BMW var som kjent tidlig på den elektriske ballen med i3-modellen som kom allerede i 2013, og dermed har de utviklet elbiler i over et tiår nå.
Dagens portefølje består av biler som iX, iX1, iX3, i4, i5 og flaggskipet i7, men det er også på vei en helt ny generasjon, eller for å si det på BMW-språket ‒ en Neue Klasse.
Og for å være best mulig forberedt på den nye klassen av elbiler annonserer nå BMW fem nye monteringssteder for 6. generasjons høyspentbatterier.
Her er mantraet noe slik som «tenkt globalt, utfør det lokalt», noe som selvsagt er en mer bærekraftig tilnærming til selve produksjonen av elbilene.
‒ Vi setter opp fem anlegg på tre kontinenter for å produsere våre 6. generasjons høyspentbatterier, sier Milan Nedeljkovic, styremedlem for produksjon i BMW.
Det betyr altså at BMW-gruppen utvider nettverket for neste generasjon batteriproduksjon betraktelig.
Arbeidet med å sette opp de nye fabrikkene har startet på alle de fem plassene, så BMW-gruppen er godt i rute til utrullingen av neste generasjon elbiler.
For tiden lages det prototype-batterier til den nye klassen i Cell Manufacturing Competence Center (CMCC) i Parsdorf rett utenfor München, som ble satt opp for å komplementere Battery Cell Competence Center (BCCC) nord i byen hvor det foregår utvikling.
Les også:
- Giganter skal nå teste hydrogen-lastbiler
- Enda mer selvkjørende BMW
- Ferrari baner vei for krypto-betaling