Det er en elektrisk stemning i PSA-gruppen, og nå knaller de til med en helt ny plattform som skal spytte ut litt større elbiler med rekkevidder helt opp til 650 kilometer.
Mange av bilprodusentene ligger med knekt rygg på grunn av korona-pandemien, men det finnes også unntak. Verdens største bilprodusent, Volkswagen-gruppen, ligger fortsatt an til et driftsoverskudd for 2020, og den store franske PSA-gruppen har også kommet seg gjennom krisen på en brukbar måte.
Det kan de delvis takke de mange nye elektrifiserte bilene for, noe som blant annet kommer til syne hos merket DS. Der var hver tredje bil som ble solgt det første halvåret i 2020 elektrifisert, og PSA satser nå videre med sin offensive el-strategi.
-->
Innen 2025 skal samtlige bilmodeller i gruppen også komme med elektrifiserte drivlinjer, og halvparten skal være elektrifisert allerede til neste år.
Dette inkluderer også en drøss med elbiler, og i løpet av 2020 skal de ha 13 slike modeller på markedet.
Personbilene Peugeot e-208, Peugeot e-2008, DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e, Opel Mokka-e og Citroën ë-C4.
Varebilene Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert og Opel Vivaro-e, samt flerbruksbilene Citroën ë-Spacetourer, Peugeot e-Traveler, Opel Zafira Life-e.
I tillegg har de den knøttlille Citroën Ami som allerede er lansert i 13 markeder.
Her er en av de aller siste som er lansert, den kompakte Citroën ë-C4 med rekkevidde på 350 km.
Denne bølgen av elbiler har vært mulig på grunn av eCMP-plattformen, som per i dag åpner for batteripakker på enten 50 eller 75 kWt og rekkevidder opp mot det ë-C4 byr på.
Men for å møte den nye tiden bygger de nå en helt ny plattform for biler i C- og D-segmentet, og med den heves også ytelsene og rekkeviddene.
Den nye eVMP-plattformen blir en slags moderne storesøster av eCMP, og åpner for batteripakker på mellom 60- og 100 kWh under gulvet. Dette klarer de blant annet på grunn av en ny arkitektur som gjør at PSA kan dytte opp til 50 kWh per meter mellom akslingene, og dermed åpner det seg for elbiler med rekkevidder mellom 400- og 650 km avhengig av karosseri og biltype.
PSA har også tatt høyde for ladbare hybrider på denne plattformen, så det er bare å gjøre seg klar for den andre elektrifiserte bølgen fra den franske gruppen.
Og mest sannsynlig betyr også dette en rekke nye elbiler både fra Italia og USA.
PSA er nemlig i ferd med å slå seg sammen med Fiat Chrysler Automobiles (FCA), og det nye konsernet skal hete Stellantis. Det betyr at merker som Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Ram også blir en del av storfamilien, og som kjent deler man jo på det meste i familier.
PSA sier at den nye eVMP som skal produsere biler fra 2023 vil redusere kostnadene til utvikling og produksjon, og gjør også at gruppen selv skal lage de elektriske komponentene som trengs i ladbare biler.
Det er ventet at den aller første modellen som er signert eVMP blir en noe kompakt SUV, og det er jo ganske logisk å gå for et av de heteste segmentene allerede fra start av.
Et merke som faktisk har en slik SUV på gang er Alfa Romeo, som desperat trenger en storselger som også tar ned utslippene. De skal komme med en heleelektrisk «B-SUV» i 2022, og ser den litt ut som den kommende ladbare hybriden Alfa Romeo Tonale er det bare å glede seg.
For er det en ting Alfa kan er det design, og med litt elektrisk hjelp fra PSA kan det sagnomsuste italienske merket kanskje nå gamle høyder?
Slik ser Alfas aller første ladbare bil ut, hybriden Tonale:
Les også: