BMW var som kjent tidlig på den elektriske ballen med i3-modellen som kom allerede i 2013, og dermed har de utviklet elbiler i over et tiår nå.
Dagens portefølje består av biler som iX, iX1, iX3, i4, i5 og flaggskipet i7, men det er også på vei en helt ny generasjon, eller for å si det på BMW-språket ‒ en Neue Klasse.
Det tyske merket har allerede gitt flere smakebiter rundt hva vi kan forvente oss når startskuddet går til neste år, og den foreløpig siste kom i mars ‒ en BMW Vision Neue Klasse X.
Dette er en SUV, eller SAV som de selv sier, og blant høydepunktene er 30 prosent raskere lading og 30 prosent mer rekkevidde gjennom 6. generasjon BMW eDrive og et 800-voltsystem. Det lover jo særdeles bra.
Og for å være best mulig forberedt på den nye klassen av elbiler annonserer nå BMW fem nye monteringssteder for 6. generasjons høyspentbatterier.
Her er mantraet noe slik som «tenkt globalt, utfør det lokalt», noe som selvsagt er en mer bærekraftig tilnærming til selve produksjonen av elbilene.
‒ Vi setter opp fem anlegg på tre kontinenter for å produsere våre 6. generasjons høyspentbatterier, sier Milan Nedeljkovic, styremedlem for produksjon i BMW.
Det betyr altså at BMW-gruppen utvider nettverket for neste generasjon batteriproduksjon betraktelig.
‒ Nær sammenheng mellom batteriproduksjon og kjøretøyproduksjon er en del av vår strategi, forklarer Markus Fallböhmer, Senior Vice President for batteriproduksjon hos BMW.
Det har selvsagt skjedd enorm utvikling siden BMW rullet ut de første i3-bilene i 2013, og Neue Klasse blir de første elbilene med de helt nye sylindriske cellene. Det er flere viktige fordeler med en slik løsning, for her er det forbedringer av både energitetthet, ladetider og rekkevidde.
Å produsere lokalt sparer transport og dermed CO2 og gjør i tillegg BMW mindre utsatt for uforutsette hendelser slik koronapandemien som stengte ned verden, og de nye anleggene befinner seg i Irlbach-Strasskirchen (Nedre Bayern), Debrecen (Ungarn), Woodruff (nær Plant Spartanburg i USA), Shenyang (Kina) og San Luis Potosí i Mexico.
Arbeidet med å sette opp de nye fabrikkene har startet på alle de fem plassene, så BMW-gruppen er godt i rute til utrullingen av neste generasjon elbiler.
For tiden lages det prototype-batterier til den nye klassen i Cell Manufacturing Competence Center (CMCC) i Parsdorf rett utenfor München, som ble satt opp for å komplementere Battery Cell Competence Center (BCCC) nord i byen hvor det foregår utvikling.
Totalt vil de nye anleggene ta BMW-gruppens batteri-nettverk opp til 10 fabrikker:
Les også: