Mercedes eActros 600 har vært på en solid testtur. (Fotos: Mercedes)

Suksessfull megatest av Mercedes’ el-lastebil

To sene prototyper av Mercedes eActros 600 har nå fullført en europeisk test på solide 15.000 kilometer.


Når det kommer til å gjøre tungtransporten på landeveien elektrisk er det en stor utfordring, rekkevidden. Vekt er nemlig en fiende på dette området, for jo tyngre et kjøretøy er jo større blir forbruket.

Så dermed var det en solid utfordring to store og tunge Mercedes eActros satte ut på, nemlig å komme seg fra Tyskland og opp til det nordligste punktet på det europeiske fastlandet og deretter ned til det sørligste.

Og testen var ikke over med det, for de to lastebilene måtte selvsagt tilbake til Tyskland igjen etter dette.

Nå har de kommet «hjem» igjen, og det i god behold. Og med over 15.000 kilometer på telleren. Mer eksakt tilbakela den ene 15.269 kilometer og den andre 15.939 kilometer ‒ og det med 40 tonns brutto kombimasse.

For å gjøre denne testen så reell som mulig ladet de kun på offentlige ladepunkter, akkurat slik også «ekte» trailersjåfører ville gjort under en slik rundtur.

‒ De to testkjøretøyene mestret turen med toppkarakterer. Vi kan se tilbake på nesten syv uker med spennende opplevelser og møter som gjorde oss i stand til å samle mange verdifulle innsikter, sier Christof Weber, leder for global testing av Mercedes-Benz Trucks.

‒ En slik monumental tur krever grundige forberedelser og planlegging, spesielt med tanke på lading ved offentlig infrastruktur. Selv om erfaringene våre med ladestopp varierte mye i noen tilfeller, var det tydelig at batterielektrisk langdistansetransport er mulig. eActros 600s 500 kilometer rekkevidde uten mellomlading var alltid en pålitelig planleggingsfaktor.

Dette var langt fra en hemmelig test som jo bilmerkene ofte gjennomfører med nye biler, og blant annet fikk nærmere 30 journalister fra 20 land også prøve seg bak rattet på en eActros i løpet av Europa-turneen.  

‒ Jeg vil spesielt takke kollegene som organiserte og ga støtte til denne turen og som brakte lastebilene våre trygt og forsvarlig tilbake til Wörth – jeg inkluderer de mange medierepresentantene som var en fast del av testteamet vårt under turen, sier Weber.

En annen ting som ofte er hemmelig er data som produsentene samler under slike tester, men også her vil Mercedes være åpne. De skal dele informasjonen og erfaringen rundt «Mercedes-Benz eActros 600 European Testing Tour 2024» under IAA Transportation i Hannover i september.

Høydepunktene for turen som startet i Frankfurt 11. juni var det nordligste og sørligste punktet, og de beregnet det slik at de traff Nordkapp da midnattssola var på sitt høyeste. Det var nok en opplevelse de sent glemmer, og da hadde de kjørt via Danmark og Sverige.

Deretter satte de kurs sørover via Finland, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Tsjekkia, Østerrike, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Slovenia, Italia, Frankrike og Spania.

Endestasjonen var Tarifa i Spania, det sørligste punktet hvor det er mulig å kjøre på det gamle kontinentet.

Men turen var altså ikke over, og den siste etappen inkluderte landene Portugal, Frankrike, Belgia, Nederland og Luxembourg før de slutt kunne parkere de to testbilene hjemme i Tyskland.

Mercedes eActros 600 er utstyrt med en diger batteripakke på over 600 kWh, og rekkevidden er på 500 kilometer og ladingen går unna med maks 400 kW. Senere skal lastebilene også åpne for megalading, så da bør det virkelig gå unna når den gigantiske batteripakken skal fylles.

Her er ruta som de to nye elektriske sjefene til Mercedes gjennomførte:

Les også:

Debatt