Dette er en lynrask superbil. (Fotos: Hennessey)

Raskere enn Rimac Nevera og Bugatti Chiron Super Sport

John Hennessey har selv prøvd superbilen Venom F5 Coupe på en halv miles, og den fløy av gårde.


Det er ikke ofte sjefen selv setter seg inn i superbiler og tester de for fullt, og det gjelder også John Hennessey som grunnla det amerikanske tuningselskapet.

Men en gang iblant lager også Hennessey egne superbiler, og en slik er altså den giftige tornadoen Venom F5. Og den har nå sjefen selv testet.

Målet var å se hvor fort hyperbilen kunne kjøre på en halv miles, altså 804 meter. Og det gikk styggfort unna.

‒ Dette var min første mulighet til å styre Venom F5 over 200 mph (322 km/t) under testing. Jeg hadde ikke tenkt å kjøre så fort, men jeg ble ikke overrasket, siden hyperbilens kraft og akselerasjon ikke kan beskrives med ord, sier John Hennessey, som nådde den enorme hastigheten av 219,07 mph (353 km/t).

‒ Testsjåføren vår, David Donahue, kan til og med ha oppnådd en verdensrekordhastighet for distansen, jeg er ikke klar over at noen annen produksjonsbil som når den hastigheten. Vi vil gå tilbake til NASA senere i år når det er kjøligere som jeg forventer at F5 vil være enda raskere.

For som det hør og bør var testføreren litt raskere enn sjefen, og klokket inn til 221,92 mph (357 km/t). Og vi snakker altså fra stillestående start. 

Fra 100 til 200 mph, 161-322 km/t, brukte bilen kun elleville 6,81 sekunder, så dette er virkelig en tornado av en superbil. 

Testen kom bare dager etter at en YouTube-skaper Steve Hamilton satte en Rimac Nevera opp mot en Bugatti Chiron Super Sport i et svært så eksklusiv dragrace. 

Nevera ble klokket inn til 206.77 mph (333 km/t) og Chiron nådde 193.67 mph (312 km/t) under tvekampen, så Venom F5 var 15 mph (24 km/t) raskere enn den elektriske hyperbilen. 

Det bor altså mest sannsynlig enda mer i Venom F5, for det var ikke optimale temperaturer og testen ble gjort på en støvete veibane. Så vi får se hva den faktisk klarer om de får innpass hos NASA. 

Det bør ikke stå på kreftene. Venom F5 Coupe drives av en 6.6-liters twin-turbo V8-motor kalt «Fury» som yter 1817 hk med E85 biodrivstoff. 

F5 kom i 2021, og en Revolution-coupé Venom F5 har tidligere i år satt ny banerekord for produksjonsbiler på 2:10,90 rundt Circuit of The Americas. Vi venter selvsagt spent på om den dukker opp på Nordschleife og hva den eventuelt klarer rundt verdens mest krevende racerbane.

Totalt har Hennessey satt sammen og levert 23 Venom F5 Coupe-, Roadster- og Revolution-modeller til kunder over hele verden, og det ligger også inne 17 bestillinger for resten av året og for 2025. 

Selv om alle bilene er solgt kan man fortsatt sende en søknad via HennesseySpecialVehicles.com, så de som drømmer om det som muligens er verdens raskeste gatelovlige bil har fortsatt en mulighet til å få napp. 

Les også:

Debatt