Har du mye krypto? Da kan du kjøpe deg en Ferrari. (Fotos: Ferrari)

Ferrari baner vei for krypto-betaling

Etter å ha testet ut et betalingssystem for kryptovaluta i USA ruller nå Ferrari løsningen i Europa.


Med inntoget av kryptovalutaer som bitcoin som alternative betalingsmetoder er det bare et tidsspørsmål for når denne løsningen også brer seg utover bilverden, og det er litt av et merke som baner vei.

Selveste Ferrari, et av de aller mest sagnomsuste merkene bilverden kan by på, er nemlig på kryptoballen. Og de har dårlig tid.

For under ett år siden tok de sine første kryptoskritt over i USA, og det har åpenbart vært en suksess. For nå trykker de også på den virtuelle betalingspedalen her i Europa, og introduserer kryptovaluta som en betalingsmetode.

Den steilende hesten sier at de utover 2024 vil utvide kryptovalutatransaksjoner til europeiske land i sitt internasjonale forhandlernettverk, og understreker at dette er land hvor kryptovalutaer er lovlig akseptert.

Grunnen er ifølge Ferrari for å støtte forhandlere i å bedre møte de utviklende behovene til kundene sine. Videre sier de at de utnytter ekspertisen til ulike selskaper som er aktive i betalingssektoren for kryptovaluta for å sikre transaksjonssikkerhet.

Dette åpner for å gjøre det enklere for forhandlere å akseptere betalinger uten behov for å administrere kryptovalutaer direkte, da disse umiddelbart vil bli konvertert til tradisjonell valuta, forklarer det italienske supermerket.

Ferrari er godt i gang med framtidens satsting, og åpnet tidligere i sommer en 42.000 kvadratmeters e-fabrikk i Maranello. Der skal de sette som enda mer elektrifiserte biler, og vi har allerede fått en smakebit av «moderne» Ferrari.

De har nemlig introdusert noe så uhørt som en SUV gjennom modellen Purosangue, en mer høyreist Ferrari med fire seter. Slik ser den bilen ut:

Men det stopper ikke der.

De har også på gang en elbil som etter ryktene skal lanseres neste år, og da er det greit å ha noen bitcoin på kontoen. For denne skal visstnok runde 5 millioner kroner, så den er i en helt annen klasse enn for eksempel Porsche Taycan som koster rundt millionen.

Ferrari har i tillegg lange ventelister på enkelte modeller, og interessen blir neppe mindre nå som man også kan betale med kryptovaluta.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Ferrari