På flyplassene i Bergen og Stavanger foregår det et prosjekt med historiske dimensjoner. For disse er nemlig to sentrale brikker i det som er intet mindre enn en internasjonal testarena for morgendagens flyreiser, de som gjøres med batterielektriske fly. Ja, elfly.
Norge har som kjent vist vei både på land med elbiler og til sjøs med el-skip, og nå er det på tide at den elsatsingen tar skikkelig av.
Norge skal altså vise vei også når det kommer til elfly, og Avinor trekker i trådene i et stort prosjekt som involverer Stavanger og Bergen. Med på laget er aktører som Beta Technologies som leverer elflyet Alia, og Bristow Norge som skal operere testruten.
Etter mange måneder med intens jobbing har prosjektet endelig fått skikkelig luft under vingene, for den aller første flyvningen mellom Stavanger og Bergen er gjennomført.

Målet er at Avinor og de andre høster erfaring og kunnskap, og dermed legger grunnlaget for bruk av elfly i framtidige kommersielle ruter.
Nå er dette så nytt at testruten ikke inkluderer passasjerer, men skal simulere fraktflyvninger.
Så hvordan gikk den første turen?
Vel, flyet tok av fra Stavanger lufthavn klokken 11, og 55 minutter senere landet det i Bergen. Og her var det ingen grunn til rekkeviddeangst.
Flyet Alia har en maksimal rekkevidde på 400 kilometer, og ruten mellom Stavanger og Bergen er på 160 kilometer.
Flyet har for øvrig en motor og er designet for operasjoner med en pilot, og har en total lastekapasitet på 562 kilo. Det tilsvarer fem passasjerer, og marsjfarten ligger mellom 115 og 145 knop, noe som er mellom 210 til 270 km/t. Denne hastigheten tilsvarer et småfly, opplyser Avinor.
– Ruten mellom Stavanger og Bergen er en av de mest brukte i dagens tradisjonelle flyoperasjoner, sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.
– Denne ruten utgjør en nøkkelkomponent i denne testarenaen, og det å simulere et fraktoppdrag her er et viktig og symbolsk første steg. Dette markerer starten på flere måneder med innsamling av kritiske data som vil spille en sentral rolle i å forme fremtidens flyoperasjoner.
– Vi er svært glade for at flyvningene mellom Stavanger og Bergen nå har startet opp, sier Shawn Hall, kommersiell direktør i Beta Technologies som altså står bak elflyet.
– Denne fasen er avgjørende for å samle inn verdifulle data som trengs for å forstå hvordan elektriske fly kan operere effektivt i dette unike landskapet. Det er spennende at dette partnerskapet, og vårt fly kan spille en nøkkelrolle i å forme framtiden for regional luftmobilitet.
Prosjektet styres altså av Avinor, som også har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge.
– Vi er veldig fornøyde med at testflygningene mellom Stavanger og Bergen nå er i gang for fullt, sier Karianne Helland Strand, konserndirektør for bærekraft og infrastruktur i Avinor.
– Det er en viktig milepæl for Norge som internasjonal testarena, og vil gi oss nyttig innsikt i operative forhold både på bakken og i lufta.

Å rulle ut elbiler på landeveien er en ting, men å teste elfly er noe helt annet.
– Vi lærer hver dag hvordan vi kan støtte innovasjon og bedre forstå og regulere ny teknologi, sier Jan Petter Steinland, direktør for Strategisk Analyse og Transformasjon i Luftfartstilsynet.
– Testarenaen tar betydelige skritt, og vi i Luftfartstilsynet verdsetter den profesjonelle og sikre gjennomføringen fra partene som har bidratt til å gjøre den første flyvningen mulig.
Testflygningen skal forgå i tre faser. Første fase startet med en testflyvning i Stavanger 8. august, og denne besto av visuelle flygninger slik at aktørene ble kjent med flyet, inkludert piloter og personell på bakken og i tårnet.

Neste fase er nå i gang, og handler ifølge Avinor om «operativ modning og flygning av hele ruta mellom Stavanger og Bergen», mens flyet i tredje fase skal operere på instrumenter.
Formålet med den norske testarenaen er å skape og dele kunnskap og læring, samt skaffe operativ erfaring ved å teste i reelle operasjonelle miljøer.
Eller sagt på en annen måte; bane vei for kommersielle ruter gjennomført med elfly.
Les også: