Rekkeviddetest: Elbilene skuffet i regn og kjølig sommervær

NAF har gjennomført en ny «verdens største» rekkeviddetest, og den viser at elbilenes rekkevidde ikke er spesielt glade i dårlig norsk sommervær.


NAF har tatt på seg ansvaret for å teste elbilenes rekkevidder, og kjører både sommer- og vintertester. Disse er verdens største i sitt slag, og de selv kaller det hele El Prix.

Tidligere har sommertestene vist at elbilene ofte går lengre enn det produsentene oppgir, mens vintertestene har vist at rekkevidden blir ganske så mye kortere.

Den aller ferskeste er akkurat gjennomført, og for å si det slik ‒ elbilene var ikke akkurat heldig med været. Det var regn og mellom 7 og 15 grader, noe som da også førte til at mange av elbilene ikke nådde den oppgitte rekkevidden.

‒ Været er avgjørende for rekkevidden, også på sommeren, påpeker Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Faktisk rullet hele 22 av de 31 elbilene som var med på El Prix kortere enn det som var oppgitt av merkene selv, og det største avviket var på hele -20 prosent.

Det betyr igjen at 9 biler faktisk klarte WLTP-tallet, men alle disse var helt i nærheten av den offisielle rekkevidden.

‒ Dette viser at det er lurt å ta hensyn til været når du planlegger langturen, også på sommeren. Det er veldig stor forskjell på hvor langt du kommer med elbilen på en god norsk sommerdag sammenlignet med en regntung, kjølig dag, sier Sødal.

NAF har satt seg som mål å teste alle nye elbiler som kommer til Norge både når det kommer til rekkevidde og lading, og det gjøres i en praktisk test som skal speile en normal langtur. Totalt har NAF testet over 100 modeller.

‒ I de tidligere testene på sommerføre har nesten alle bilene kjørt lengre enn oppgitt rekkevidde. Da har forholdene vært ideelle, med 20-25 grader, sol og tørre veier, påpeker Sødal.

‒ I år var det annerledes når været var dårlig. Men det er også en normal del av en norsk sommer, så dette gir nyttig innsikt i elbilenes egenskaper.

Til tross for at elbilene har vært på plass i Norge i over 10 år, så er det først nå at utviklingen av de helelektriske bilene skyter fart. Og tross dårlige forhold klarte åtte biler å kjøre en strekning som tilsvarende Oslo til Trondheim før de gikk tomme for strøm.

‒ Utviklingen går raskt. Rekkevidden og hvor fort bilene lader øker år for år. Men været er fortsatt en joker for hvor langt du kommer med bilen din, avslutter Nils Sødal.

Den bilen som hadde den lengste oppgitte rekkevidden under testen var Mercedes EQS 450+ med et WLTP-tall på 711 kilometer, og det var også denne som gikk lengst før den stoppet ‒ 620 kilometer.

Søsteren EQS 580 4Matic har en WLTP på 647 kilometer, og gikk også nestlengst i testen med 596 kilometer.

Den tredje beste bilen var faktisk ikke veldig langt unna den offisielle rekkevidden, for BMW iX xDrive50 med WLTP-rekkevidde på 591 kilometer rullet 568,5 kilometer før den stoppet.

Store Hongqi EHS-9 var den bilen med størst prosentvise avvik, og bilen som ifølge WLTP skal rulle 465 kilometer stanset opp etter 371 kilometer ‒ 20,2 prosent kortere.

Den bilen som gikk lengst over sin egen rekkevidde var også den med aller kortest WLTP, Maxus Euniq 6 med 354 kilometer med offisiell rekkevidde. Den ga seg ikke før den hadde rullet 388,4 kilometer, og ble dermed ikke den første elbilen som stoppet under testen.

Både Hongqi EHS-9 og Cupra Born hadde nemlig gitt seg før dette, og Born skuffet med 376 kilometer ‒ 11,3 prosent unna sin offisielle rekkevidde på 424 kilometer.

Åtte av elbilene klarte for øvrig 500 kilometer eller mer, og kun fire stanset før det var gått 400 kilometer.

Sjekk Motor.no for hele rekkevidde-oversikten.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker