Prisene for Toyota bZ4X er klare

Utgaven med forhjulsdrift kryper akkurat under 400.000 kroner, og den norske lanseringen tar plass i sommer.


Kommende Toyota bZ4X skal brøyte vei for elbilene fra T-merket, og de andre merkene bør frykte denne.

For Toyota er det eneste merket uten elbiler som faktisk klarer å ta opp konkurransen mot de aller mest populære modellene her i Norge, og Toyota Rav4 var den eneste ikke-elbilen på topp-20-listen over de mest registrerte nybilene i januar.

-->
Det sier litt om potensialet en ren elbil fra Toyota bør inneha, og en slik er altså bZ4X.

Sammen med Subaru har Toyota laget en ny plattform som skal stå bak nye elbiler, og i tillegg til bZ4X kommer også Subaru med sin elbil-versjon kalt Solterra. Også Lexus har på gang en elbil fra denne plattformen, en elbil kalt RZ.

Men først ut blir Toyotas bZ4X, som blir tilgjengelig både med tohjuls- og firehjulsdrift.

Dette er altså en helelektrisk SUV i det populære C-segmentet, og fysisk er bZ4X 4,69 meter lang, 1,86 meter bred og 1,65 meter høy, mens akselavstanden lyder på 2,85 meter.

Benplassen har en avstand på 1 meter mellom hoftepunktene foran og bak, mens bagasjerommet er på 452 liter med baksetene i bruk.

Batteriet er på 71,4 kWh, og Toyota regner med at WLTP-rekkevidden skal lande en plass rett over 450 kilometer for FWD-versjonen og over 410 kilometer for AWD-utgaven. De eksakte forbrukstallene er fortsatt ikke klare.

bZ4X er også utstyrt med varmepumpe, og kan lades med en effekt på 150 kW. I så fall tar det rundt 30 minutter å fylle batteriet opp til 80 prosent, og fra 4. kvartal blir også en ombordlader på 11 kW tilgjengelig for hjemmeladingen.

Når det gjelder drivverket blir bZ4X altså tilgjengelig med drift på enten forhjulene eller alle fire hjulene.

De med kun en elmotor har 204 hestekrefter og et dreiemoment på 265 Nm, og klarer 0-100 km/t på 7,5 sekunder og har en toppfart på 160 km/t.

Dobles antall motorer kan bZ4X skilte med 217,5 hk og 336 Nm, og dette senker sprinttiden ned til 6,9 sekunder. Toppfarten er dog den sammen, 160 km/t.

En fordel med å lage biler sammen med Subaru er at man kan utnytte ekserptisen rundt AWD, og bZ4X kan da også skilte med moduser som passer for kjøring i dyp snø og utfordrende terrengkjøring.

Elbilen kommer også på et litt senere tidspunkt med «steer-by-wire»-teknologi med One Motion Grip. Dette betyr at det ikke er en mekanisk forbindelse mellom rattet og forhjulene, og systemet sørger for å justere hjulvinkelen nøyaktig etter førerens intensjon.

Denne løsning er kompakt og mindre plasskrevende som åpner for bedre benplass, sitteposisjon og gjør ifølge Toyota det enklere å komme seg ut og inn av bilen.

Videre forklarer de at det tradisjonelle rattet blir erstattet av One Motion Grip-kontroll, som gjør det enklere og smidigere å styre uten at man trenger å skifte grep på rattet eller ha hendene i kors. Fullt hjulutslag kommer med en dreining på bare 150 grader.

Ettersom systemet er uten fysiske forbindelser kan man viske vekk uønskede vibrasjoner fra hjulene, men føreren får likefullt verdifulle tilbakemeldinger.

Elbilen er selvsagt utstyrt med den nyeste teknologien Toyota har tilgjengelig, inkludert 3. generasjon av Toyota Safety Sense.

Dette inkluderer oppgradert kamera og radar med enda bedre rekkevidden, og systemet inkluderer disse assistentene:

  • Kollisjonsvern-systemet kan gjenkjenne møtende kjøretøy og motorsykler.
  • Svingassistanse i kryss kan identifisere trafikk i to kjørefelt ved siden av hverandre, i stedet for bare ett, og dessuten oppdage trafikk fra siden i kryss.
  • Rattassistanse gir lett bremsing for å bidra til å holde bilen i sitt kjørefelt når føreren må foreta en unnamanøver for å unngå hindre som en fotgjenger, syklist eller parkert bil.
  • Kryssende trafikk foran varsler om kjøretøy som nærmer seg fra begge sider I et kryss og den nye funksjonen, sikker avstigning, kan hjelpe til med å forhindre kollisjon mellom en åpnet dør eller passasjerer som går ut av bilen når en bil eller sykkel nærmer seg bakfra.

I tillegg er bZ4X utstyrt med en parkerings-assistent som benytter 4 kameraer og 12 ultralydsensorer, og det er også mulig å fjernstyre-parkere bilen.

Som flere andre merker allerede har gjort, introduserer Toyota nå en ny tilnærming til bilkjøpet.

De har nemlig klar en ny leasingkontrakt hvor det meste er bakt inn, inkludert selve bilen, vedlikehold, ladeboks og tilgang til tilknyttede tjenester som også åpner for tilgang til ladenettverket.

Men det er selvsagt også mulig å kjøpe bilen på vanlig måte.

Toyota Norge har presset prisen under 400.000 kroner, men det med minst mulig margin. Startprisen for FWD lyder på 399.900 kroner, og da kommer frakt og levering på toppen.

AWD-versjonen har en utgangspris på 427.000 kroner, og kundene trenger ikke å vente altfor lenge.

Toyota Norge har allerede åpnet for reservasjoner, mens kjøpskontraktene kan inngås i april. Elbilen Norges-lanseres deretter i juni.

Her er en masse bilder av Toyota bZ4X, elbilen som skal vise vei for den japanske gigantens helelektriske satsing:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter