonen med at tradisjonelle biler fases ut, og det er jo slike som nå ofte bygges om til rullestolbiler. 

Dermed vil behovet for elektriske rullestolbiler mest sannsynlig øke i årene framover, og Kia er altså på denne ballen. 

Dette er et ledd i merkets mål om å forbedre mobilitetstilgangen for alle, noe de har jobbet med siden 2012. I 2021 fikk dette et betydelig løft gjennom et nytt prosjekt i USA som også tilbyr bildelingstjenester for mennesker med spesialiserte mobilitetsbehov, og nå tar de altså nok et stort steg. 

Når det gjelder Kia PV5 WAV er den altså utviklet med rullestol i sentrum, men de har tenk langt bredere. Her har Kia tatt høyde for både venner, familie, omsorgspersoner og sjåfører. Kjøretøyet skal tilby en mer praktisk, komfortabel og tilgjengelig reiseopplevelse, samtidig som det støtter overgangen til elektrisk mobilitet, ifølge merket selv.

Bilen kan også vise til et inngangssystem fra siden, og dette skal gjøre det enklere og sikrere for rullestolbrukere å komme seg inn i bilen fra fortauet. Bilen har også et fellbart sete på tredje rad som gjør det enklere å hjelpe til når rullestolbrukeren skal inn og ut av bilen. 

PV5 WAV blir også utstyrt med en lettbetjent rampe for rullestoler med kapasitet på 300 kilo, og et spesialutviklet festesystem for rullestolbelter.

– Vi starter lanseringen av varebiler nå i år. Når denne løsningen kommer er vi ikke sikre på, sier kommunikasjonssjefen.

– Elbil skal være for alle. Dette er definitivt noe vi ønsker å få til å tilby i verdens mest fremskredne elbilland. Å bygge om elektriske biler i dag er komplisert, tidkrevende og det er mye frakt fram og tilbake. En ferdig løsning som dette vil gjøre tingene mye enklere.

Kia PV5 er for øvrig 1,90 meter høy, og sikter seg inn mot rekkevidder opp til 400 kilometer og 10-80 prosent lading på 30 minutter. 

Les også:

Hva tenker du

Les også