PSA med en bølge av helelektriske varebiler

I løpet av året blir det meste av varebiler fra Peugeot, Citroën og Opel tilgjengelig med elektriske drivverk.


På et blunk har den elektriske konkurransen i varebilmarkedet blitt ganske så tøff. En oversikt hos Yrkesbil viser at merkene Nissan, Maxus, Renault, Peugeot, Toyota, Citroën, Mercedes, BYD, Volkswagen, Opel, Man, Goupil og Iveco har solgt elektriske varebiler i 2020, og dermed var det totalt 13 merker som jaktet på kundene.

PSA-gruppen akter å knipe enda flere andeler i dette markedet, og har nå klar Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy og Opel Vivaro-e som skal sette ytterligere fart på salget. Disse tre ble nylig kåret til International Van Of The Year (IVOTY) for 2021 av 25 journalister fra 25 land ‒ den mest prestigefylte prisen for varebiler.

-->
Men PSA har mer på lager.

I klassen under finner vi Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo, og disse skal også kles i en elektrisk drakt. De tre ble for øvrig tildelt IVOTY-prisen for 2019.

Den nær identiske elektriske trioen har fått navnene Peugeot e-Partner, Citroën ë-Berlingo og Opel Combo-e, og blir også tilgjengelig som personbiler (e-Partner heter da e-Rifter).

Hva vi kan forvente av disse tre får vi nå vite litt mer om, for nå avslører Citroën litt mer rundt ë-Berlingo. Dette er en varebil som kommer både som medium (4,4 meter lang) og XL (4,75 meter), og høyden er på 1,84 meter.

Varebilen får et batteri på 50 kWh, og det foreløpige WLTP-tallet sier at rekkevidden blir på 275 kilometer. I og med at den blir satt sammen på den populære e-CMP-plattformen får den også det samme drivverket som en rekke andre modeller fra PSA, nemlig elmotoren med 136 hk og 260 Nm.

Toppfarten er satt til 130 km/t, og batteriet kan hurtiglades med 100 kW som gjør at 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter. Det bør yrkesfolkene sette pris på.

Citroën tenker også fleksibilitet, og et eksempel er at det er mulig å legge ned passasjersetet. Da blir det mulig å frakte objekter på henholdsvis 3,09 meter i M-versjonen, og hele 3,44 meter i den lengste utgaven av ë-Berlingo.

‒ Som i fossilversjonen kan du frakte to europaller etter hverandre. Med en nyttelast på inntil 800 kilo og hengervekt på 750 kilo, er vi helt sikre på at nye ë-Berlingo fyller behovet mange profesjonelle varebilbrukere har for å tilpasse seg utslippsfri mobilitet, opplyser Roy Erik Johnsen, merkesjef PSA varebil hos Bertel O. Steen.

Det er ikke bare drivverket Citroën har løftet fra de vanlige elbilene, men ë-Berlingo og de to søstermodellene fra Opel og Peugeot arver også en rekke utstyr takket være e-CMP-plattformen.

Varebilen kan skilte med ting som head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems, samt at det er støtte for både Apple CarPlay og Android Auto.

Det er også mulig å oppgradere parkeringssensorene foran og bak med et ryggekamera med 180-graders synsvinkel, noe som kan være smart når man rygger med en kassebil.

Citroën ë-Berlingo og tvillingene fra Opel og Peugeot er ventet til forhandlerne litt etter sommeren, og kampen om varebilkundene vil da hardne ytterligere til.

Her er bilder av Citroën ë-Berlingo:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter