- Annonse -
HjemElbilerRekkeviddetest: Elbilene skuffet i regn og kjølig sommervær

Rekkeviddetest: Elbilene skuffet i regn og kjølig sommervær

NAF har gjennomført en ny «verdens største» rekkeviddetest, og den viser at elbilenes rekkevidde ikke er spesielt glade i dårlig norsk sommervær.

NAF har tatt på seg ansvaret for å teste elbilenes rekkevidder, og kjører både sommer- og vintertester. Disse er verdens største i sitt slag, og de selv kaller det hele El Prix.

- Annonse -

Tidligere har sommertestene vist at elbilene ofte går lengre enn det produsentene oppgir, mens vintertestene har vist at rekkevidden blir ganske så mye kortere.

Den aller ferskeste er akkurat gjennomført, og for å si det slik ‒ elbilene var ikke akkurat heldig med været. Det var regn og mellom 7 og 15 grader, noe som da også førte til at mange av elbilene ikke nådde den oppgitte rekkevidden.

‒ Været er avgjørende for rekkevidden, også på sommeren, påpeker Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Faktisk rullet hele 22 av de 31 elbilene som var med på El Prix kortere enn det som var oppgitt av merkene selv, og det største avviket var på hele -20 prosent.

- Annonse -

Det betyr igjen at 9 biler faktisk klarte WLTP-tallet, men alle disse var helt i nærheten av den offisielle rekkevidden.

‒ Dette viser at det er lurt å ta hensyn til været når du planlegger langturen, også på sommeren. Det er veldig stor forskjell på hvor langt du kommer med elbilen på en god norsk sommerdag sammenlignet med en regntung, kjølig dag, sier Sødal.

NAF har satt seg som mål å teste alle nye elbiler som kommer til Norge både når det kommer til rekkevidde og lading, og det gjøres i en praktisk test som skal speile en normal langtur. Totalt har NAF testet over 100 modeller.

‒ I de tidligere testene på sommerføre har nesten alle bilene kjørt lengre enn oppgitt rekkevidde. Da har forholdene vært ideelle, med 20-25 grader, sol og tørre veier, påpeker Sødal.

- Annonse -

‒ I år var det annerledes når været var dårlig. Men det er også en normal del av en norsk sommer, så dette gir nyttig innsikt i elbilenes egenskaper.

Til tross for at elbilene har vært på plass i Norge i over 10 år, så er det først nå at utviklingen av de helelektriske bilene skyter fart. Og tross dårlige forhold klarte åtte biler å kjøre en strekning som tilsvarende Oslo til Trondheim før de gikk tomme for strøm.

‒ Utviklingen går raskt. Rekkevidden og hvor fort bilene lader øker år for år. Men været er fortsatt en joker for hvor langt du kommer med bilen din, avslutter Nils Sødal.

Den bilen som hadde den lengste oppgitte rekkevidden under testen var Mercedes EQS 450+ med et WLTP-tall på 711 kilometer, og det var også denne som gikk lengst før den stoppet ‒ 620 kilometer.

Søsteren EQS 580 4Matic har en WLTP på 647 kilometer, og gikk også nestlengst i testen med 596 kilometer.

Den tredje beste bilen var faktisk ikke veldig langt unna den offisielle rekkevidden, for BMW iX xDrive50 med WLTP-rekkevidde på 591 kilometer rullet 568,5 kilometer før den stoppet.

Store Hongqi EHS-9 var den bilen med størst prosentvise avvik, og bilen som ifølge WLTP skal rulle 465 kilometer stanset opp etter 371 kilometer ‒ 20,2 prosent kortere.

Den bilen som gikk lengst over sin egen rekkevidde var også den med aller kortest WLTP, Maxus Euniq 6 med 354 kilometer med offisiell rekkevidde. Den ga seg ikke før den hadde rullet 388,4 kilometer, og ble dermed ikke den første elbilen som stoppet under testen.

Både Hongqi EHS-9 og Cupra Born hadde nemlig gitt seg før dette, og Born skuffet med 376 kilometer ‒ 11,3 prosent unna sin offisielle rekkevidde på 424 kilometer.

Åtte av elbilene klarte for øvrig 500 kilometer eller mer, og kun fire stanset før det var gått 400 kilometer.

Sjekk Motor.no for hele rekkevidde-oversikten.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her