Støvet har knapt lagt seg etter at Mercedes slapp prisene på kommende CLA, en bil som kan skryte av rekkevidder helt opp mot 780 kilometer, før BMW kliner til med en som også passerer 800 kilometer WLTP-rekkevidde.
For nå nærmer endelig et comeback av Neue Klasse, og den nye generasjonen pusher ikke bare grensene – den setter dem.
Her er det nemlig en SUV som har en oppgitt rekkevidde helt opp til 805 kilometer, og når ladekabelen må ut går det unna i opp mot 400 kW takket være 800V-teknologi.
– Kjennere av BMW husker Neue Klasse fra 60- og 70-tallet, hvor en rekke nye modeller tok selskapet til nye høyder og etablerte BMW som et premium-merke, sier Sindre Sandberg, administrerende direktør i BMW Group Norge.
– Når Neue Klasse nå lanseres på nytt, er det som den nye målestokken for ren elektrisk kjøreglede. Lanseringen av helt ny BMW iX3 markerer en milepæl for BMW i Norge som vil stå seg som den viktigste lanseringen vi har gjort i nyere tid, om ikke noensinne.
Tyskerne har altså på gang en «ny klasse» som skal sende elbilene opp til et nytt nivå, og det handler om langt mer enn bare rekkevidde og ladeeffekt.
Her er det en helt ny redefinert IT- og software-arkitektur, fire superhjerner, og en ny generasjon med høytytende elektriske drivlinjer, anført av 6. generasjon BMW eDrive-teknologi.
Helt sikkert ikke tilfeldig er det altså iX3 som baner vei for Neue Klasse, en SUV på 4,78 meter, og det kommer et ras etter denne. BMW melder 40 modeller og modelloppdateringer innen 2027.
Når det gjelder BMW iX3 blir den første versjonen 50 xDrive, og denne skal selvsagt få følge av andre varianter, inkludert en innstegsmodell.
Den aller første har to motorer, altså firehjulsdrift, med samlet effekt på 345 kW/469 hk og et dreiemoment på 645 Nm, klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder og har en toppfart på 210 km/t.
Slik ser den kommende elbilen ut:

Batteriet har en netto kapasitet på 108,7 kWh, mens det er et forventet kombinert strømforbruk på 17,9-15,1 kWh/100 km, og dette gir ifølge BMW selv en rekkevidde fra 678-805 km etter WLTP-normen (preliminære verdier).
Når det gjelder 400 kW ladingen åpner dette for 10-80 prosent på 21 minutter, mens 10 minutter ved lynladeren kan gi så mye som 372 kilometer ny rekkevidde.
Som vanlig er standard 11 kW hjemmelading, men her er det også mulig å en 22 kW-ombordlader som blir tilgjengelig fra mars 2026.
Her er det også en kul ting. Ladeluken får nemlig hjelp av kunstig intelligens, og registrerer når føreren ønsker å lade og åpner eller lukker seg automatisk. Og ja, det er toveis ladefunksjoner, Vehicle-to-Load (V2L), tilgjengelig.
De fire «superhjerner» har sine egne oppgaver, håndtere kjøredynamikk, automatisert kjøring, infotainment og komfortfunksjoner, og her er det mer enn 20 ganger så mye prosessorkraft som dagens modell.

Dette åpner også for noe kalt Soft Stop, og dette gjennom superhjernen kalt Heart of Joy som styrer drivlinje, bremser, energigjenvinning og styring. Denne skal behandle informasjon opptil 10 ganger raskere enn tradisjonelle systemer, og skal utnytte potensialet for elektrisk kjøreglede gjennom øyeblikkelig kraftlevering, smidig kraftoverføring, maksimal stabilitet og effektivitet
I tillegg til det under skallet blir også iX3 den første med BMWs nye designspråk, som skal være en moderne tolkning av BMWs klassiske og tidløse design-DNA.
Nye iX3 er 4,78 meter lang, 1,90 meter bred og 1,64 meter høy, mens akselavstanden er på 2,90 meter. Det åpner for et bagasjerom på 520 liter som kan utvides til 1.750 liter, og foran er det en frunk på 58 liter Og ja, elbilen åpner for en hengervekt på 2.000 kilo.

I tillegg til fem sitteplasser og mye bagasjeplass har BMW satt inn et «flytende» instrumentpanelet, og det er mulig å velge mellom tre temaer – Essential, Contemporary, M Sport og BMW Individual.
Nytt er også betjeningssystemet BMW Panoramic iDrive, basert på det nyutviklede BMW Operating System X, og nye BMW iX3 blir også her den første. BMW forklarer at med en nøye avstemt balanse mellom digitale funksjoner og fysiske betjeningselementer, løfter BMW Panoramic iDrive den intuitive betjeningen, i tråd med BMWs velkjente prinsipp «hendene på rattet, øynene på veien», til et nytt nivå.
Tyskerne har også puttet inn noen fysiske knapper og brytere, blant annet for vindusviskere, blinklys, speiljustering, volum, girvelger, parkeringsbrems, nødblink, bakrutevarmer og defrost. Andre funksjoner er optimalisert for betjening via berøringsskjerm, stemmestyring eller det nye multifunksjonsrattet, forklarer merket.
Man kan nesten ikke bane vei for en ny klasse uten muligheten for en BMW Panoramic Vision, og denne viser informasjon over hele frontrutens bredde. Det er også en mulighet for et BMW 3D Head-Up Display som også viser integrert navigasjon og funksjoner for automatisert kjøring.
Videre kan BMW forteller at den 17,9-tommers store skjermen har en oppdatert meny, men understreker at det nye multifunksjonsrattet fortsatt er bilens fysiske kontrollpunkt. For ja, det er tross alt en BMW.
– BMW iX3 50 xDrive byr med egenskaper som er svært aktuelle for norske bilkjøpere; fullverdig firehjulsdrift, rekordlang rekkevidde og lynrask lading, sier Sandberg.
– Den svarer på alt og føyer seg dessuten elegant inn i en allerede attraktiv elektrisk modellportefølje som har begeistret norske kunder i en årrekke.
“Fully Charged M-sport edition” forventes å bli den mest solgte varianten.Prisene er oppgitt levert Oslo, basert på 2025-avgifter, med forbehold om endringer.
Helt nye iX3 xDrive50 starter altså fra 679.900 kroner, det er åpnet for bestillinger og markedslansering er forventet til våren, og den splitter nye elbilen markerer altså starten på en helt ny generasjon elbiler fra BMW.
Les også: