Når det kommer til å gjøre tungtransporten på landeveien elektrisk er det en stor utfordring, rekkevidden. Vekt er nemlig en fiende på dette området, for jo tyngre et kjøretøy er jo større blir forbruket.
Så dermed var det en solid utfordring to store og tunge Mercedes eActros satte ut på, nemlig å komme seg fra Tyskland og opp til det nordligste punktet på det europeiske fastlandet og deretter ned til det sørligste.
‒ De to testkjøretøyene mestret turen med toppkarakterer. Vi kan se tilbake på nesten syv uker med spennende opplevelser og møter som gjorde oss i stand til å samle mange verdifulle innsikter, sier Christof Weber, leder for global testing av Mercedes-Benz Trucks.
‒ En slik monumental tur krever grundige forberedelser og planlegging, spesielt med tanke på lading ved offentlig infrastruktur. Selv om erfaringene våre med ladestopp varierte mye i noen tilfeller, var det tydelig at batterielektrisk langdistansetransport er mulig. eActros 600s 500 kilometer rekkevidde uten mellomlading var alltid en pålitelig planleggingsfaktor.
Dette var langt fra en hemmelig test som jo bilmerkene ofte gjennomfører med nye biler, og blant annet fikk nærmere 30 journalister fra 20 land også prøve seg bak rattet på en eActros i løpet av Europa-turneen.
Deretter satte de kurs sørover via Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Slovenia, Italia, Frankrike og Spania.
Endestasjonen var Tarifa i Spania, det sørligste punktet hvor det er mulig å kjøre på det gamle kontinentet.
Les også:
- Giganter skal nå teste hydrogen-lastbiler
- Enda mer selvkjørende BMW
- Ferrari baner vei for krypto-betaling