DS N°8 har fått pris, iallfall hjemme i Frankrike. (Fotos: DS)

Rekkeviddekonge har fått startpris ‒ i Frankrike

Det er all grunn til å ha forventinger rundt kommende DS N°8, og nå har vi startprisen. Vel, på en måte.


Det går unna i elbilverden, og de som har noe nytt har dårlig tid. Det er DS Automobiles et godt eksempel på. 

Flaggskip-merket i Stellantis-gruppen har også et nytt elektrisk flaggskip på gang, og dermed får snart elbilen DS 3 E-Tense besøk. 

-->
DS dro duken av den nye så sent som i midten av desember, og modellen som er en videreutvikling av det imponerende konseptet DS Aero Sport Lounge ble meldt inn allerede i midten av 2025. 

Vi er nå ikke veldig mange måneder unna sommeren, og DS trykker ned wattpedalen og avslører nå prisene. Vel, iallfall de franske, som jo sikkert også blir de samme i euro-landene. 

Og at det nå er beinhard konkurranse i elbilmarkedet viser startprisen for DS N°8, for den er ikke så veldig høy. Kanskje ikke tilfeldig har DS N°8 fått nesten identisk startpris som Volkswagens flaggskip ID.7, for denne starter på 58.200 euro i Frankrike. 

Og som du kan se av listen under er det bare noen euro mindre enn DS N°8:

  • DS N°8 Pallas FWD: 59.200 euro
  • DS N°8 Pallas FWD Long Range: 63.300 euro
  • DS N°8 Étoile FWD: 66.480 euro
  • DS N°8 Étoile FWD Long Range: 70.900 euro
  • DS N°8 Étoile AWD Long Range: 74.600 euro

Skal vi ta de franske prisene på ID.7 som starter på 538.199 kroner her hjemme som sammenligning, vil dermed en DS N°8 starte på rundt 550.000 kroner. Men her er det altså mye å ta hensyn til, så vi får rett og slett se hva den norske importøren lander på. 

Det nye flaggskipet feirer også 70 år med DS i 2025, og den nye skal vise utviklingen av den franske avantgarden siden den originale DS ble introdusert i 1955.

I utgangspunktet bør en gammel fransk klassiker som Citroën DS, ja, kjent som Padda her hjemme, passe perfekt for den elektriske alderen. For det gjelder å gjøre elbilene så aerodynamiske som mulig, for mindre luftmotstand gir mer rekkevidde. 

DS sier at bare det å granske flatene og hjulene så har de klart å dra ut rekkevidden til N°8 med 60 ekstra kilometer. 

Det gir bilen en totalt WLTP-rekkevidde på 750 kilometer, så her kan vi igjen sammenlikne med ID.7 som har rekkevidder opp til rett over 700 kilometer. 

Et elektrisk flaggskip som den nye 8’eren bør også ha litt krefter, og blir tilgjengelig i tre drivlinje-utgaver med 230 hk, 245 hk og 350 hk. Sistnevnte utstyrt med to motorer og firehjulsdrift. Samtlige kommer også med en boost-effekt som gir mellom 25 og 35 hk ekstra. 

FWD-versjonen akselererer fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder, FWD Long Range på 7,8 sekunder, mens DS N°8 AWD Long Range kun trenger 5,4 sekunder på øvelsen. Toppfarten er satt til 190 km/t for alle utgavene. 

Det er også to forskjellige batteripakker, en ed 74 kWh netto for DS N°8 FWD og en med 97,2 kWh netto for de to langdistanse-versjonene. 

Det er DS N°8 FWD Long Range som er rekkevidde-sjefen i familien med 750 kilometer, og her er forbruket oppgitt til 15,9 kWh/100 km. DS iler også til og sier at WLTP-tallet for bykjøring er på imponerende 909 kilometer. 

For kombinert kjøring som altså er det som skal opplyses er WLTP-tallene 550 kilometer for DS N°8 FWD og 688 kilometer for DS N°8 AWD Long Range. 

Maks ladeeffekt lyder på 160 kW, og her opplyser DS den litt uvanlige 20 til 80 prosent som lades på 27 minutter. Det betyr 450 kilometer, mens en ladeøkt på 10 minutter gir 200 kilometer fersk rekkevidde. 

Som du så av prisene kommer DS N°8 også i to spesifikasjonsnivåer, Pallas og Étoile.

Pallas er tilgjengelig i FWD og FWD Long Range, og har ganske mye utstyr. Det inkluderer ting som DS Iris System med 3D navigasjon, trådløs Android Auto og Apple Carplay, en trådløs smarttelefonlader, nøkkelfri inngang og start, et ryggebremsekamera og personvernglass bak. 

Étoile tilgjengelig på FWD, FWD Long Range og AWD Long Range har en DS Luminascreen-grill, og av utstyr er det blant annet DS Pixel Led Vision, digitalt førerspeil og en bakluke med håndfri tilgang.

I tillegg kan DS lokke med både Tech Pack og Absolute Tech Pack, og på toppen av alt dette er det også en Comfort Pack til Pallas og Absolute Comfort Pack til Étoile. 

Hva alt dette koster her hjemme er altså ikke så godt å si, men at en DS N°8 som enkelt sprenger 700 km-grensen kan bli en tøff rival for de litt større og luksuriøse bilene er ganske sikkert. 

Les også:

Hva tenker du