Tester Hans Vidar gleder seg til en skikkelig test a Smart #5, for denne var moro.
(Fotos: Nybiltester)
Smart hiver seg inn i familiebilkampen med Smart #5
Med 800V batteriteknologi, lynrask lading, WLTP på 540 kilometer, AWD, god innvendig plass og Brabus fra 499.900 kroner er det liten tvil om at Smart #5, som er søsken med Zeekr 7X, er et skikkelig familiebil-kupp.
Smart klinker til med noen priser som vi på ingen måte er vant med fra den kanten. Smart #5 er også teknologisk overlegen både #1 og #3 som er på markedet fra før, så disse har også fått helt nye priser.
Smart #5 kan du få i utstyrsnivå Pulse fra 469.900 kroner, og topputstyrte Brabus fra 499.900 kroner – begge har AWD, samme 100 kWh store batteri med 540 kilometer WLTP-rekkevidde og lading fra 10 til 80 prosent på 18 minutter om du finner en lader som er kjapp nok. V2L har du også her.
-->
Helt nye priser også på Smart #1 og Smart #3:
Smart #1 Pulse – nå fra 349.900 kroner
Smart #1 Brabus – nå fra 379.900 kroner – en meget god konkurrent til Volvo EX30 for eksempel, og langt mer anvendelig.
Smart #3 Pulse – nå fra 359.900 kroner
Smart #3 Brabus – nå fra 389.900 kroner
Smart #5 Brabus har 475 kW/646 hk/710 Nm, og om du aldri før har forsøkt deg på slike krefter i en elbil så kan jeg fortelle at det er ganske vilt i en romslig familiebil som veier 2.378 kilo. Du kan ferdes fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder!
Både Brabus og Pulse har AWD, noe som gjør dem ekstra aktuelle for AWD-landet Norge.
Dersom du går for utstyrsnivå Pulse går du glipp av en del utstyr som LED-Matrix lys, Brabus kjøremodus, du har en ladeplate og ikke to ladeplater, Sennheiser lydsystem med 20 høyttalere, ventilasjon i forsetene og varme i baksetene bare for å nevne noe.
Du får også 432 kW/588 hk/643 Nm og det tar 4,9 sekunder å komme seg fra 0-100 km/t.
Alt er mer avdempet i Pulse designet i forhold til Brabus-designet.
Røde setebelter, Rød Brabus-B i nakkestøttene, røde sømmer og røde pyntelister i interiøret til Brabusutgaven av Smart #5. Her er det også ventilasjon i forsetene.
Selv om Pulse har noe mindre utstyr, og noe mindre krefter, så tror jeg nok at en del som ikke er så gira på røde sømmer og delskinn/Alcantara seter eller et vilt stereoanlegg kanskje går for den mer fornuftige Pulse likevel.
Det er ihvertfall drøyt mye elbil for pengene fra 469.900 kroner, og den er mer enn frisk nok for de fleste.
Jeg hadde utvilsomt gått for Brabus, og faktisk ikke på grunn av de ekstra kreftene den har, men på grunn av ventilerte forseter, Head-up Display og Sennheiser lydanlegget. Ja, jeg innrømmer det, jeg er veldig glad i utstyr i bil.
Som du kanskje kan se på bildet over her er det et gedigent glasstak, men dette har heldigvis en skjerm som kan trekkes for, noe du kan se i videoklippet. Der kan du også se at jeg får fin plass i baksetet selv om jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang.
Her er bagasjerommet med gulvet i nedre posisjon, bredden der nede er på 98 centimeter og høyden opp til bagasjeromsskjuleren blir 56 centimeter, med gulvet i øvre posisjon blir smaleste bredde 103 centimeter, og bredeste bredde der du ser nettet var 121 centimeter, dybden er 91,5 centimeter på det dypeste på midten, og 89 centimeter dybde ute ved kanten. Med gulvet oppe var det 45 centimeter opp til seteryggens topp, og 74 centimeter opp til taket.
Testbilens nyttelast er på 427 kilo, noe som betyr at man har 502 kilo til folk og bagasje i denne bilen.
Frunken ser du på videoen, og den er på 47 liter.
Man kan bestille hengerfeste til Brabus #5 for omlag 17.000 kroner, og det er da av den helelektriske sorten. Du kan trekke med deg inntil 1.600 kilo.
Vi var to i bilen, og rakk å kjøre til grensa mot Halden kommune før vi måtte snu, bytte sjåfør og dra tilbake til Rudskogen Motorsportsenter.
Smart #5 ligger meget godt på veien, noe de som har kjørt Zeekr 7X skjønner, for Geely legger mye jobb i plattformene som bilene deres er laget på.
Selv om Smart #5 er svært sportslig og frisk evner den også å levere meget god komfort når du er på familietur, så kan du svinge innom Rudskogen med den og kose deg med banekjøring med samme bilen.
Jeg stusset noe på at passasjeren kunne se film og spille spill mens bilen kjørte, for skjermen var på ingen måte skjult for sjåføren.
Jeg fant heller ikke fester for sikkerhetsnett for bagasjen bakom forsetene, noe du kan se i videoklippet.
Ellers var det lite å stusse på annet enn at man kan få en Smart #5 Brabus fra 499.900 kroner, for det oppleves unektelig som et kupp.
Litt lyd ble testet, og den var god, og litt stilig med senterhøyttaleren som hevet seg opp fra dashbordet.
Smart #5 er veldig langt unna de små bilene Smart ble kjent for, dette er en romslig familiebil med 4,695 meter lengde, 1,705 meter høyde og med sidespeil snakker vi 2,169 meter bredde.
Det er foreløpig bare seks forhandlere som selger Smart i Norge, men med de heftige prisene som ble klare i august kan man ikke utelukke at flere forhandlere «melder seg på» etterhvert. Du finner forhandler i Lørenskog, Lier, Sarpsborg, Rogaland, Åsane og Trondheim.
Salget av Smart #5 har startet og vi gleder oss til å få en skikkelig test av Smart #5 Brabus – for denne timen med bilen gikk så alt for fort!
han
Les også: