Prisene for Xpeng G9 er klare

Med et batteri på nærmere 100 kWh, ladefart opp mot 300 kW og en lengde på nærmere 5 meter, kan Xpeng G9 bli en lei rival i det norske elbilmarkedet. Og nå har salget åpnet.


Det går unna med Xpengs nyeste elbil, G9. Dette er altså en ganske stor SUV som måler 4,89 meter i lengden, er 1,94 meter bred og 1,67 meter høy, og byr på et gavmildt bagasjerom på 660 liter. Legges seteryggene ned bak åpner det seg 1.576 liter, og i tillegg er det en frunk foran som rommer 71 liter.

Elbilen som skal følge i hjulsporene til tre andre Xpeng-modeller, G3i, P5 og P7, hadde premiere over i Kina så sent som i september, og ble på samme tid sendt over til Norge.

-->
Den nådde fram i tide til Oslo Motor Show, så mange tusen nordmenn fikk mulighet til å sjekke ut det nye flaggskipet kort etter verdenspremieren. Og bilen har fortsatt hastverk.

Bokstavelig har den dårlig tid både når det skal sprintes og når det store batteriet på 98 kWh skal lades, for elmotoren som byr på 551 hk og 717 Nm sender den opp til 100 km/t på 3,9 sekunder mens 300 kW ladeeffekt bør kunne fylle batteriet ganske så raskt.

Xpeng Norge har også litt hastverk, for de har bestemt seg for å åpne opp for salg av G9 allerede nå. Men kundebilene må de vente litt på, for de er ikke ventet å være her før til høsten.

Med et salg som nå er åpnet er også prisene klare, og den blir ikke spesielt dyr ‒ spesielt med tanke på hvor mye bil man får. Faktisk er prisen presset så langt ned at den så vidt treffes av den nye momsen som skal innføres 1. januar, noe som gjør at nye elbiler til neste år blir rammet av en moms på beløpet over 500.000 kroner.

‒ Etter flere uker med stor interesse og etterspørsel fra ivrige elbilkunder, er det gledelig å meddele at salgsstarten av Xpeng G9 er fremskyndet og starter i dag (19 desember), sier Claes Persson, administrerende direktør i Xpeng Motors Norge.

‒ Xpeng setter en helt ny standard i det norske elbilmarkedet, og G9 vil blant annet imponere når det kommer til ladehastighet samtidig som høydepunktene står i kø. Dette er en bil vi har stor tro på, og basert på interessen fra norske elbilkunder, ser vi virkelig fram til å komme i gang med salget.

For å feire skikkelig byr de også på en liten julegave for de som bestiller bilen før nyttår.

‒ Xpeng G9 er innredet som en underholdningskupé som kan gjøres om til soverom om natten, og de som blir G9-kunder i 2022 får med den nye selvoppblåsbare madrassen (Sleeping Kit) til en verdi av 8.900 kroner inkludert, sier Persson.

‒ Den kan benyttes til overnatting for to personer når baksetet er lagt ned og forsetene skjøvet fram, legger han til.

Så hva er prisen?

Xpeng G9 lanseres i to versjoner her i Norge med Xpeng RWD Long Range med tohjulsdrift som innstegsversjon. Denne utgaven starter på 568.220 kroner, og får dermed moms av beløpet på 68.220 kroner. Ja, vi er selvsagt serviceinnstilte og har regnet hva det utgjør, og 25 prosent av dette er 17.055 kroner.

Det er også varslet en ny vektskatt på 12,50 kroner for alle nye biler som regnes fra vekten over 500 kilo, og G9 veier 2.230 kilo. Dermed blir det avgift på 1.730 kilo, og dette utgjør 21.625 kroner.

Total pris med de nye avgiftene innbakt blir dermed 606.900 kroner, så dermed går den fra en ganske rimelige premiumbil til ikke en fullt så billig en. Skyld på regjeringen!

Den andre varianten heter heter G9 AWD Performance og har dermed firehjulsdrift, og denne er priset til 624.220 kroner. Med nye avgifter og en vekt på 2.360 kilo (begge vektene inkludert hengerfeste) vil prisen bli på 678.525 kroner.

Topputgaven kommer med 21-tommers felger og den med tohjulsdrift med 19-tommere, mens utstyr som innfellbart hengerfeste med hengervekt på 1.500 kilo, tokammer luftfjæringsunderstell for optimal kjørekomfort (kun på AWD Performance), omfattende sikkerhetsutstyr, avanserte førerassistansesystemer, rammeløse dører med soft-close-teknikk, varme i alle seter og ventilerte forseter, faktisk befinner seg på standardlisten.

Det gjør også ting som oppvarmet frontrute, oppvarmet ratt og parkeringsassistent med 360-graders visning. Det er dog en pakke som er på ekstrautstyrtlisten.

Den heter «Premium Cockpit kit» og har en pris på 39.990 kroner, og denne inkluderer ting som Nappa skinnseter med massasje for fire sitteplasser, lengdejusterbare sitteputer i både fører- og baksetene, en lydpakke som produserer hele 1.940 watt og har 18 høyttalere fra Dynaudio.

Lyd ja. Det er også to førerspesifikke høyttalere for navigasjonssending og telefonsamtale som toppes av en utvendig høyttaler plassert under frontstøtfangeren (inkludert høyttaler for AVAS).

Totaleffekt for alle høyttalerne i bilen er 2.150 watt, kan Xpeng Norge forklare.

Standard utvendig farge er Artic White, men det er også mulig å få bilen i Graphite Grey, Midnight Black, Silver Frost eller Kaitoke Green Matte mot et pristillegg.

Bilen er så ny at den fortsatt ikke er typegodkjent, og dermed er de eksakte spesifikasjonene ikke klare. Dette inkluderer rekkevidde, men Xpeng har tidligere antydet at denne er på 570 kilometer. Så tiden får vise hva den faktisk blir.

Her er bilder av det nye flaggskipet til Xpeng, inkludert en oversikt over noen av spesifikasjonene til bilen.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter